به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، هدف از تاسیس فراصندوق پر کردن خلا سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای مراحل میانی و انتهایی در زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور تعریف شده است. موضوع اصلی فعالیت فراصندوق نیز سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز از سازمان بورس و مشارکت در تاسیس آن‌هاست.

فراصندوق به طور میانگین همواره ۹۰ درصد از دارایی‌های خود را در واحدهای صندوق‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کند. از این میزان حداقل ۶۰ درصد در صندوق‌های جسورانه و خصوصی و حداکثر ۳۰ درصد در واحدهای صندوق‌های با درآمد ثابت، سهامی و مختلط است. در این میان فراصندوق‌ می‌تواند ۱۰ درصد از منابع خود را در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کند. ساختار این صندوق نیز متشکل از مجمع و مدیر به عنوان ارکان اداره‌کننده و ارکان نظارتی شامل متولی و حسابرس است.

هر یک از موسسان و سرمایه‌گذاران فراصندوق بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که امروز میان یکدیگر امضا کردند متعهد شدند که تحت شرایطی در فراصندوق مشارکت کنند.

در تفاهم‌نامه‌ای که در پایان مراسم امروز با هدف سرمایه‌گذاری و مشارکت در صندوق به امضا رسید سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به عنوان سه موسس صندوق و همچنین مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، محمد مهدی دادمان قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی، محمدرضا اسکندری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، مهدی صفری مدیر عامل شرکت توسعه اعتماد مبین، سید مجید صدری مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و مصطفی خاکسار قهرودی قائم‌مقام آستان قدس رضوی به عنوان سرمایه‌گذاران کلیدی حضور داشتند.

بر اساس این تفاهم‌نامه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ۵۰۰ میلیارد ریال معادل ۵۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری، دانشگاه آزاد به میزان ۱۰۰۰ میلیارد ریال معادل یک میلیون واحد سرمایه‌گذاری و کمیته امداد امام خمینی (ره) به میزان ۱۰۰۰ میلیارد ریال معادل یک میلیون واحد سرمایه‌گذاری در این صندوق مشارکت دارند. همچنین آستان قدس رضوی نیز در قالب این تفاهم‌نامه مشارکت ۵۰۰ میلیارد ریالی معادل ۵۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری در فراصندوق را متعهد شده است.

همچنین شرکت ارتباطات سیار، سازمان اقتصادی کوثر، شرکت توسعه اعتماد مبین و شرکت مخابرات و سازمان تبلیغات اسلامی نیز با امضای این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا در تأمین بخشی از سرمایه‌های این صندوق مشارکت داشته باشند.

دانش‌بنیان‌ها باید اقتصاد کشور را به سمت بازدارندگی پیش ببرند

حمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مراسم آیین رونمایی و پذیره‌نویسی فراصندوق ستارگان اظهار کرد: تقریبا دو دهه پیش کشور‌هایی مثل آمریکا در هر مسئله‌ای ما را تهدید می‌کردند و همواره گزینه نظامی را روی میز خود می‌دیدند، اما از زمان اوباما و هنگامی که ما در بعد نظامی قدرت پیدا کردیم دیگر چنین مسئله‌ای مطرح نشد، اما ما در اقتصاد هنوز نقطه آسیب داریم و در همین میان معیشت مردم نقطه آسیب اصلی به حساب می‌آید.

به گفته مخبر اگر ما در معیشت مردم موفق باشیم، دشمنان در حوزه تحریم دیگر کاری نمی‌توانند بکنند و ما باید به این نکته توجه کنیم استعداد‌های بسیاری در کشور وجود دارد.

او با بیان اینکه دو کار بسیار مهم درکشور‌های پیشرفته انجام شده است، گفت: اولا فعالیت‌های خرد خود را توسعه داده و دوما به دانش بنیان‌های خود اهمیت دادند که چنین بستری امروز در کشور ما وجود دارد و ما فقط باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به اینکه در حوزه فعالیت‌های خرد، تنها این ستاد روزانه ۶۰ طرح و شغل کوچک و خانگی در نقاط مختلف کشور ایجاد می‌کند که در پی آن ۱۰۰ اشتغال به وجود می‌آید، یادآور شد: در صندوق اجرای فرمان امام (ره) سه صندوق بورسی ایجاد شده، ولی این صندوق‌ها نمی‌توانند مشکل چندانی را حل کنند و ما همواره به دنبال ایجاد یک مسیر جدید هستیم و امروز با امضای این تفاهم‌نامه مسیر جدیدی باز شده است.

