به گزارش اکونا پرس،

متن پیام دکتر حسینی به مناسبت سالروز آغاز رسمی معاملات بورس انرژی ایران در 19 اسفند ماه 1391 به این شرح است.

به نام خدا

بورس انرژی ایران، با هدف انجام معاملات حامل‌های انرژی با مجوز شورای عالی بورس و اوراق بهادار به عنوان چهارمین بورس رسمی کشور و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد.

در این بازار علاوه بر فراهم شدن بستر معاملاتی مناسب برای خرید و فروش انواع فرآورده های نفتی اصلی و ویژه و همچنین برق و ابزار های مالی شامل اوراق تامین مالی اسلامی از جمله اوراق سلف موازی استاندارد؛پس از سال ها انتظار نخستین معامله نفت خام سبک ایران در رینگ صادراتی این بورس با حضور سه خریدار در سال 1397 تحقق یافت.

در ادامه این مسیر نیز دستاورد های بورس انرژی ایران در سال 1398 به اوج خود رسید و برای نخستین بار در صنعت نفت ایران، این بازار توانست میزبان معاملات پر حجم بنزین و گازوئیل ایرانی به مقصد بازار های جهانی باشد.

اکنون بورس انرژی ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه کشور نقشی موثر و بی بدیل را برای اقتصاد ایران به ویژه در حوزه تجارت فرآورده های نفتی و برق بر عهده گرفته و به عنوان معبر صادراتی کشور در شرایط خاص اقتصادی،برای سرافرازی و سربلندی ایران عزیز با همه امکانات خود در میدان حاضر است.

امروز پس از گذشت 7 سال از آغاز رسمی معاملات در بورس انرژی ایران ، علاوه بر انجام معاملات نقدی ،سلف موازی استاندارد،گواهی ظرفیت نیروگاهی و صندوق پروژه  و همچنین انواع فرآورده های نفتی از تمام پالایشگاه های دولتی و غیر دولتی در رینگ های داخلی و صادراتی،حضور تجار متعدد از کشور های مختلف،این بازار را به بورس بین المللی بازار سرمایه ایران عزیز تبدیل کرده است.

کارکرد های بورس انرژی ایران از جمله فراهم شدن امکان پاسخ گویی به نیازهایی همچون خرید و فروش حامل های انرژی،تامین مالی برای تولید کنندگان،کشف قیمت روزانه حامل های انرژی،پوشش ریسک،شفافیت معاملاتی،تسهیل در تبادلات منابع انرژی و کاهش هزینه های معاملاتی در بخش انرژی،کاهش بروکراسی و افزایش شفافیت در بخش صادرات حامل های انرژی بر کسی پوشیده نیست و امید می رود با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر بکار گیری ظرفیت های مولد اقتصادی کشور از جمله بورس و همچنین در ر استای اجرایی شدن بند «ح» ماده 4 قانون برنامه ششم توسعه کشور،روز به روز بر ارتقای جایگاه بورس انرژی ایران به عنوان موثرترین رکن بازار سرمایه در شکوفایی اقتصاد ایران عزیز افزوده شود.

بی تردید معامله حدود 6.5 میلیون تن انواع فرآورده های نفتی و پتروشیمیایی در رینگ های داخلی و صادراتی و  ایجاد اعتماد میان تجار داخلی و خارجی هیچ گاه محقق نمی شد جز با تلاش و تخصص جوانان برومندی که در پهنه بازار سرمایه کشور از شرکت بورس انرژی ایران گرفته تا شرکت های کارگزاری و نهاد های مالی با بورس انرژی و معاملات آن،بطور مستقیم و غیر مستقیم مرتبط می شوند.

در عین حال نقش رسانه ها و خبرنگاران نخبه کشور در گفتمان سازی و اشاعه فرهنگ بازار سرمایه به خصوص شناخت کارکرد های بورس انرژی ایران برای افکار عمومی و نخبگان کشور غیر قابل انکار است.

ضمن گرامی داشت 19 اسفند ماه،هشتمین سالروز آغاز رسمی معاملات بورس انرژی ایران را به تمامی کارکنان این بورس،سهامداران،ارکان بازار سرمایه،کارگزاران و همچنین سایر دست اندرکاران بازار سرمایه تبریک و تهنیت عرض می کنم و از تلاش و مشارکت همه همکاران بزرگوار و صدیق، سهامداران همدل و بزرگوار، قدردانی و سپاسگزاری می کنم.

امیدوارم به لطف الهی و توجه ائمه اطهار سلام الله علیهما،بورس انرژی ایران در آینده ای نزدیک به یکی از تشکل های مالی استراتژیک در اقتصاد ملی تبدیل شده و با گام های استوار و وحدت و یکدلی با سایر نهاد های تاثیر گذار در بازار انرژی به سمت توسعه همه جانبه در چشم انداز پیش رو گام بر دارد.

سید علی حسینی