به گزارش اکونا پرس،

نشست هیات امنای صندوق نیکوکاری کرونا با هدف برنامه‌ریزی برای وجوه جمع‌آوری‌شده در نمادهای کرونا1 و کرونا2 با حضور معاون و مدیران وزیر بهداشت و بازار سرمایه کشور امروز تشکیل شد و معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت از مردم درخواست کرد در شرایط خوب بازار سرمایه و با توجه به منابعی که این روزها نصیب‌شان می‌شود، از طریق خریداری اوراق کرونا1 و کرونا2 به بخش سلامت کمک کنند؛ چراکه این کمک‌ها تضمین سلامت خود و آینده فرزندانشان خواهد بود.

 سیدکامل تقوی نژاد درباره وجوهی که در طرح تامین مالی مقابله با کرونا از طریق فرابورس جمع‌آوری می‌شود، گفت: قرار است تمامی دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به این طرح در یک حساب مستقل به صورت مستقیم زیر نظر هیات امنا مدیریت شده و اولویت‌های مربوط به هزینه‌کرد و نحوه گزارشگری مشخص شود.

حسین عبده تبریزی عضو سابق شورای عالی بورس نیز در جلسه هیات امنای صندوق نیکوکاری کرونا تاکید کرد که بازار سرمایه، ظرفیت کمک به تامین مالی بخش‌های مختلف را دارد و می‌تواند در تامین اعتبار برای نیازهایی که کشور در شرایط رویارویی با ویروس کرونا متحمل می‌شود، نقش موثری داشته باشد.

به گفته عبده تبریزی بازار سرمایه این آمادگی را دارد که تعهدهای آتی صندوق توسعه را به وجه تبدیل کرده و پرداخت کند.

او با اشاره به اینکه صندوق‌های نیکوکاری ابزار بسیار خوبی برای منظم‌کردن مبالغ اهدایی در زمینه‌های مختلف است، گفت: چه بسا کمک‌های زیادی از طریق مراکز و خیریه‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود، اما اگر این کمک‌ها از درگاه بازار سرمایه اتفاق بیفتد، حمایت از اقشار مختلف، منظم و شفاف می‌شود.

این پیشکسوت بازار سرمایه از صندوق نیکوکاری به عنوان ابزار مهمی در خدمت نظام سلامت و بهداشت کشور یاد کرد که می‌تواند در آینده توسعه پیدا کند.

 

کمک به نظام بهداشت کشور با راه‌اندازی صندوق نیکوکاری کرونا

در بخش دیگری از این نشست، علی صالح‌آبادی رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار راه‌اندازی صندوق نیکوکاری کرونا را ابتکار خوبی برای کمک به نظام بهداشت کشور از طریق بازار سرمایه دانست و گفت که این امر می‌تواند مقدمه‌ای برای همکاری‌های آینده باشد.

صالح‌آبادی با بیان اینکه در گذشته سنت وقف بسیار رایج بود، اظهار کرد: امروزه نیز مردم تمایل به امور نیکوکارانه دارند اما انتظار دارند که گزارش‌های شفاف و روشنی از مبالغ اهدایی خود در اختیارشان قرار بگیرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات هدف از راه‌اندازی صندوق‌های نیکوکاری را جمع‌آوری منابع برای اهداف خیرخواهانه عنوان کرد و گفت: این صندوق‌ برای اهداف خیرخواهانه فعالیت می‌کند اما امور خیر صرفا در زمینه‌های مذهبی نیست بلکه می‌تواند از این ابزار برای کمک به نظام سلامت، آموزش و پژوهش، ورزش و ... با اهداف خیرخواهانه استفاده شود.

به گفته او مردم امروز آمادگی کمک کردن دارند اما مشروط به شفافیت و گزارش‌دهی است و در فواصل زمانی مشخص به همه مشارکت‌کنندگان در خصوص اینکه منابعشان در چه مواردی هزینه شده گزارش‌ داده شود.

