به گزارش اکونا پرس،

 با بازار سرمایه و بورس انرژی از سال های قبل به عنوان یک بازار شفاف و سالم آشنا هستم و در این بازار همه ذی نفعان و معامله گران می توانند رقابت منصفانه ای را داشته باشند. 

لازمه حضور در بورس عرضه پایدار محصولات است. پس از شناسایی مشتریان به تدریج از حدود شش ماه قبل تمام فرآورده های خود را در بورس عرضه کرده ایم.

شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گام اول بنزین با یورو ۵ شرکت نفت ستاره خلیج فارس را در رینگ صادراتی بورس انرژی پذیرش و عرضه کرد که شاهد رقابت سالم و اثر گذار ذی نفعان این فرآورده بوده ایم.

در مجموع بورس یک بستر امن برای هدایت صحیح خریداران واقعی به سمت پالایشگاه ها و فروش فراورده ها است و اغلب مشتریان این بازار را خریداران خارجی تشکیل می دهند.

برای فرآورده گاز مایع هم اکنون بیش از ۱۲ مشتری در بورس انرژی وجود دارد که بر سر خرید این محصول با یکدیگر رقابت می کنند. برای برش سنگین (heavy end) و حلال ها نیز همین گونه است.

به تازگی مدیر عامل بورس انرژی ایران و تیم همراه وی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس بازدید کردند. با توجه به تفاهم و زبان مشترک بین مجموعه بورس انرژی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیش بینی می شود دوره جدیدی از عرضه متنوع محصولات شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس انرژی رقم زده شود. 

دستاورد بازدید های انجام شده را می توان در مجموع در این جمله خلاصه کرد که شرکت نفت ستاره خلیج فارس بنا دارد تمام محصولات خود از جمله تمامی حلال های ۴۰۲ و ۴۰۴ و ۵۰۲ و فرآورده هایی که در اختیار این پالایشگاه برای فروش است را در بورس انرژی عرضه کند همین طور آن دسته از فرآورده هایی که فروش آنها در اختیار پالایش و پخش فرآورده های نفتی است به تدریج روانه این بازار و رینگ های داخلی و صادراتی آن می شود.

در آینده ای نزدیک فرآورده گوگرد خود را در بازار سرمایه عرضه می کنیم. 

 فروش خارج از بورسانرژی به آن صورت نداریم و تمامی خریداران به بورس انرژی هدایت می شوند.از طرفی صندوق اعتباری وزارت صنعت به خریداران معرفی شده که می توانند علاوه بر اعتبار سنجی از خود، نتایج آن را در اختیار پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار دهند .

وظیفه ما این است که از منافع ملی کشور حراست و صیانت کنیم؛ما مجبوریم پول خود را نقد دریافت کنیم چون برای تسویه خوراک خود باید پول نقد پرداخت کنیم، اما می توان یک حد اعتباری در وزارت صنعت ایجاد کرد برای پایین دستی ها که بتوانند حجم بیشتری خرید کنند.

با این روش هم پایین دستی ها توسعه می یابند و هم رقابت در بورس سالم تر خواهد بود و هم دامنه مشتریان ما وسیع تر خواهند شد.

برای بورسی شدن ستاره خلیج فارس ،هم اکنون فاز های سه گانه پالایشگاه راه اندازی شده و باید  روی این سه فاز افزایش ظرفیت بدهیم .تا پایان سال که ظرفیت ما ۴۸۰ هزار بشکه و به عبارتی ۵۴۰ هزار بشکه رسید آن زمان موقعی است که باید نماد معاملاتی «ستاره» را برای سال آینده در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش کرد.

روی سه فاز فعلی می خواهیم حجم بهره برداری خوراک پالایشگاه از ۳۶۰ هزار بشکه را به ۵۴۰ هزار بشکه افزایش دهیم . این موضوع برای خریداران سهام در زمان عرضه اولیه جذاب است در غیر این صورت اگر در شرایط فعلی بخواهیم ورود کنیم شاید حباب روی قیمت سهم ایجاد شود.

تا پایان امسال ما باید میعانات گازی به عنوان خوراک پالایشگاه را به ۵۴۰ هزار بشکه برسانیم که الان ۴۴۰ هزار بشکه پالایش می کنیم. تا پایان سال به ۵۴۰ هزار بشکه می رسیم که از این رقم ۴۸۰ هزار بشکه به عنوان برنامه پالایشگاه ستاره خلیج فارس هدف گذاری شده که اگر به آن برسیم آماده عرضه اولیه سهام به سهامداران خرد خواهد بود.

بنزین یورو ۵ تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نظر زیست محیطی از استاندارد یورو ۵ جهانی نیز پاک تر است. بنزن که در بنزین معمولی باید زیر یک درصد باشد در حال حاضر برای بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بین ۰.۵ تا ۰.۷ درصد است.آروماتیک در شرایط استاندارد باید ۳۵ باشد اما در حال حاضر در بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بین ۲۹.۵ تا ۳۱.۵ است.

همچنین میزان گوگرد استاندارد در بنزین باید کمتر از ۱۰ پی پی ام باشد اما در حال حاضر کمتر از یک پی پی ام است. در زمینه میزان گوگرد موجود در گازوییل نیز ، به کمتر از ۵۰ پی پی ام رسیده ایم و برنامه ریزی کرده ایم به کمتر از ۱۰ پی پی ام برسیم که موفقیتی کم نظیر در تولید گازوییل با کیفیت است.