به گزارش اکونا پرس،

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران امروز در آیین رونمایی از بازار تامین مالی جمعی و شاخص صکوک فرابورس ایران که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، جمعی از مدیران وزارت اقتصاد و فعالان استارتاپی برگزار شد، به تاریخچه راه‌اندازی تامین مالی جمعی پرداخت و گفت: از سال ۹۴ بیش از ۳۰ جلسه کارگروه تدوین پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی تامین مالی جمعی در دفتر مدیرکل کارآفرینی وزارت کار برگزار شد تا در سال ۹۷ از سوی سازمان بورس دستورالعمل آن به تصویب رسید و در این زمینه فرابورس به عنوان رگولاتور مشخص شده است.

 امیر هامونی با اشاره به اینکه برای اولین‌بار موافقت اصولی به یک شرکت با مسئولیت محدود داده شده تا از بستر تامین مالی جمعی اقدام به تامین مالی کند، گفت: همچنین به یک پلتفرم که در بستر بلا‌ک‌چین است مجوز فعالیت داده شده تا بتواند در این حوزه نقش‌آفرینی کند.

وی سازمان فنی و حرفه‌ای و اتاق اصناف را از مخاطبان و ذینفعان بازار تامین مالی جمعی برشمرد و افزود: به ۷ متقاضی تامین مالی جمعی موافقت اصولی داده شده و ۴ مجوز فعالیت به شرکت‌های آتنا، کارن، پارس فاندینگ و فاینتک اعطا شده است.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران بیش از 72 مورد درخواست سکوی تامین مالی ارائه شده که از این تعداد، 28 مورد بررسی شده است.

هامونی در ادامه این مراسم به سایر ابزارها و بازارهایی که تا کنون در فرابورس طراحی و اجرایی شده است، اشاره کرد و گفت: بازار دارایی فکری، صندوق‌های جسورانه و بازار هدف از دیگر ابزارهای نوآورانه فرابورس هستند.

هامونی ادامه داد: در حال حاضر 41 شرکت دانش‌بنیان با ارزش بازاری 107 هزار میلیارد تومانی در بورس و فرابورس حضور دارند و حدود 5 شرکت هم درخواست پذیرش ارائه کرده‌اند که با عرضه آن‌ها به ارزش بازار دانش‌بنیان‌ها افزوده می‌شود. علاوه بر این 365 میلیارد تومان سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه است.

 

300 هزار میلیاردتومان اندازه بازار بدهی کشور

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به معرفی شاخص صکوک فرابورس ایران (Sindex) پرداخت و با بیان اینکه این شاخص، معیاری برای نمایش بازدهی و ریسک بازار اوراق بدهی در فرابورس ایران است، گفت: تا پیش از این هیچ شاخصی برای معیارسنجی بازار بدون ریسک وجود نداشته است و امروز برای اولین بار از شاخص صکوک فرابورس ایران رونمایی شد.

وی اندازه بازار بدهی کشور را 300 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این حجم 270 هزار میلیارد تومان در فرابورس قرار دارد و بر همین اساس شاخص صکوک توسط فرابورس طراحی و راه‌اندازی شد.

مدیرعامل فرابورس درباره مزیت‌های شاخص صکوک، بیان کرد: این شاخص می‌تواند یکی از مهم‌ترین اهداف ارزیابی عملکرد مدیران پرتفوی صندوق‌های با درآمد ثابت باشد تا عملکرد این صندوق‌ها نسبت به شاخص بررسی و مقایسه شود.

هامونی با تاکید بر اینکه این شاخص می‌تواند بازده سرمایه‌گذاری بدون ریسک در بازار سرمایه را اعلام کند، گفت: مبنای محاسبه این شاخص اوراق دولتی، اسناد خزانه، اوراق کوتاه‌مدت و بلندمدت و ترکیب آن‌هاست.

وی از اهداف شاخص صکوک فرابورس ایران را فراهم‌کردن امکان ایجاد صندوق‌های مبتنی بر شاخص، انجام تحقیقات علمی و دانشگاهی، ساده‌کردن تحلیل برای سرمایه‌گذاران خرد جهت تصمیم در مورد سرمایه‌گذاری در بازار بدهی و دقیق‌تر کردن ارزشگذاری‌ها به کمک تعیین معیاری برای نرخ بازده بدون ریسک عنوان کرد.

 

کارن و دونگی نخستین سکوهای تامین مالی جمعی

در ادامه این مراسم مدیران عامل دو شرکتی که در بازار تامین مالی جمعی برای اولین بار اقدام به راه‌اندازی سکو و تامین مالی برای طرح‌ها کرده‌اند، پلتفرم خود را معرفی کردند.

جعفر محمدی، مدیرعامل شرکت سامانه نگار آتنا با سکوی تامین مالی دونگی با اشاره به اینکه این شرکت اولین سامانه پروژه تامین مالی را منتشر کرده و توانسته برای یک شرکت تامین مالی کند، گفت: بازار هدف سکوی دنگی تامین مالی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است. ویژگی این نوع تامین مالی، بازه زمانی بسیار کوتاه آن است و از لحظه‌ای که کسب‌وکار کوچک درخواست می‌دهد تا زمان اجرای تامین مالی فقط دو الی سه ماه زمان می‌برد.

همچنین علی عمیدی، مدیرعامل سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن که سکوی تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن را راه‌اندازی کرده است، گفت: این شرکت در بحث تامین مالی و سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ ها فعال است و تا امروز 3900 کارآفرین مخاطب و 1200 سرمایه‌گذار عضو مجموعه ما شده‌اند ضمن آنکه1200 شرکت و پروژه استارتاپی را بررسی کرده‌ایم و بیش از 80 میلیارد تومان تامین مالی انجام شده است.