به گزارش اکونا پرس،

بازار سرمایه کشور توانست علیرغم فشارهای اقتصادی وارده بر اثر تحریم های یک جانبه غرب از ابتدای سال ۹۷ تا پایان آذر ماه با بازدهی ۶۲.۱ درصدی شاخص تدپیکس بهترین عملکرد را در میان بازارهای بزرگ جهان داشته باشد .

بنابر آمار منتشر شده از سوی بورس تهران، در این بازه زمانی( از ابتدای سال تا پایان آذرماه ۹۷) شاخص تدپیکس با بازدهی ۶۲.۱ درصدی در مقام نخست بازدهی قرار گرفت و رتبه دوم با فاصله بسیار زیادی به بورس بمبئی با بازدهی ۱۰.۸ درصدی شاخص BSE۳۰ تعلق گرفت.

بر اساس این گزارش، رتبه سوم بازدهی میان بازارهای بزرگ جهان، با فاصله چشمگیری به بورس عربستان با رشد ۱.۹ درصدی شاخص تداول تعلق گرفت.

صنایع پر بازده بورس تهران

سه صنعت پر بازده در بورس تهران از ابتدای سال تا پایان آذر ماه، بر طبق این آمار مشخص شد که صنعت استخراج نفت، گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف با بازدهی ۱۵۹.۵ درصدی پر بازده ترین صنعت بازار سهام بود. پس از آن صنعت محصولات چوبی با بازدهی ۱۱۴.۵ درصدی از ابتدای سال تا پایان آذر به عنوان یکی از صنایع پر مزیت در بازار سهام شناخته شد.رتبه سومین صنعت پر بازده نیز به صنعت استخراج کانه های فلزی با بازدهی ۱۴۱.۵ درصدی تعلق گرفت.

 

بازارهای جهانی در تلاطم فشارهای اقتصادی

جنگ های تعرفه ای میان آمریکا و چین، آمریکا و اروپا، آمریکا و ترکیه، و اوضاع نا به سامان اقتصادی در دنیا موجب شد بازارهای جهانی یکی پس از دیگری با بازدهی منفی در این مدت همراه شوند.

افت شاخص بازارهای جهانی در پی نگرانی از آینده اقتصادی دو ابر قدرت، موجب شد روند توسعه اقتصادی در دنیا با کندی همراه شود .

به این ترتیب، نگرانی از تصمیم های اوپک در خصوص محدودیت های تولیدی نفت، تصمیم های فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره، انتخابات آمریکا، جنایت های سعودی و قتل خاشقچی، درگیری های ترکیه و آمریکا، تنش های آمریکا بر سر پیمان نفتا، تعطیلی دولت آمریکا، نگرانی ها از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، خروج آمریکا از پیمان برجام و کیوتو و... همگی عواملی برای افت بازارها در سال جاری شمسی قلمداد می شوند.

 

بازار شانگهای منفی ترین بازار در میان بزرگان

بنا بر آمار منتشر شده، بازار شانگهای و شاخص SSEC با کم ترین بازدهی در این مدت، منفی ترین عملکرد را در میان بازارهای بزرگ به خود اختصاص داد.

این بازار با افت منفی ۲۲.۳ درصدی شاخص SSEC رتبه نخست را به عنوان کم بازده ترین بازار از آن خود کرد. در حالی که دومین بازار با عملکرد منفی به بورس امارات و شاخص دی اف ام بورس دوبی با بازدهی منفی ۲۰.۱ درصدی تعلق گرفت.

به این ترتیب، سومین بازار منفی این جدول به بورس استانبول و شاخص BIST۱۰۰ با بازدهی منفی ۱۹.۸ درصدی اختصاص یافت.

 

تدپیکس، کمترین روز معاملاتی، بیشترین درصد مثبت

اما با بررسی عملکرد بازارهای بزرگ جهانی، روشن شد که بورس تهران با کمترین تعداد روزهای معاملاتی از ابتدای سال تا پایان آذرماه ۹۷، با پشت سرگذاشتن ۱۷۹ روز معاملاتی بیشترین درصد روزهای مثبت را در میان بازارهای بزرگ جهانی داشته است.

بنا بر این آمار، شاخص تدپیکس با پشت سر گذاشتن ۱۷۹ روز معاملاتی توانست ۵۸ درصد از این روزها را در کانال مثبت به اتمام برساند.

پس از بورس تهران، بورس بمبئی با پشت سر گذاشتن ۱۸۵ روز معاملاتی از ابتدای سال تا پایان آذر ماه، توانست ۵۶ درصد از این روزها را در کانال مثبت قرار بگیرد.

بورس آمستردام با شاخص AEX نیز توانست با پشت سرگذاشتن ۱۹۳ روز معاملاتی، ۵۵ درصد از این روزها را در کانال مثبت به اتمام رساند.