به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی بورس تهران، در ابتدای این جلسه، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با بیان اینکه، بازار سرمایه با ریسک‌های بسیاری از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی مواجه است، افزود: موانع متعددی پیش روی توسعه این بازار است که امیدوارم با کمک وزارت اقتصاد حل شود.

وی افزود: بازار سهام کشور به تغییر برخی قوانین و مقررات نیاز دارد.

در ادامه این نشست روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران و بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به اینکه صنعت کارگزاری امروز با دو مشکل بزرگ رو به رو است، گفت: موضوع عوارض کسب و پیشه یکی از مشکلات مهم صنعت کارگزاری است که امیدوارم این مشکل با مساعدت شما حل شود.

میرصانعی مالیات بر ارزش افزوده داد و ستد اعتبارات را مشکل بعدی صنعت کارگزاری دانست و توضیح داد: کارگزاران در سال‌های گذشته از اعتباراتی که در اختیار مشتریان قرار داده بودند، مالیات بر ارزش افزوده نگرفته‌اند، اما ممیزین مالیاتی، برای این سال ها مالیات تعیین کرده اند.

 در ادامه این نشست دکتر علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران، به آخرین وضعیت بورس اوراق بهادار اشاره کرد و اظهار داشت: حضور پررنگ سرمایه گذاران حقیقی را که بیش از ۶۵ درصد فعالیت در معاملات به عهده دارند،  به فال نیک می گیریم و امیدواریم تامین مالی از طریق بازار سرمایه گسترش یافته و به جایگاه واقعی خود دست یابد.

وی در ادامه به تامین مالی بیش از 10500 میلیارد تومانی از طریق بورس تهران در نیمه اول سال جاری اشاره کرد و افزود: بخش از این تامین مالی از طریق ابزار مالی اختیار فروش تبعی که در 3 سال گذشته راه اندازی شده است صورت پذیرفته که سهولت انجام، سرعت بالا و امکان انجام با حجم قابل توجه از ویژگی های آن است. همچنین این ابزار قابلیت تضمین دارد و پشتوانه آن از طریق سهام می باشد.

 سخنگوی بورس تهران در ادامه با توجه به حضور ریاست سازمان امور مالیاتی، پیشنهاد کرد: هزینه این نوع تامین مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس،  جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی پذیرفته شود و پذیرش آن منجر به کاهش هزینه های تامین مالی عنوان کرد.

صحرائی با بیان اینکه برای توسعه بازار سرمایه باید نگرش‌ها را تغییر دهیم، گفت: سال گذشته مصوبه‌ای اجرا شد که مالیات از نقل و انتقال یک دهم درصد تعیین شد که این موضوع محدود به یک سال بود؛ استدعا داریم مجدد به این مساله توجه شود. این مساله موجب می شود سرمایه گذاران خرد به سمت بورس هدایت شوند و از ورود پول به سایر بازار ها که تاثیر مولدی در اقتصاد ندارند جلوگیری می کند.

مدیرعامل بورس تهران با تاکید بر اهمیت نگاه ویژه به بورس اظهار داشت: با توجه به اینکه در بازار سرمایه ابزارهای بازار بدهی نگاه کوتاه‌مدت‌تر دارند، تقاضا داریم در شورای عالی بورس به ابزارهای قابل تبدیل به سهام نگاه ویژه ای شود.

وی تصریح کرد:  این ابزارها هم  از مزایای ابزارهای بازار بدهی با درآمد ثابت و هم از مزایای سهام برخوردار هستند و می توان آن را در زمره ابزارهای تامین مالی در بازار افزود.

در ادامه دکتر محمود رضا خواجه نصیری نایب رییس هیات مدیره بورس تهران و مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن به فرصت ایجاد شده در خصوص استقبال مردم از بازار سرمایه اشاره کرد.

 در پایان دکتر فرهاد دژپسند وزیرامور اقتصادی و دارایی به اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد ملی، اشاره و خاطرنشان کرد: سهم بازار سرمایه در اقتصاد ملی باید بیش از میزان فعلی باشد؛ از طرف دیگر یکی از مهمترین راه‌های کنترل نقدینگی، افزایش فعالیت این بازار است وباید منابع مالی را به سمت آن هدایت کنیم تا سهم قابل توجهی از تامین مالی بر عهده بازار سرمایه قرار گیرد. وزیر اقتصاد همچنین برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مناسب برای انعکاس ریسک های بازار به مردم تاکید کرد.