به گزارش اکونا پرس،

 

به نقل ازمدیریت ارتباطات فرابورس ایران، روز جاری هر واحد صندوق گنجینه یکم آوید در جریان گشایش، رقم 10 هزار و 271 ریال در بازار ابزارهای نوین مالی کشف قیمت شد و از فردا معاملات این صندوق در نماد «گنجین» در بازار آغاز می‌شود. ارزش اسمی هر واحد سرمایه‌گذاری‌ صندوق گنجین 10 هزار ریال و حداقل سرمایه صندوق نیز 100 میلیارد تومان است.

سلمان خادم‌المله مدیرعامل تامین سرمایه امین در ابتدای این نشست با اشاره به موفقیت هفته گذشته شرکت تامین سرمایه امین در عرضه سهام هلدینگ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا» در بورس تهران گفت که صندوق «گنجین» با مدیریت حرفه‌ای و کارآمد آن، چشم‌انداز روشنی در بازار خواهد داشت.

او به فرایند تاسیس این صندوق اشاره کرد و گفت: صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه یکم آوید در اواخر سال 1395 در سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید تا فعالیت خود را در اردیبهشت‌ماه سال 96 به عنوان صندوقی با درآمد ثابت آغاز کند.

به گفته خادم‌المله، این صندوق سرمایه‌گذاری اولین صندوق مبتنی بر صدور و ابطال است که در فرابورس معامله می‌شود و معاملات ثانویه آن از طریق فرابورس امکان‌پذیر است، در این میان سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها و یا از طریق سیستم معاملات برخط، واحدهای این صندوق را خریداری کنند.
 

بیشترین بازدهی ممکن با صندوق‌های سرمایه‌گذاری

به گفته مدیرعامل تامین سرمایه امین، هدف از تشکیل این صندوق تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه و تشکیل سبدی از دارایی‌های مالی و مدیریت حرفه‌ای این سبد است و یکی از مهمترین ویژگی‌ها و مزیت آن نیز پرداخت سود روزشمار به دارندگان واحدهای صندوق است.

خادم‌المله در ادامه با بیان اینکه تمام هدف ما این است که سرمایه‌گذارانی که صندوق گنجینه یکم آوید را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند از بیشترین بازدهی ممکن منتفع شوند، گفت: برای دستیابی به این هدف، تحلیلگران این صندوق، سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار (سهام با درجه ریسک متفاوت، اوراق مشارکت، گواهی سپرده‌های بانکی و...) را پیگیری می‌کنند.

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه یکم آوید درباره تغییر نوع این صندوق گفت: براساس مصوبه مجمعی که در دی‌ماه سال 98 برگزار شد، نوع این صندوق به صندوق قابل معامله با درآمد ثابت (بدون تقسیم سود) تغییر پیدا کرد و اساسنامه جدید آن در اسفندماه همان سال در سازمان بورس و اوراق بهادار مورد تائید قرار گرفت.

صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت یا همان ETFها، از لحاظ زمینه کاری مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر صدور و ابطال هستند، اما مانند یک سهم در بازار سرمایه معامله و قیمت آن در نتیجه عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

به گفته خادم‌المله، دیگر تفاوت اصلی ساختارETF ها با صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجود، ایجاد نقدشوندگی با بهره‌گیری از پتانسیل بازار سهام است. او در این باره تصریح کرد: درETF ها رکن ضامن نقدشوندگی حذف شده‌ و رکن جدیدی به عنوان بازارگردان، زمینه نقدشوندگی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری ETF را در بازار سرمایه فراهم می‌کند.
 

حداقل سود روزشمار 20 درصد

سیدعلی تقوی، مدیر دارایی و سرمایه‌گذاری تامین سرمایه امین نیز در ادامه این نشست با اشاره به میزان سود این صندوق گفت: مزایای این صندوق شامل سود روزشمار حداقل ۲۰ درصد، داشتن بازارگردان، امکان انجام معاملات واحدها به صورت آنلاین و شفاف‌بودن آن است و با توجه به پیش‌بینی استقبال از واحدهای صندوق گنجین درخواست داده‌ایم سقف سرمایه صندوق از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

او در ادامه افزود که خالص ارزش دارایی‌های این صندوق حدود ۱۳.۵ میلیارد تومان و میانگین بازدهی سالانه آن حدود 37 درصد است.
 

شرکت تامین سرمایه امین در مسیر بورسی شدن

شرکت تامین سرمایه امین به عنوان مدیر صندوق و بازارگردان صندوق گنجین، نخستین شرکت تامین سرمایه در بازار سرمایه ایران است. این تامین سرمایه فعالیت خود را در سال 1387 آغاز کرد و اکنون با سرمایه 3 هزار میلیارد ریالی یکی از نهادهای مالی بازار سرمایه به شمار می‌رود.

تامین سرمایه امین با دارا بودن چندین صندوق سرمایه‌گذاری، مدیریت حدود 40 هزار میلیارد ریال منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار دارد.

این شرکت تامین سرمایه در حوزه‌های تامین مالی، طراحی و انتشار ابزارهای جدید، عرضه اوراق بهادار، ارزش‌گذاری، سرمایه‌گذاری، بازارگردانی، سبدگردانی، تاسیس و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ارائه خدمات مدیریت دارایی‌ها ، مدیریت ریسک، پذیرش شرکت‌ها، ادغام و تملیک و تجدید ساختار سازمانی فعال است.

مدیرعامل این تامین سرمایه، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره احتمال بورسی شدن شرکت تامین سرمایه امین گفت: کارگروه بورسی شدن تامین سرمایه امین به شدت فعال است و مراحل پذیرش را طی می‌کند، در این راستا سه‌شنبه هفته آینده جلسه هیات پذیرش تامین سرمایه امین در بورس را داریم و به این ترتیب انتظار می‌رود شاهد عرضه اولیه سهام این شرکت در روزهای آتی باشیم.