مخبر خاطرنشان کرد: امیدواریم به کمک صندوق‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان،‌ اقتصاد کشور را به سمت بازدارندگی پیش ببریم، زیرا تا زمانی که اقتصاد به سمت بازدارندگی نرسد اتفاق مهمی در اقتصاد ما نیفتاده است.

توجه ویژه دانشگاه آزاد به راه‌اندازی استارتاپ‌ها و سراهای نوآوری

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در فراصندوق ستارگان با انتقاد از وابستگی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به بودجه دولتی گفت: در کشور ما ابتدا نفت آمد و بعد از آن دانشگاه، اما هیچ‌گاه دانشگاه روی موضوع نفت کار نکرد، در صورتی که همیشه از پول نفت استفاده کرده است. به همین دلیل دانشگاه ما زایشگر و زاینده نبود و دانشگاه مصرف‌کننده بود. این موضوع در تمام تاروپود دانشگاه رسوخ کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد نکته اول که به آن اعتقاد داریم این است که با پول نفت و دولت نمی‌توان اقتصاد پایا و پویا ایجاد کرد و به همین دلیل زمانی که پیشنهاد راه‌اندازی این صندوق ارائه شد، با توجه به تغییر رویکردی که در دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم و شعار کارآمدی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌ایم، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نقش‌آفرین جدی در عرصه تربیت جوانان از پیشنهاد راه‌اندازی فراصندوق ستارگان حمایت کرد.

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید مدیریتی خود، به جای مدرک‌گرایی به راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها و مهارت‌آموزی به دانشجویان و ایجاد سراهای نوآوری توجه ویژه داشته است، بیان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی شهرها حضور دارد، می‌توانیم فرهنگ کار را در کشور تغییر دهیم. مراسم امروز یک تغییر رویکرد نسبت به فضای کسب و کار است که امیدواریم این حرکت پایدار و بادوام بماند.

فراصندوق به ثبت شرکت‌ها رسیده است

در بخش دیگری از این مراسم حمیدرضا امیری‌نیا، مشاور ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز با اشاره به روند شکل‌گیری این فراصندوق گفت: این صندوق با مشارکت بنگاه‌های اقتصادی با اعتبارات اولیه ۶۵۰ میلیارد تومان از امروز به‌طور رسمی آغاز به‌کار می‌کند.

او توضیح داد: بر این اساس پیشنهاد راه‌اندازی فراصندوق از دی‌ماه ۱۳۹۶ ارائه شد و با تعامل نهادهایی مانند بازار بورس سرمایه، معاونت علمی و دانشگاه آزاد از امروز آغاز به‌کار کرد.

امیری‌نیا با بیان اینکه فراصندوق به ثبت شرکت‌ها رسیده است، ادامه داد: ّآیین‌نامه آن نیز نهایی شده است، اما با تشکیل این صندوق مهم‌ترین نکته ایجاد نگاه و رویکرد دانش‌بنیانی در نهادهای اقتصادی است، چراکه در راه‌اندازی این فراصندوق نهادهایی مانند مخابرات، همراه اول،‌ کمیته امداد امام خمینی (ره)، آستان قدس رضوی، سازمان اقتصادی کوثر، سازمان بنیاد مستضعفان و سازمان تبلیغات اسلامی مشارکت داشته‌اند.

او اعتبارات اولیه این صندوق را ۶۵۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: همه سهامداران این صندوق که در بالا ذکر شد، ۱۰ درصد از منابع مالی آن را تامین خواهند کرد.

تامین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ایجاد فراصندوق

یاسر جلالی‌منش، مدیرعامل موسسه دانش‌بنیان برکت در این مراسم به اهمیت سرمایه‌گذاری جسورانه اشاره کرد و گفت: بدون ریسک‌پذیری نمی‌توان آینده‌ای را رقم زد، اما سرمایه‌گذاری جسورانه باعث ایجاد بنگاه‌های بزرگ می‌شود.

او توضیح داد: در دنیا ۴۳ درصد از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بورسی از نوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر است و ۵۷ درصد ارزش بازار در ۴۰ سال گذشته از آن آنهاست، اما در ایران این اکوسیستم هنوز بالغ نیست. سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مشارکتی، مرحله‌به مرحله و مبتنی بر تیم کارآفرین است.

به‌ گفته او در فراصندوق ستارگان اکنون حدود ۱۰ سرمایه‌گذار حضور دارند و در این صندوق قرار است علاوه‌بر اینکه سرمایه‌ها جمع و ریسک‌پذیری تقسیم شود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه نیز تامین شوند.