به گزارش اکونا پرس،

به نقل از بورس نیوز، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد: قبل از قطعی برق سیمانی‌ها، قیمت سیمان پاکتی درب کارخانه در حدود ۲۵ هزار تومان بوده و با احتساب هزینه‌های حمل و... با قیمت تقریباً ۳۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید (در مناطق مختلف با احتساب کرایه حمل شاید اندکی بالاتر یا پایین‌تر از این نرخ هم بود) ولی بعد از قطعی برق، به‌تدریج اثر کاهش تولید بر بازار سیمان نمایان شد. چراکه با شروع قطعی‌های برق، تولید سیمان در کارخانه‌ها به‌شدت افت کرده است. کمبود عرضه سیمان، متقاضیان بازار سیمان را به خرید از بازار آزاد سوق داد و در این میان افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد هیچ ارتباطی به عرضه سیمان در بورس کالا نداشت.

وی افزود: هم‌زمانی ورود سیمان به بورس کالا با قطعی برق، برای عده‌ای بهانه ایجاد کرد که عرضه سیمان در بورس کالا را به افزایش قیمت‌ها ربط دهند. در نظر داشته باشید که امکان انبار کردن سیمان در کارخانه‌ها سیمانی وجود ندارد و فقط می‌توان کلینکر را انبار کرد. نکته‌ای که برخی مسوولان به آن توجه نکرده این است که در بهمن‌ماه ۹۹ نیز برق سیمانی‌ها ۲۰ روز قطع بود و رفع آثار این قطعی برق در بازار سیمان تا اواخر اردیبهشت‌ماه امسال به طول انجامید و اوایل خرداد بازار سیمان شرایط بهتری داشت که دوباره قطعی برق اوضاع را بهم ریخت. قطعی برق، می‌توانست چنین تبعاتی بر بازار سیمان بر جای نگذارد؛ مشروط بر آنکه قبل از قطعی برق هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرفت. قطع ناگهانی برق و اطلاع‌رسانی عمومی این خبر، موجب التهاب بازار سیمان شد. 

او افزود: حال‌آنکه اگر قبل از قطعی برق، با سیمانی‌ها توافق صورت می‌گرفت، کارخانه‌های سیمانی با مدیریت تولید، بازار را هم کنترل می‌کردند، ولی انتشار عمومی خبر برق سیمانی‌ها باعث تلاطم در بازار سیمان شد. برای قطعی گاز در فصل زمستان هم از حالا در تدارک تأمین مازوت مورد نیاز هستیم و نامه‌نگاری‌های لازم صورت گرفته تا شرکت‌های سیمانی مخازن سوخت خود را پر کنند تا در زمستان دچار کمبود سوخت نشوند که البته هنوز به سیمانی‌ها چنین اجازه‌ای داده نشده است. این عدم هماهنگی‌ها باعث می‌شود تا در فصل زمستان با قطعی گاز در حمل مازوت ترافیک ایجاد شود و باید با برنامه‌ریزی از بروز مشکلات آتی جلوگیری کرد.

شیخان در ادامه با اشاره به برخی انتقادات انبوه‌سازان برای خرید از بورس کالا، گفت: انبوه‌سازان در سال‌های گذشته سود مناسبی کسب کرده‌اند و انتقاداتی که این روزها به افزایش قیمت سیمان دارند، بیشتر شلوغ‌کاری و بزرگنمایی مشکلات است. انبوه‌سازان با دریافت کد بورسی امکان خرید سیمان از بورس کالا را دارند و هم قیمت و هم‌حجم عرضه و تقاضای این بازار کاملاً شفاف است. مشکل اینجاست که بعضی از خریداران سیمان عادت به بدحسابی داشتند و در این سال‌ها، شرکت‌های سیمانی کم از بدحسابی‌ها و چک‌های برگشتی بعضی مشتریان آسیب‌ندیده‌اند. حالا که عرضه‌ها در بورس کالا انجام می‌شود، سیمانی‌ها اطمینان خاطر دارند که برای تسویه‌حساب با بورس کالا طرف هستند و بورس کالا هم حق دارد که از خریداران تضامین لازم را اخذ کند. پس اینکه عده‌ای به خاطر داشتن چک برگشتی امکان دریافت کد بورسی را ندارند، ارتباطی به سیمانی‌ها ندارد و خریداران باید این مشکل را با بورس کالا حل کنند. بورس کالا بازاری کاملاً شفاف و سالم است و به نظر می‌رسد بعضی منتقدان به ورود سیمان در بورس کالا از این شفافیت و سلامت معاملات گریزان هستند.

شیخان تصریح کرد: ادعای وجود مافیا در بازار سیمان، ادعایی بی‌اساس است و اگر قرار باشد هر بازاری که در آن دلالان حضور دارند، مافیایی بخوانیم، بسیاری از بازارهای کشور از جمله بازار املاک هم مافیایی است. طبیعی است که با کاهش عرضه در هر بازاری، عده‌ای سودجو به فکر احتکار و گران‌فروشی بیفتند. قیمت فروش سیمان در بورس کالا کاملاً شفاف است و اگر قطعی برق رخ نمی‌داد احتمالاً قیمت سیمان شیب نزولی داشت. کما اینکه قبل از قطعی برق، عرضه بعضی شرکت‌های سیمان در بورس کالا به میزان عرضه، تقاضا نداشت. البته قیمت سیمان در ایران، گران نیست و قیمت سیمان در بازار ما اختلاف قابل‌توجهی با سیمان در بازارهای صادراتی دارد.