به گزارش اکونا پرس،

به نقل از  مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، معاملات فرابورس ایران در هفته کاری منتهی به 22 شهریورماه با تغییر مالکیت 2960 میلیون ورقه بهادار به ارزش 23 هزار و 141 میلیارد ریال و به ترتیب افزایش 3 و 1.7 درصدی شاخص کل و ارزش بازار به پایان رسید.

در این هفته معاملاتی که تنها 3 روز کاری داشت آیفکس رشد 3 درصدی را تجربه کرد و میزان رشد خود از ابتدای ماه جاری را به 8.5 درصد رساند تا در آخرین روز کاری این هفته بر فراز ارتفاع 3884 واحدی بایستد.

همزمان ارزش بازار نیز 1.7 درصد در هفته‌ای که سپری شد، افزایش یافت تا این نماگر نیز با افزایش 49 درصدی از آغاز سال 1398 روبه‌رو شود. در حال حاضر ارزش بازار فرابورس رقمی بیش از 3 میلیون و 824 هزار میلیارد ریال است.

از سوی دیگر طی این هفته معاملاتی ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل دادوستدها در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به رقم 13 هزار و 995 میلیارد ریال رسید.

 

از این رقم گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش 1653 میلیارد ریال توانست 12 درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دهد و در جایگاه نخست گروه‌های فرابورسی با بیشترین رقم معاملاتی بایستد.

پس از آن صنعت انبوه‌سازی با 10 درصد در پله دوم و گروه‌های بیمه، دارویی‌ها و هتل و رستوران در جایگاه سوم تا پنجم قرار گرفتند.

در هفته کم‌خبر فرابورس تنها رخداد مهم، عرضه اولیه شرکت مجتمع نیلی صنعت کرمان در تابلو رشد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط بود. بر این اساس 10 میلیون سهم معادل 10 درصد از سهام این شرکت برای نخستین ‌بار در این بازار عرضه شد تا هر سهم آن طی فرآیند عرضه اولیه 7000 ریال کشف قیمت شود.

بدین ترتیب در بازار SME که مدیرعامل فرابورس خبر از انجام برخی اصلاحات در این بازار با هدف توسعه آن داده است، از یکشنبه 17 شهریورماه شاهد معامله 4 شرکت در تابلوهای رشد و دانش‌بنیان هستیم.

در این میان نگاهی به مبادلات انجام‌شده در بازارهای فرابورسی نشان می‌دهد، در هفته‌ای که سپری شد بازار اول شاهد دادوستد 863 میلیون سهم به ارزش 4663 میلیارد ریال و بازار دوم میزبان تغییر مالکیت 1930 میلیون سهم به ارزش 11 هزار و 625 میلیارد ریال بوده است.

در این هفته بازار ابزارهای نوین مالی نیز در نتیجه معامله اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به استقبال مبادله 149 میلیون ورقه بهادار به ارزش 6742 میلیارد ریال رفت.