به گزارش اکونا پرس،

به نقل از گزارش بورس، مروری بر 3 دهه فعالیت بورس تهران نشان می دهد با وجود ریسک های فراوان سیاسی و اقتصادی که در بازار سهام وجود دارد این بازار از یک رویه ثابت سرمایه گذاری همچون بازار مسکن پیروی کرده و هر زمان که نرخ برابری ریال در برابر دلار کاهش یافته، این بازار با یک وقفه زمانی یک تا دو ساله اصلاح و بار دیگر به سطح قیمت های دوره قبل بازگشته است.

محاسبه ارزش کل بازار سهام با احتساب نرخ برابری ریال در برابر دلار نشان می دهد ارزش کل سهام شرکت ها تا چه میزان نسبت به نرخ های پایه در یک دوره زمانی تغییر کرده، به معنای اینکه با رشد قیمت دلار ،ارزش کل دارایی های موجود در بازار سهام تا چه میزان با افت مواجه می شوند و برای جبران این عقب افتادگی یک نوع تجدید ارزیابی دارایی ها در بازار سهام اتفاق می افتد و بار دیگر قیمت ها با قیمت جدید دلار تطبیق می شوند.

این رویه در 3 دهه گذشته مدام در بازار سهام تکرار شده و در نزدیک ترین تجربه وقتی قیمت دلار در سال 91 افزایش یافت بازار سهام با یک وقفه زمانی کمتر از یک ساله در سال 92 به آن واکنش نشان داد و با صعودی انفجاری مواجه شد. پیش بینی می شود این رویه بار دیگر در بازار سهام تکرار شود و قیمت سهام شرکت ها که تحت تاثیر رشد قیمت دلار با کاهش ارزش مواجه شده اند بار دیگر به سطوح قبلی باز گردد.

پیش بینی میزان اصلاح قیمت ها

محاسبات همشهری از ارزش کل بازار سهام از ابتدای فروردین 96 تاکنون نشان می دهد با وجود اینکه از نظر ریالی ارزش کل بازار سهام 48 هزار میلیارد تومان افزایش یافته اما با در نظر گرفتن قیمت دلار ارزش کل بازار سهام( بورس تهران و فرابورس) 34 میلیارد دلار  افت کرده که بیانگر است ارزش کل بورس تهران که در فروردین سال گذشته 102.6 میلیارد دلار محاسبه می شد هم اکنون به 68.7 میلیارد دلار رسیده است.علت اصلی وقوع این رویداد افزایش قیمت هر دلار آمریکا از 3749 تومان به محدوده 6300 تومان در بازار آزاد غیر رسمی است.

یعنی چنانچه سطح عمومی قیمت سهام شرکت های حاضر در بورس تهران و فرابورس به میزان 30 درصد رشد کند قیمت ها( با احتساب قیمت دلار) به همان سطوحی خواهد رسید که در فروردین 96 قرار داشت به بیان بهتر با فرض ثابت بودن قیمت هر دلار آمریکا به قیمت 6300 تومان( میانگین نرخ بازار آزاد) چنانچه ارزش کل بازار سهام به 650 هزار میلیارد تومان برسد بازار سهام نه فقط به لحاظ واقعی با رشد مواجه نشده بلکه فقط به همان سطوح قبلی با نرخ پایه فروردین 96 باز گشته است.

همه این ارقام به معنای آن است که افزایش قیمت دلار، یک فرصت 220 هزار  میلیارد تومانی را برای کسب سود پیش روی سرمایه گذاران در بازارسهام قرار داده است، پیش بینی می شود این ظرفیت رشد طبق تجربه تاریخی 3 دهه گذشته به زودی به کار بیفتد و به رشد انفجاری شاخص های بورس فارغ از مسایل سیاسی و اقتصادی منجر شود.