به گزارش اکونا پرس،

اهمیت اقدامات صورت گرفته در صنعت پالایش زمانی مشخص می‌شود که توجه کنیم این عمل‌کرد بخشی از تاریخ دیرینه ۱۱۳ ساله صنعت نفت کشور را تشکیل می‌دهد. 

ستاره خلیج فارس یکی از پالایش‌گاه‌های اثرگذار در کشور است. تکمیل و به بهره‌وری رساندن این شرکت اثر بسیاری بر صنعت انرژی در کشور داشته که از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- با افتتاح پالایش‌گاه ستاره خلیج فارس، شرکت ملی پلایش و پخش فرآورده‌های نفتی به بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده بنزین خاورمیانه بدل شده‌است. هم‌اکنون ایران بنزین خود را به افغانستان، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان عراق به طور مستقیم صادر می‌کند.

- هم‌چنین رشد شرکت‌ها در بورس انرژی باعث رقابت شد تا با وجود شدیدترین تحریم‌ها، ایران به بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین در منطقه تبدیل شود.

 از سویی دیگر اقدامات شرکت ملی پالایش و پخش از سال ۱۳۹۸ به بعد، نقش به‌سزائی در توسعه و نهادینه شدن بازار هیدروکربوری بورس انرژی داشته و افزایش حجم و ارزش صادرات فرآورده‌های نفتی از طریق رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران مرهون هم‌کاری دوطرفه این دو شرکت بوده‌است.

 ارزآوری بیش از دو میلیارد و ۲۰۰میلیون دلاری از محل صادرات انواع فرآورده‌های نفتی، تلاش برای افزایش سهم بازارهای ایران در بازارهای صادراتی و هم‌چنین کاهش بروکراسی اداری در بخش فروش فرآورده‌ها از مسیری شفاف و رقابتی یکی از بارزترین دستاوردهای بورس انرژی ایران تنها در سال  ۱۳۹۸بوده است.

 میزان صادرات فرآورده‌های نفتی از طریق بورس انرژی در سال ۱۳۹۹، ۵.۸میلیون تن بود که این میزان صادرات، درآمدی حدود ۵۷هزار میلیارد تومان را در یک سال نصیب کشور کرد.

 بورس انرژی که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرد، در سال ۱۳۹۶ و از طریق صادرات فرآورده‌ها شکل تازه‌ای به خود گرفت. این روند در سال ۱۳۹۸ و با صادرات بنزین قوت گرفت به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹ و با صادرات ۴۵ میلیون لیتر بنزین تنها در یک روز رکورد زد.