به گزارش اکونا پرس،

گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر امروز به موضوع "عرضه خودرو در بورس" اختصاص داشت و سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در این برنامه ضمن اشاره به کوتاهی خودروسازان به عرضه خودروهای خود در بورس کالا و استفاده از این ظرفیت بالقوه گفت: بورس کالا آمادگی لازم را در این زمینه داشته و با توجه به فراهم بودن بسترهای لازم می تواند پذیرای این محصولات باشد. 

جهرمی در ابتدای این برنامه گفت: یک سال از طرحی که قرار بود در اسرع وقت تعیین تکلیف شود می گذرد. در دوره ای که مجلس در حال رسیدگی و پیگیری طرح عرضه خودرو در بورس کالا بود وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت مخالف آن بود و لذا این طرح کج دار و مریز جلو رفت. 

وی افزود: از سوی دیگر میان بورس کالا، مجلس و دستگاه های دخیل در این طرح نقطه نظرات متفاوتی وجود داشت. ما به عنوان بورس کالا تنها درخواستی که داشتیم مدت زمانی بود تا بتوانیم زیرساخت های لازم که مد نظر نمایندگان بود را ایجاد کنیم. 

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا ادامه داد: نکته دیگر پلتفرم های معاملاتی بورس کالا بود که تاکنون عمدتا برای تولیدکنندگان طراحی شده بود و ۱۰ تا ۱۲ هزار مشتری در حال انجام معاملاتی بر روی این پلتفرم بودند. از اینرو اگر قرار بود برای خودرو نیز در نظر گرفته شود و افزایش متقاضی داشته باشیم مدت زمانی نیاز بود تا این پلتفرم ها بروز رسانی شود کما اینکه در حال حاضر این اقدام انجام شده است.

به گفته جهرمی آن چیزی که درخصوص این طرح در مجلس و حاکمیت به تصمیم گیری و جمع بندی نهایی نمی رسید محل مصرف و منابعی بود که قرار است در رقابت نصیب خودروساز شود و در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: ازجمله مواردی که تاکنون جمع بندی نشده است نوع خودروهایی است که قرار است در بورس عرضه شود در صورتی که اکنون هیچ منعی قانونی برای عرضه خودرو در بورس خصوصا خودروهای لوکس وجود ندارد. بنابراین این موضوع از مواردی است که باید از سمت حاکمیت تصمیم گیری شود که از بورس چه می خواهد؟ ما به عنوان بورس کالا یک زیرساخت معاملاتی داریم که همه خودروها را می توانیم مورد معامله قرار دهیم. اگر سیاست گذار ملاحظه ای در بخشی از خودروها دارد باید سیاست خود را اعلام کند تا بورس براساس آن نیاز طراحی لازم را انجام دهد.

او گفت: با توجه به طولانی شدن فرآیند تصمیم گیری از سوی سیاست گذار، بورس کالا تصمیم به عرضه خودروهایی گرفت که مشکلی به لحاظ قانونی ندارد. در سال های قبل هم دنا و سراتو نیز در بورس کالا عرضه شده بود لذا منع قانونی به این لحاظ وجود ندارد. از اینرو تصمیم گرفته شد که از خودروهای کم تیراژتر و لوکس تر کار آغاز شود. اما درمورد خودروهای مشمول قیمت گذاری و زیر نظر شورای رقابت باید حاکمیت به تصمیم برسد که چگونه قرار است با آنها برخورد شود.
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا گفت: در شرایط فعلی خودروسازان، سهامداران و مردم به عنوان مصرف کننده نهایی از فروش خودرو ناراضی هستند. از سوی دیگر تقاضای کاذب در هر بار پیش فروش خودرو، وارد سامانه ثبت نام می شود.نکته مهم این است که همه از شیوه فعلی ناراضی هستند و در مقابل زیان زیادی به خودروساز وارد شده است.

وی تصریح کرد: تجربه ای که در بورس کالا طی سالیان گذشته داشتیم این بوده که کالاهایی که از نظام قیمت گذاری دستوری خارج شده اند امروز شرکت ها سودآور شده اند و از محل منفعت حاصل از فروش با قیمت های واقعی، سرمایه گذاری هایی صورت گرفته و طرح های جدید اجرا شده اند.

جهرمی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اینکه با خودرو همچنان کج دار و مریض رفتار می شود سبب خواهد شد به نقطه بی بازگشتی برسیم که این صنعت را دیگر نمی توان به نقطه اول باز گرداند.

وی یادآور شد: بورس گزارشگر قیمت است و خیلی از کالاها در بسیاری از کشورها شاید بورسی نباشد اما ساختار کشور ما به گونه ای به جلو می رود که هیچ مرجع و دستگاهی نداریم که بتوان مکانیزم ها را شفاف رصد کرد. نکته دیگر این است که با خودروسازان تنها بحث عرضه خودرو را نداریم بلکه موضوع تامین مالی خودروسازان از طریق ابزارهایی نظیر اوراق سلف موازی استاندارد را داریم. نکنه دیگر این است که بورس در افزایش یا کاهش قیمت خودرو دخالتی ندارد و تنها گزارشگری از بازار است که به سیاست گذار جهت درست را نشان می دهد و مسیر تصمیم گیری را مشخص می کند.

جهرمی گفت: موضوع تصمیم گیری در حاکمیت و سیاست گذاران است. درخصوص سیمان نیز مخالفت هایی در زمان عرضه های اولیه وجود داشت اما با مشاهده نتایج به کارایی سازوکار بورس پی برده شد. بورس کالا حاضر است سختی اولیه عرضه خودرو را نیز به جان بخرد به واسطه اینکه صنعتی در حالی نابودی است و زیان می بیند.

وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که با عرضه خودرو در بورس مشکلات قرعه کشی به وجود نیاید گفت: پلتفرم عرضه خودرو در بورس پلتفرم جدیدی است و با توجه به اینکه قرار است خودرو خریداری شود زمان معاملات نیز طولانی تر در نظر گرفته شده است. اکنون زمان تصمیم گیری شرکت های خودروساز و هیئت مدیره این شرکت ها برای استفاده از سازوکار بورس کالا در عرضه هاست.

وی در جمع بندی نهایی گفت: دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد طی نامه ای به سازمان اموال تملیکی دستور عرضه خودروهای خارجی دپو شده این سازمان در بورس کالا را صادر کرد. به محض تعیین تکلیف دادستانی کشف قیمت این خودروها در بورس کالا اتفاق خواهد افتاد.

  •