به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، با افزایش رشد آیفکس، بازدهی این نماگر از ابتدای سال به 89 درصد رسید تا تاریخ تازه‌ای را در بازار سرمایه ایران رقم بزند.

ارزش معاملات فرابورس که از ابتدای هفته با رشد همراه شده بود، در اواسط هفته با کاهش روبه‌رو شد و در آخرین روز هفته به یک هزار میلیارد ریال رسید. اگرچه باز هم با توجه به ارزش معاملات کل هفته که رقم 60 هزار میلیارد ریال را نشان می‌داد، نسبت به هفته گذشته‌اش که 47 هزار میلیارد ریال بود، ارزش معاملات فرابورس با 27 درصد رشد همراه شده بود. ضمن آنکه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز با 138 درصد تغییر به بازدهی حداکثر رسیده است.

از سوی دیگر حجم معاملات با ردوبدل شدن بیش از 9 هزار میلیون ورقه بهادار به رشد 14 درصدی نسبت به هفته گذشته رسیده است. تعداد معاملات نیز با 21 درصد کاهش در پنج روز هفته، به هزار و 418 نوبت رسید.

در این میان بازار اول میزبان مبادله 944 میلیون سهم به ارزش 5 هزار و 846 میلیارد ریال و بازار دوم نیز میزبان نقل‌وانتقال 4286 میلیون ورقه به ارزش 29 هزار میلیارد ریال بود.

در مجموع تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه نیز 4,247 میلیون سهم به ارزش 12 هزار و 543 میلیارد ریال دست به دست شد که تابلو زرد بیشترین حجم و ارزش دادوستدها را به خود اختصاص داد اما بیشترین بازدهی نسبت به هفته گذشته به تابلو نارنجی تعلق گرفت.

 

عرضه دو اخزا طی یک هفته در فرابورس

 

از رویدادهای مهم این هفته می‌توان به عرضه اسناد خزانه اسلامی در دو نماد «اخزا 802» و «اخزا 811» به ارزش مجموعا 50 هزار میلیارد ریال اشاره کرد که اخزا 802 با تاریخ سررسید 30/04/1399 به مبلغ 855 هزار ریال قیمت خورد. همچنین اخزا 811 که در دی‌ماه 1400 سررسید خواهد شد در جریان عرضه اولیه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس 640 هزار ریال کشف قیمت شد.

از سوی دیگر نگاهی به مبادلات اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس نشان می‌دهد که معامله‌گران اوراق به جابجایی بیش از 12 میلیون ورقه بدهی به ارزش 10 هزار میلیارد ریال و 137 میلیون ورقه ETF به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد ریال اقدام کردند.

همچنین خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن ۳۱۰ هزار ورقه تسه را مبادله کردند که ارزش این معاملات به 2908 میلیارد ریال رسید. در هفته دوم مهرماه حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته پایانی شهریورماه با کاهش 23 و 28 درصدی همراه شد.

در مجموع در بازار ابزارهای نوین مالی شاهد مبادله 150 میلیون ورقه شامل اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن به ارزش 13,237 میلیارد ریال بودیم.

در میان صنایع فرابورسی نیز گروه فلزات اساسی با در اختیار داشتن 13 درصد از کل ارزش مبادلات خرد بازار سهام رتبه نخست را داراست و جایگاه دوم به گروه محصولات شیمیایی اختصاص یافته است.