به گزارش اکونا پرس،

سید علی حسینی با اعلام خبر فروش یک میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی رینگ داخلی این بازار، گفت: عرضه چنین فرآورده‌هایی در راستای حمایت از تامین خوراک پالایشگاه‌های داخلی و با هدف حمایت از افزایش سطح اشتغال، حمایت از تولید ملی و تقویت صنایع پایین دستی است.

وی افزود: رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران امروز (۲۱ ابان ماه) در معاملات مهمی؛ میزبان عرضه و معامله یک میلیون بشکه میعانات گازی مجتمع گازی پارس جنوبی به ارزش بیش از ۵، ۲۳۰ میلیارد ریال بود.

حسینی اضافه کرد: این عرضه در چهارچوب قرارداد کشف پریمیوم و توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در قالب محموله‌های ۲۰ هزار بشکه‌ای صورت پذیرفت.

مدیر عامل بورس انرژی ایران با اشاره به اهمیت این معامله در روز جاری گفت: یکی از نکات حائز اهمیت در عرضه فرآورده‌هایی همچون میعانات گازی، حمایت از تامین خوراک پالایشگاه‌های داخلی و صنایع پایین دستی است که تاثیر بسزایی در حمایت از افزایش سطح اشتغال، حمایت از تولید ملی و تقویت صنایع پایین دستی ایفا می‌کند.

وی افزود: بر این اساس ضروری است توجه خاصی بر فعالیت این بخش از صنعت ملی معطوف شود چراکه تامین خوراک داخلی علاوه بر کمک به رونق گرفتن چرخ اقتصاد ملی و مشارکت فعال در پشتیبانی از تولید داخلی، می‌تواند پیامد‌های مثبتی در صادرات مشتقات نفتی داشته باشد.

حسینی گفت: شرکت‌های خریدار پس از فرآوری محموله‌های خریداری شده، می‌توانند مشتقات نفتی تولیدی خود را با ارزش افزوده اقتصادی بیشتری به کشور‌های مصرف کننده صادر کنند همین موضوع موجب تقویت بیش از پیش صادرات فرآورده‌های هیدروکربوری و افزایش توان ارزآوری صادرکنندگان می‌شود.

وی یاد آور شد: استمرار عرضه خوراک داخلی در بورس انرژی ایران می‌تواند بستر لازم جهت تکمیل زنجیره تولید و فروش انواع فرآورده‌های نفتی را فراهم آورد. بدین منظور می‌توان گامی اساسی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برداشته و دستیابی به جهش تولید را در سالی که بدین نام آراسته شده است، میسر دانست.

مدیر عامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۷۷ هزار تن میعانات گازی به ارزش بیش از ۱۱، ۹۶۸ میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفته است تصریح کرد:در حال حاضر میعانات گازی پالایش گاز ایلام، میعانات گازی پالایش گاز خانگیران، میعانات گازی مجتمع گازی پارس جنوبی و میعانات گازی سراجه قم در رینگ داخلی بورس انرژی ایران به طور مستمر عرضه می‌شوند.