صالح‌آبادی پیشنهاد کرد امور خیرخواهانه از طریق بازار سرمایه تداوم پیدا کند و افزود: شرکت فرابورس همواره در کارهای نوآور پیش‌قدم بوده‌ است و علاوه بر تامین مالی کرونا می‌توان در زمینه‌های دیگر نیز از ظرفیت‌های خود بازار سرمایه استفاده کرد.

به گفته رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار، ارزش بازار سرمایه اعم از بورس تهران و فرابورس ایران حدود 4 هزار هزار میلیارد تومان است؛ از این رو ظرفیت‌های بسیاری برای تامین مالی در این بازار وجود دارد.

 

انعکاس جهانی کمپین بازار سرمایه برای مقابله با کرونا

مدیرعامل فرابورس ایران در این نشست با بیان اینکه دستورالعمل انتشار اوراق کرونا و جمع‌آوری وجوه خیرخواهانه اهالی بازار سرمایه در سریع‌ترین زمان ممکن در هیات‌مدیره سازمان بورس به تصویب رسید، عنوان کرد: از تمامی اهالی بازار سرمایه که به این پویش اعتماد کردند و مبالغ کمک خود را از طریق خرید اوراق کرونا در ارقام مختلف اعطا کردند تشکر می‌کنم.

به گفته امیر هامونی این حرکت و پویش آغاز خوبی برای تقویت فرهنگ وقف و نیکوکاری در حوزه سلامت و بهداشت با کمک ظرفیت‌های بازار سرمایه است.

او با اشاره به اینکه کمپین بازار سرمایه برای تامین مالی هزینه‌های مقابله با کرونا انعکاس و بازتاب جهانی نیز داشته است، عنوان کرد: فدراسیون جهانی بورس‌ها و فیاس صفحه‌ای را به این منظور و با معرفی فعالیت بازار سرمایه ایران برای کمک به تامین مالی مقابله با کرونا اختصاص داده‌اند.

هامونی با بیان اینکه بورس ایران مردمی است و این نقطه تمایز ما نسبت به بازارهای سرمایه در دنیاست این موضوع را زمینه‌ساز اعطای کمک‌های گسترده‌‌تر از طریق عامه مردم که در بازار سرمایه کشور فعال هستند برای مقابله با کرونا عنوان کرد.

مدیرعامل فرابورس به صفر بودن کارمزد خرید اوراق کرونا اشاره کرد و افزود: برای جلب مشارکت و تشویق به امر خیرخواهانه کمک به کادر بهداشت و درمان از طریق خرید اوراق کرونا، کارمزد تمامی ارکان بازار سرمایه برای این اوراق صفر در نظر گرفته شده است.

او همچنین ابراز امیدواری کرد در مقابل پرداخت کمک‌های اهالی بازار سرمایه در این پویش شاهد گزارش‌گری شفاف و مطلوبی باشیم و به طور منظم گزارش هزینه‌کرد مبالغ اختصاص‌یافته به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا از طریق سامانه کدال در دسترس عموم قرار بگیرد.

ولی نادی قمی مدیرعامل تامین سرمایه نوین نیز به عنوان امین طرح تامین مالی جمعی در دو نماد کرونا1 و کرونا2 در این نشست گفت: مجموعه بازار سرمایه قدرت، توان و اعتبار خوبی دارد و ظرفیت‌های آن برای امور خیرخواهانه می‌تواند راهگشا باشد؛ در شرایطی که مجموعه کادر درمان با تلاش و ازخودگذشتگی، روح ایثار را در جامعه زنده کردند، تلاش شد با صفر کردن کارمزد ارکان فعال در این طرح و عدم اختصاص مبلغی به عنوان هزینه‌های اداری، بازار سرمایه سهم خود را به خوبی ایفا کند.

دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این جلسه با قدردانی از اقدام اخیر بازار سرمایه در پویش مقابله با کرونا از طریق اوراق کرونا۱ و کرونا۲ عنوان کرد: سه ضلع اصلی موفقیت و کارایی این پویش اطلاع‌رسانی کامل و کارا، شفافیت فعالیت‌ها و گزارش‌دهی دقیق از وجوه جمع‌آوری‌شده و هزینه‌کرد مبالغ اختصاص‌یافته است که موجب می‌شود شاهد زایندگی و شکوفایی این پویش باشیم.