به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در این جلسه علیرضا ناصرپور سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران به مشخصات قرارداد آتی پسته اشاره کرد و گفت: اندازه قرارداد آتی پسته ۱۰۰ کیلوگرم بوده و مبنای تحویل در بازار گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی، محصول پسته فندقی در سایز استاندارد ۳۲-۳۰ به عنوان دارایی پایه در نظر گرفته شده است این در حالی است که قابلیت تحویل با دیگر سایزهای دارای استاندارد بورس یعنی گرید ۳۰-۲۸ نیز وجود دارد. 
وی با بیان اینکه وجه تضمین اولیه برابر با ۱۰ درصد ارزش هر قرارداد است به دیگر مشخصات قرارداد آتی پسته اشاره کرد و افزود: در زعفران به ازای هر گرید یک قرارداد آتی راه اندازی شد اما در پسته برای اولین بار استاندارد قرارداد آتی ۳۲-۳۰ در نظر گرفته شده است و قرار نیست برای سایر گریدهای پسته قرارداد آتی جدیدی تعریف شود.
وی تصریح کرد: پرحجم ترین نوع پسته تولیدی در کشور پسته فندقی است به طوری که ۶۰ درصد کل پسته تولیدی کشور را شامل می شود و ۴۰ درصد کل تولید پسته کشور فندقی دهان باز است بنابراین این نوع پسته قابل تحویل در قراردادهای آتی خواهد بود. 
وی در خصوص زمان راه اندازی قرارداد آتی پسته گفت: طی روزهای آینده گواهی سپرده پسته بازگشایی می شود و پس از آن و به محض تصویب هیات پذیرش، قرارداد آتی این محصول نیز راه اندازی خواهد شد.
بر اساس این گزارش؛ در این نشست کارگزاران پس از مطالب ارایه شده، نکات و ابهامات خود را در خصوص راه اندازی این معاملات مطرح کرده و در خصوص مواردی همچون بازارگردانی معاملات گواهی سپرده پسته و توجه به موجودی انبارها به بحث و تبادل نظر پرداختند.