اهالی بازار سرمایه در هفته جاری شاهد روند صعودی معاملات بودند و دو روز گذشته اغلب سهام شرکت ها با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شدند. این روند در حالی از ابتدای هفته جاری پیگیری می شود که بورس در چند وقت اخیر متاثر از وقوع رویدادهای مختلف همچون نوسانات نرخ ارز و طلا در کنار تنش های سیاسی روزهای پرتلاطمی را پشت سرگذاشته و بموجب آن سهامداران بیش از پیش متحمل زیان شدند. از این رو، تداوم روند صعودی معاملات در روزهای آتی مهمترین سوالی است که در میان اهالی بازار سرمایه مطرح شده است.

پیدایش امید برای جذب نقدینگی جدید به بورس

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت کارگزاری جهان سهم در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان کرد: روند فعلی بازار سرمایه واقعی به نظر می رسد؛ گمانه زنی ها مبنی بر برنامه های دولتمردان جهت جذب نقدینگی به سمت بازار سرمایه با هدف کاهش فشار و التهابات بازار های موازی با آن همچون ارز و طلا یکی از عوامل موثر بر شکل گیری روند صعودی بازار سرمایه به شمار می رود.

فرشید اردبیلیون جهانی افزود: در شرایط فعلی قیمت سهام اغلب شرکت ها با نرخ دلار ارزان تر از نرخ های فعلی است، حال آنکه به طور قطع رشد قابل توجه قیمت ارز در بازار آزاد بر وضعیت سودآوری شرکت ها و در پی آن ارزش سهام آن ها موثر واقع می شود.

کاهش نگرانی سهامداران با حمایت اتحادیه اروپا از برجام

وی در خصوص تاثیر خروج کشور آمریکا از برجام بر بازار سرمایه ابراز داشت: این موضوع در وهله اول اثرات روانی را بر بورس اعمال کرد. این در حالی است که با حمایت اتحادیه اروپا از برجام و اظهارات دولتمران اروپایی مبنی بر پایبندی بر برجام از نگرانی ها کاسته و تمهیدات دولتمردان اروپایی سبب رغبت دوباره سرمایه گذاران خارجی برای ورود به اقتصاد کشورمان و مصون ماندن از تحریم های کشور آمریکا شده است.

صنعت خودرو؛ اولین صنعت جذاب برای سرمایه گذاری

این کارشناس ارشد بازار سرمایه صنعت خودرو را به عنوان صنعت پرپتانسیل سال جاری برشمرد و اظهار کرد: شرکت های خودروساز داخلی از گذشته با خودروسازان خارجی همکاری مشترک داشته اند و اکنون نیز می توانند به دنبال همکاری مشترک با شرکای خارجی خود باشند. به نظر می رسد افزایش تقاضای خرید برای سهام شرکت های خودرویی کاذب نیست و واقعی است. آنچنان که در شرایط فعلی با خروج آمریکا از برجام و در مقابل آن حمایت اتحادیه اروپا از برجام می توان به همکاری مجدد خودروسازان داخلی با خارجی ها خوش بین باشیم.

شرکت هایی که مستعد رشد سودآوری هستند

مدیر عامل شرکت کارگزاری جهان سهم ادامه داد: شرکت هایی که در حال اجرای طرح توسعه هستند، از پتانسیل رشد سودآوری برخوردارند. به طور مثال، در شرایط فعلی که خودکفایی بنزین مطرح است، شرکت هایی که در این زمینه در حال فعالیتند مستعد رشد هستند. چراکه، گفته می شود در تولید بنزین به گونه ای خودکفا می شویم که گزینه تحریم بنزین از روی میز رییس جمهور آمریکا برداشته می شود و حتی می توان به کشورهای خارجی نیز صادر کرد. علاوه بر این، طرح های توسعه شرکت ها با ارزهای ارزان تر از نرخ فعلی اجر و به بهره برداری رسیده اند و با قیمت های فعلی بسیار جذاب با بازدهی مناسب به شمار می روند.

روند آتی بازار سرمایه

اردبیلیون جهانی با مثبت ارزیابی کردن روند آتی معاملات بورس، در این خصوص گفت: بازار سرمایه در سال های گذشته در شرایط اعمال تحریم های بین المللی روند مناسبی را پشت سرگذاشته و از این رو می توان گفت روند آتی بازار سرمایه حتی با اعمال تحریم ها مطلوب خواهد بود. در کنار آن، باید به این موضوع توجه داشت که قیمت ارز نسبت به ماه های گذشته افزایش قابل توجهی داشته و در مقابل ارزش ریال کشورمان کاهش یافته که این امر بر افزایش دارایی ها و کاهش بدهی های شرکت ها اثرگذار خواهد بود و تبعات مثبتی در پی خواهد داشت.