به گزارش اکونا پرس،

زمانیان کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزایای افزایش حجم معاملات کالاها در قالب قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالا به «کالاخبر» گفت: تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالاها در این روش با اطمینان بخشی از فروش و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود در آینده می توانند برنامه ریزی دقیق تری جهت تولید داشته باشند که این رویداد در اقتصاد پرنوسان ایران، مزیتی بزرگ به شمار می رود.

 

زمانیان افزود: با توجه به اینکه تولیدکنندگان ممکن است در آینده با تغییرات قیمتی زیادی مواجه شوند و این امر روند عرضه و تقاضا و صادرات کالاها را تحت تاثیر قرار دهد، خریداران مواد اولیه همواره نگران تامین مواد مورد نیاز تولید در ماه های آتی هستند که با ورود به قرارداد مشف پریمیوم این دغدغه بزرگ حل می شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، همچنین در این روش برعکس معاملات سلف، مشتری درصد کمی از ارزش معامله را پرداخت می کند و این موضوع نیز بر انگیزه تولیدکنندگان پایین دست به عنوان خریدار مواد اولیه برای ورود به قرارداد مشف پریمیوم می افزاید؛ در معاملات سلف، خریدار باید کل وجه معامله را تحویل و کالا را در آینده تحویل بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه عرضه کدام کالاها در قالب کشف پریمیوم با استقبال بیشتر خریداران مواجه می شود، گفت: به طور طبیعی در محصولاتی که به صورت نقدی عرضه می شوند و تقاضای محصول در بازار فعلی بیشتر از عرضه است این ابزار می تواند با استقبال بالای خریداران مواجه شود اما در کل برای تولیدکنندگانی که تولید مستمر دارند و به طور دایمی خریدار مواد اولیه هستند، ابزاری پرطرفدار خواهد بود.

زمانیان رونق معاملات کشف پریمیوم در بورس کالا را کمک به جهش تولید کشور عنوان کرد و گفت: همان طور که ذکر شد در این روش امکان برنامه ریزی مطمئن برای تولید وجود دارد به این ترتیب این طرح یعنی عرضه کالاهای مختلف در حوزه صنایع معدنی که از سوی وزارت صمت در بورس پیگیری می شود، می تواند کمک شایانی به جهش واقعی تولید کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: صادرات محصولات با توجه به امکاناتی که وزارت صمت در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است که اگر عرضه کشف پرمیوم داشته باشند و در صورت نبود مشتری امکان صادرات پیدا کنند، می تواند به برنامه ریزی مطلوب آن ها جهت صادرات کمک کند.

  •