همواره در جهش های ناگهانی نرخ ارز، پرسشی که از جانب سرمایه گذاران مطرح می شود این است که تاثیر نوسانات نرخ ارز بر صنایع مختلف چگونه است؟. این موضوع که چه صنایعی از افزایش نرخ ارز منتفع یا متضرر می شوند، باید مورد بررسی قرار گیرد. چرا که اثرات متفاوتی در صنایع مختلف اعمال می کند.

 یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتکو با خبرنگار اکوناپرس عنوان کرد: تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر تغییر ارز مبادله ای از حدود 3700 تومان به 4200 تومان تبعات متفاوتی بر صنایع بورسی در پی خواهد داشت.

وحید محمدی پلارتی به صنعت پالایشی و پتروشیمی اشاره کرد و ابراز داشت: در صنعت پالایشی به دلیل اینکه تسعیر ارز براساس نرخ ارز مبادله ای انجام می شود حاشیه سود تغییر چندانی نمی کند اما به دلیل متورم شدن اعداد، مبلغ سود خالص ریالی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در صنعت پتروشیمی به دلیل ماهیت تولید می تواند اثرات در شرکت های گوناگون شدت و ضعف داشته باشند اما در کل اثر متبتی بر این صنعت نخواهد داشت. چراکه شرکت هایی که خوراک گاز مایع با نرخ ارز مبادله ای تحویل می گیرند در شرایط فعلی نرخ خوراک حدود 14 درصد  افزایش یافته است که این امر منجر به افزایش بهای تمام شده تولید می شود. حال آنکه این شرکت ها ارز حاصل از درآمد فروش صادراتی خود را به ناچار با دلار 4.200 در صورت های مالی خود تسعیر می کنند. بر این اساس،  با توجه به افزایش بهای تمام شده تولید و محدودیت شناسایی درآمد فروش، حاشیه سود شرکت های مذکور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرکت های فولادی نیز گفت: در صنایع کامودیتی محور نیز محدودیت در شناسایی درآمد، منجر به عدم برآورده ساختن انتظارات سرمایه گذاران شده است بنابراین شرایط تحمیل شده اثر مثبتی برای این گونه صنایع  در پی نخواهد داشت.

در صنعت خودروسازی به دلیل استفاده از قطعات وارداتی و عدم مجور افزایش نرخ محصولات، افزایش نرخ ارز اثرات منفی بر  این صنعت دارد، چرا که افزایش هزینه ها و عدم افزایش نرخ فروش منجر به کاهش سودآوری خواهد شد.

از این رو، تنها اثر مثبتی که می توان در این خصوص به آن اشاره کرد،افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی است که منجر به کاهش قدرت خرید مصرف کننده شده و در نهایت روی آوردن به خودروهای داخلی را در پی دارد. همچنین با تصمیم تغییر نرخ ارز مبادله ای تنها اثرات منفی برای مدتی به تعویق انداخته شده است.

محمدی پلارتی در خاتمه تصریح کرد: افزایش نرخ ارز منجر به ایجاد تورم خواهد شد و در نتیجه بسیاری از هزینه های تولید افزایش خواهد یافت اما با تصمیم بانک مرکزی، شرکت هایی که درآمد ارزی دارند مجوز شناسایی آن را به نرخ واقعی ندارند که این امر موجب کاهش حاشیه سود آن ها می شود.

این تصمیم اثر مثبت چندانی برای صنایع داخلی نخواهد داشت و در مقابل برای واردکنندگان اوضاع بهتری فراهم شده است و در پی آن شرکت های تولید کننده داخلی نحیف تر از قبل خواهند شد.