بر اساس گزارش اکونا پرس، مجید فدایی، مدیر عامل شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار در نامه توضیحاتش در خصوص افزایش 33 درصدی سود خالص، رشد موجودی کالا، کاهش موجودی نقد، افزایش حساب های دریافتنی و پرداختنی غیرتجاری، رشد پرداختی های تجاری و کاهش تولید و فروش محصولات توضیح داد.

فدایی گفت: نرخ فروش محصولات در دوره سه ماهه اول سال مالی منتهی به 30 آذر 97  نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 16 درصدی، از 5.803 ریال به 6.712 ریال رسیده است. حال آنکه بهای تمام شده تولید هر واحد بلوک همگن شده تنها چهار درصد رشد داشته است. در کنار آن، مبلغ 143 میلیون ریال خاک آلوده به گراویل غیر قابل استفاده به فروش رسیده که در نهایت عوامل مذکور سبب رشد 33 درصدی سود خالص شده است.

علاوه بر این، افزایش موجودی کالا و مواد ناشی از دپوی 996.140 قالب بلوک 20 سقفی همگن شده در محوطه کارخانه بوده که به دلیل رکود بازار امکان فروش آن در دوره مذکور میسر نشده است.

وی با اشاره به کاهش موجودی نقد و رشد حساب های دریافتنی و پرداختنی غیرتجاری، در این خصوص گفت: این شرکت به منظور برخورداری از حداکثر سود بانکی نقدینگی کمتری را نگهداری می کند. همچنین مالیات بر ارزش افزوده بر پرداختی های شرکت به پیمانکار به دلیل تشخیص اداره امور مالیاتی مربوط به سنوات گذشته، در صورت های مالی اعمال شده که این امر سبب افزایش حساب های دریافتنی و پرداختنی غیرتجاری شده است.

این مقام مسئول افزایش پرداختی های تجاری را ناشی از عدم پرداخت بهای مواد اولیه خریداری به پیمانکار برشمرد و اعلام کرد که این موضوع با بهبود نقدینگی و پرداخت آن اصلاح می شود.

مدیر عامل شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار در خاتمه در خصوص افت مقدار تولید و فروش محصولات در سه ماهه اول سال مالی جاری ابراز داشت: این امر با کاهش ساخت و ساز مسکن در شمال کشور و رکود اقتصادی رقم خورده است. این در حالی است که پیش بینی می شود تا با شروع فصل گرما شاهد افزایش تقاضا باشیم.