بر اساس گزارش اکوناپرس، موسی احمدی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: موسسه گلدمن ساچ پیش‌بینی کرده که قیمت نفت در نتیجه اقدامات آمریکا، از میزان برآورد شده فراتر خواهد رفت و بنک آو امریکا نیز احتمال افزایش قیمت نفت به بیش از یکصد دلار را دور از ذهن ندانسته است.

 وی افزود: این موضوعات در کنار موضع اوپک در عدم افزایش میزان تولید و اعلام آمادگی عربستان در جبران کسری تولید نفت از یکسو و آثار منفی کم آن بر آمریکا به دلیل تولید نفت شل، نشان می‌دهد که افزایش قیمت نفت و آثار اقتصادی آتی برای عربستان و آمریکا، از جمله دلایل این تصمیمات بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:  از سوی دیگر نوسانات قیمت ارز و التهابات ایجاد شده در بازارهای موازی داخلی از جمله سکه و مسکن در شرایط رکود کشور نشان می‌دهد که مسئولین  باید بیش از پیش نسبت به انجام اقدامات و استراتژی‌های عملیاتی در زمینه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ایرانی با در نظر گرفتن ارتقاء بهره‌وری مبادرت ورزند.

احمدی تاکید کرد: آنچه در بازار سرمایه مهم است لزوم ایجاد شیوه‌ها، سازوکارها و ظرفیت‌های تأمین مالی جدید در عرصه بازار سرمایه به منظور جریان منابع مالی به سمت زمینه‌های مورد نیاز متناسب با ذائقه و سلایق متقاضیان است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: به نظر می‌رسد هم‌اکنون زمان آن رسیده که اقدامات لازم در خصوص تقویت فرهنگ‌سازی و تعریف روشن ادبیات بازار سرمایه و پول کشور و معرفی صنایع مختلف از طرق گوناگون صورت پذیرد. تهیه برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی برای دوره‌های مختلف سنی و آشناسازی شرکت‌ها با ابزارهای بازار پول و سرمایه می تواند از جمله این برنامه‌ها باشد . 

به گفته احمدی، از بعد عرضه نیز طراحی و معرفی ابزارهای مالی اسلامی این زمینه را فراهم می‌کند تا با ایجاد ابزارهای مالی جدید زمینه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی، پروژه‌ها و دولت فراهم شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در این میان، اقدامات ارزنده‌ای در بازار سرمایه در سال‌های اخیر صورت گرفته و ابزارها و نهادهای مالی جدیدی بر اساس مبانی دینی شکل گرفته اما به نظر می‌رسد لازم است همچنان با عزم همگانی زمینه ایجاد ابزارها و نهادهای مالی جدید متناسب با زمینه‌های مختلف صورت پذیرد.

احمدی همچنین با اشاره به شعار سال و راهکارهای حمایت از کالای ایرانی از طریق بازار سرمایه گفت: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌هایی که باید برای تسهیل حمایت از تولیدات ایرانی ایجاد شود زمینه‌سازی شفافیت و ایجاد نهادهای مالی مربوط است؛ به عنوان مثال در حال حاضر عمده ابزارهای مالی بدون توجه به اهلیت اعتباری ناشرین، از طریق بانک‌ها و نهادهای مالی تضمین می‌شوند و این امر موجب می‌شود ضمن افزایش هزینه تأمین مالی، توجهی به اهلیت اعتباری ناشران نشود.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: با ظهور موسسات رتبه‌بندی اعتباری می‌توان شاهد اندازه‌گیری و اعلام رتبه‌ اعتباری ناشران و اوراق از طریق موسسات مستقل رتبه‌بندی اعتباری بود تا از طریق آن‌ زمینه انتشار اوراق بدهی به پشتوانه اهلیت و رتبه اعتباری ناشران فراهم آمده و سرمایه‌گذاران نیز با توجه به ریسک ناشران و اوراق مزبور نسبت به سرمایه‌گذاری در آن‌ها اقدام کنند.

احمدی اظهار داشت: به نظر می‌رسد با توجه به حرکت سازمان بورس در زمینه ارائه مجوز فعالیت برای موسسات رتبه‌بندی اعتباری، اقدام فوق زمینه مناسبی برای تحقق اهداف تعیین شده باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون زمان آن رسیده تا با یک عزم ملی، اقتصاد خود را در مقابل آسیب‌های بیرونی مقاوم‌تر کنیم؛ البته این امر میسر نمی‌شود مگر با همدلی مسولان و صاحبنظران بازارهای مالی کشور؛ که امید است با اتخاذ راهکارهای مناسب در این زمینه بتوانیم از توانمندی ای داخلی و ظرفیت‌های موجود استفاده لازم را ببریم.