به گزارش اکونا پرس،

در همین ارتباط، موسوی، کارشناس تحلیل بازار سرمایه در شرکت آسا سرمایه در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان کرد: به طور قطع رشد قیمت ارز بر وضعیت بازار سرمایه و صنایع فعال در این بازار موثر واقع می شود که البته به نظر می رسد این امر با فاصله زمانی اتفاق بیفتد.

موسوی افزود: صنایع صادرات محور همچون فولاد، پتروشیمی و معدنی از افزایش ارزش دلار منتفع می شوند. آنچه که مسلم به نظر می رسد رونق اخیر بازار ارز بر کلیت بازار سرمایه تاثیر مثبت اعمال می کند و حتی صنایعی که بخش عمده ای از مواد مصرفی خود را از کشورهای خارجی تامین می کنند با ابزارهایی همچون افزایش قیمت محصولات اثر منفی احتمالی ناشی از رشد قیمت ارز را جبران می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند آتی بازار سرمایه ادامه داد: انتظار می رود تا حجم ورود نقدینگی به بازار سرمایه با سودآوری صنایع افزایش یابد و این امر سبب افزایش حجم و ارزش معاملات بورس شود. بر این اساس، پیش بینی می شود تا بازار سرمایه در سال جاری روند مناسبی را سپری کند.

موسوی به بازار ارز اشاره کرد و در این خصوص ابراز داشت: اگرچه با تعیین نرخ ارز تک نرخی و افزایش کنترل بازار آزاد ارز، از حجم نقدینگی این بازار کاسته شده اما به نظر می رسد فارغ از تدابیری که دولت در خصوص کنترل نرخ ارز بکار می برد، ارز با رشد قیمتی مواجه شود که البته این بار سرعت رشد آن ملایم تر خواهد بود و در نهایت تاثیر خود را بر بورس اعمال می کند.

وی پیرامون مصوبه دولت در خصوص لزوم اعطای ارز حاصل از صادرات شرکت ها به بانک مرکزی نیز گفت: به طور قطع این امر محدودیت هایی را برای شرکت های صادرکننده ایجاد می کند و موجب نارضایتی آن ها می شود. آنچنان که در ابتدا نیز جو روانی منفی را ایجاد کرد و در پی آن تبصره های مختلف صادر شد. بازار ارز باید به گونه ای کنترل شود که دست دلالان و سودجویان از این بازار کوتاه شود و تنها مصرف کنندگان و تولیدکنندگان واقعی فعالیت کنند و در عین حال از محدودیت ها بر صاحبان صنعت کاسته شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی جهت رونق بازار سرمایه و افزایش ارزش معاملات بورس باید بکار برده شود، اظهار داشت: باید توجه داشت که به دلیل رکود مداوم بورس در سال های اخیر و متضرر شدن اغلب اهالی بازار سرمایه جو منفی ایجاد شده است، اما در صورتیکه بازار های موازی با بورس جذابیت کمتری داشته باشند بورس می تواند بخشی از نقدینگی را به سمت خود جذب کند.

موسوی با بیان اینکه ایجاد شفافیت در بازار های مالی به ویژه بازار های موازی با بورس موجب جذب نقدینگی خواهد شد، ادامه داد: متاسفانه با شروع روند رو به رشد قیمت دلار بخشی از نقدینگی در بورس به سمت بازار ارز جذب شده است. در این شرایط به نظر می رسد رخداد اتفاقاتی همچون تک نرخی شدن ارز و افزایش کنترل ها در این بازار به خروج سفته بازان از بازار ارز و بازگشت روند آن به حالت تعادلی کمک می کند. به طور قطع با شفافیت بازار ارز به عنوان بازار رقیب با بورس بسیاری از سرمایه گذاران در می یابند که سودهای رویایی در این بازار وجود ندارد و به دنبال بازار جایگزین می گردند و در شرایط فعلی چه بازاری بهتر از بورس برای سرمایه گذاری!.

وی در خاتمه تصریح کرد: انتظار می رود تا وضعیت سودآروی بسیاری از شرکت های بورسی متاثر از رشد ارزش دلار بهبود یابد و در کنار آن باید به این نکته توجه داشت که قیمت سهام اغلب شرکت ها به کف قیمتی رسیده و پتانسیل رشد قیمت را دارند.