به گزارش اکونا پرس،

سیدعلی حسینی با اشاره به آخرین وضعیت معاملات خوراک مصرفی مجتمع‌های پتروپالایشی و صنایع پایین‌دستی کشور در رینگ داخلی بورس انرژی ایران اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون حجم عرضه خوراک مصرفی صنایع پایین‌دستی پتروپالایشی کشور از طریق رینگ داخلی بورس انرژی ایران به بیش از یک میلیون و ۷۱ هزار و ۱۸۴ تن رسیده که شامل ۴۰۱ هزار تن میعانات گازی، بیش از ۲۹ هزار و ۲۱۸ تن نفت سفید و بالغ بر ۶۴۰ هزار و ۷۰۰ تن نفتا است.وی با بیان اینکه حجم معاملات خوراک مصرفی تولیدکنندگان داخلی کشور از طریق رینگ داخلی بورس انرژی ایران با رشد ۱۰۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۹۸ همراه است، افزود: اقبال تولیدکنندگان صنعتی و مصرف‌کنندگان داخلی فرآورده‌های نفتی به بازار هیدروکربوری بورس انرژی حکایت از اطمینان بخشی بستر معاملات این بازار و نقش‌آفرینی شفاف و کارآمد بورس انرژی در تامین خوراک مصرفی صنایع داخلی دارد. به طوری که این بازار توانسته است از این مسیر ضمن تحقق شعار سال جاری، مبنی بر تحقق جهش تولید، در تامین منصفانه خوراک صنایع داخلی کشور پیشگام باشد.

به گفته مدیر عامل بورس انرژی ایران ارزش ریالی معاملات خوراک مصرفی صنایع داخلی در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی سال جاری تا ابتدای آذرماه با رشد ۹۹ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به رقم ۳  هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان بالغ شده است.وی افزود: طی این دوره، حجم معاملات در رینگ داخلی بورس انرژی ایران  بالغ بر ۷۴۸ هزار و ۷۰۰ تن بود که شامل معاملات ۳۵۹ هزار تن میعانات گازی، ۲۶ هزار تن نفت سفید و ۳۶۴ هزار تن نفتا در این تالار معاملاتی است. در این بین حجم معاملات نفتا با ۱۰۷ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ارزشی بالغ بر ۲ هزار و ۶۵ میلیارد تومان را برای این بازار رقم زده است.

معاملات نفت سفید نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین خوراک مصرفی صنایع داخلی کشور در ۸ ماه امسال ارزشی بالغ بر ۱۷۱ میلیارد تومان برجای گذاشته است.

حجم معاملات میعانات گازی اما با رشد ۱۳۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل، ارزشی برابر با ۱۱۹۰ میلیارد تومان را از طریق این بازار برای خود رقم زده که از افزایش ۸۱ درصدی آن نسبت به ۸ ماه سال ۱۳۹۸ حکایت دارد.

براین اساس در حالی تا ابتدای آذرماه سال قبل بالغ بر ۳۶۵ هزار و ۳۰۴ تن خوراک مصرفی شامل میعانات گازی، نفت سفید و نفتا به ارزش ۱۷۲۲ میلیارد تومان معامله شد که از ابتدای امسال تا ابتدای آذر ماه، این رقم با افزایش ۱۰۵ درصدی در حجم معاملات و رشد ۹۹ درصدی در ارزش معاملات به ترتیب به ۷۴۸ هزار و ۷۱۵ تن به ارزش ۳۴۲۵ میلیارد تومان دست یافته است.

به باور این مقام مسوول، عرضه فرآورده‌هایی همچون میعانات گازی و نفت سفید، می‌تواند علاوه بر حمایت از تامین خوراک پالایشگاه‌های داخلی و صنایع پایین‌دستی کشور؛ تاثیر بااهمیتی در حمایت از افزایش سطح اشتغال، حمایت از تولید ملی و تقویت صنایع پایین‌دستی داشته باشد.

طی سال جاری تاکنون بیش از یک میلیون تن خوراک صنایع داخلی از جمله میعانات گازی، نفت سفید و نفتا در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه شده است که از این میزان، نزدیک به ۷۵۰ هزار تن مورد معامله قرار گرفته است. این حجم مازاد عرضه می‌تواند با ورود خریداران بالقوه داخلی پوشش داده شود. این موضوع می‌تواند علاوه بر ایجاد رونق در چرخه اقتصاد و صنعت ملی کشور، در صادرات مشتقات نفتی نیز نقش مهمی ایفا کند. به طوری که فعالان صنعتی کشور پس از فرآوری خوراک خریداری شده، می‌توانند مشتقات نفتی تولیدی خود را با ارزش افزوده بیشتری به کشورهای مصرف‌کننده این فرآورده‌ها در دنیا صادر کنند. به این ترتیب ارزآوری بیشتری را برای کشور رقم می‌زنند.

حسینی تصریح کرد: تداوم عرضه خوراک مصرفی صنایع داخلی کشور در بورس انرژی ایران می‌تواند بستر لازم جهت تکمیل زنجیره تولید و فروش انواع فرآورده‌های نفتی را فراهم آورد. از این رو می‌توان گامی اساسی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برداشته و دستیابی به جهش تولید را میسر دانست./ «دنیای‌اقتصاد»