به گزارش اکوناپرس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، تجهیزات بخش سخت‌افزار و فناوری اطلاعات و ارتباطات که مشمول صنعت پرداخت نیز می شود درگذشته از اولویت تخصیص ارز مبادله‌ای برخوردار نبوده و اکنون با تک‌نرخی شدن نرخ ارز تکلیف فعالان صنعت پرداخت برای واردات به‌منظور نوسازی و تجهیز شبکه ازجمله کارت‌خوان‌های فروشگاهی مشخص نشده البته فعالان این بخش درخواست‌ها را از طریق سامانه نیما ثبت و منتظر تخصیص ارز برای واردات تجهیزات موردنیاز هستند.

محمدعلی ترابیان مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت درباره وضعیت واردات دستگاه‌های POS با وجود عدم تخصیص دلار 4200 تومانی برای واردات شرکت‌های سخت‌افزاری و پرداخت الکترونیک از سوی دولت به ایبنا گفت: شرکت‌های پرداخت الکترونیک مانند شرکت‌های واردکننده تجهیزات سخت‌افزاری همچنان منتظر اعلام اولویت دسته‌بندی کالایی یا تخصیص ارز هستند تا بتوانند نسبت به واردات و ثبت سفارش اقدام کنند.

وی افزود: به پرداخت ملت برای توسعه بازار در سال جاری نصب ۱۲۰ هزار دستگاه POS جدید و تعویض ۲۰ هزار دستگاه پایانه فروش را در دستور کار دارد که امید می رود بتوانیم این دستگاه‌ها را باقیمت مناسب وارد و در بازار عرضه کنیم.

مهدی شهیدی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آسان پرداخت نیز در این خصوص گفت: درخواست تخصیص ارز به‌منظور واردات پوز را به‌تازگی در سامانه نیما ثبت کرده‌ایم و منتظر تخصیص ارز هستیم.

فرامرز صادقی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش هم در خصوص تخصیص ارز به‌منظور واردات کارت‌خوان‌های فروشگاهی و تجهیزات موردنیاز صنعت پرداخت گفت: تا امروز ارزی به‌منظور واردات دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی تخصیص نیافته و بنا بر اظهارات مقام‌های مسئول تمامی درخواست ها باید در سامانه نیما ثبت شود تا قیمت ارز برای واردات تعیین و پس‌از آن تخصیص ارز صورت گیرد.

محمود رضا قلی مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پاسارگاد در خصوص واردات تجهیزات و کارت‌خوان‌های فروشگاهی گفت: واردکنندگان کارتخوان‌های فروشگاهی می‌گویند تاکنون تخصیص ارزی در این بخش صورت نگرفته البته بنا بر اظهارات مسئولان دولتی تخصیص ارز به تمام گروه‌ها برای واردات صورت می‌گیرد ولی تاکنون در این شرکت محموله‌ای برای واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش نشده ازاین‌رو فعالان این بخش در بلاتکلیفی برای تجهیز و نوسازی شبکه پرداخت خود در بانک‌ها و شرکت‌ها مواجه هستند.

امیرحسین داوودیان معاون توسعه کسب‌وکار شرکت پرداخت الکترونیک سداد درباره تخصیص ارز به واردات کارتخوان‌های فروشگاهی گفت: صنعت پرداخت درگذشته نیز به‌منظور واردات کارتخوان‌های فروشگاهی از ارز مبادله‌ای بهره‌مند نبود و در حال حاضر نیز تکلیف فعالان صنعت پرداخت در خصوص واردات تجهیزات مشخص نیست.درخواست‌ها به‌منظور واردات تجهیزات صنعت پرداخت باید در سامانه نیما ثبت شود ولی تاکنون خبر موثقی که تخصیص ارز شامل این بخش نیز می‌شود از مراجع رسمی شنیده نشده است.

وی افزود: شرکت پرداخت الکترونیک سداد در مقطع فعلی نیازها در تأمین کارتخوان‌های فروشگاهی را از تولیدات داخل فراهم می‌کند ولی قطعات کارتخوان‌های فروشگاهی تولیدشده در ایران نیز از خارج فراهم می‌شود ازاین‌رو یک بلاتکلیفی در این بخش در خصوص واردات وجود دارد.

کریم خمسه رئیس هیئت مدیر شرکت پرداخت نوین آرین در خصوص تخصیص ارز به‌منظور واردات دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی گفت: خبرها حاکی از این است که دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات پوز نیز تعلق می‌گیرد ولی تاکنون تخصیص ارز در این بخش صورت نگرفته، ازاین‌رو این روند مستلزم گذشت زمان به‌منظور مشخص شدن زوایای آن است.

ابراهیم حسینی نژاد مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان نیز در خصوص تخصیص ارز به واردات کارتخوان‌های فروشگاهی گفت: این شرکت به‌صورت مستقیم اقدام به واردات پوز نمی‌کند اما شرکت‌هایی که مجموعه سپ از آن‌ها کارتخوان‌های فروشگاهی خریداری می‌کند، تاکنون موفق به تخصیص ارز برای واردات نشده‌اند.

وی درباره اینکه آیا اطلاعی در خصوص تخصیص ارز به واردات کارت‌خوان‌های فروشگاهی دارد یا خیر گفت: هنوز نمی‌شود در این مورد قضاوت کرد ولی تاکنون جواب مثبتی به واردکنندگانی که با این شرکت همکاری می‌کنند داده نشده و نظر نهایی در این خصوص هنوز مشخص نیست.