توقف نماد معاملاتی شرکت های فعال در بازار سرمایه همواره به دلیل جلوگیری از زیان سرمایه گذاران و افزایش شفافیت معاملات انجام می پذیرد. فرآیندی که به گفته مقامات و متولیان بازار سرمایه به گونه ای اجرایی می شود که بازگشایی نمادها در سریع ترین زمان ممکن صورت پذیرد. این در حالی است که این امر در برخی از مواقع با طولانی شدن زمان توقف نماد نه تنها به نفع سهامداران منجر نمی شود، بلکه با بلوکه شدن سرمایه آن ها ناشی از توقف طولانی مدت نماد ضرر و زیان دو چندان بر سرمایه گذاران تحمیل می کند.

بر اساس گزارش اکوناپرس، طبق اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت بورس، تا تاریخ 24 اردیبهشت ماه جاری نماد معاملاتی 28 شرکت متوقف شده است. به گونه ای که 16 نماد به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی یا فوق العاده متوقف شده و هشت نماد نیز به حالت تعلیق نماد درآمده اند تا با شفاف سازی در خصوص آخرین وضعیت خود به تابلوی معاملات بازگردند. علاوه بر این، دو نماد به دلیل نوسان قیمت بیش از 20 درصدی در پنج روز معاملاتی متوالی و دو نماد به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت از تابلوی معاملات بورس دور ماندند.

بر اساس این گزارش، از لحاظ زمان توقف نماد، شرکت کنتورسازی ایران طولانی ترین زمان توقف نماد را به خود اختصاص می دهد. نماد "آکنتور" در تاریخ 13 شهریور سال 95 متوقف شده و تعلیق نماد معاملاتی علت این توقف اعلام شده است. علاوه بر این، بانک پاسارگاد که دوم آذر ماه 95 به حالت تعلیق درآمده جزو نمادهای با طولانی ترین زمان توقف محسوب می شود.

 

 تاریخ توقف 

 علت توقف/ تعلیق

نام شرکت

95.06.13

تعلیق نماد معاملاتی

کنتورسازی ایران

95.09.02

تعلیق نماد معاملاتی

بانک پاسارگاد

                        

بعد از آن، شرکت های آذر آب، داده گستر عصر نوین در نماد "های وب" و سرمایه گذاری ملت به ترتیب طولانی ترین زمان توقف را ثبت کرده اند. توقف هر سه نماد مذکور در سال گذشته اتفاق افتاده است.

تاریخ توقف

علت توقف/ تعلیق

نام شرکت

96.04.03

تعلیق نماد معاملاتی

آذرآب

96.09.22

تعلیق نماد معاملاتی

داده گستر عصر نوین

96.12.21

تعلیق نماد معاملاتی

سرمایه گذاری ملت

 

طولانی ترین توقف نماد در سال جاری در نماد "رمپنا" رقم خورده است. نماد معاملاتی گروه مپنا در تاریخ 21 فروردین ماه امسال متوقف شده و علت این امر نیز تعلیق نماد معاملاتی عنوان شده است.  بر این اساس، 22 نماد معاملاتی باقیمانده در اردیبهشت ماه جاری اتفاق افتاده که در این ماه نیز "وملی" طولانی ترین زمان توقف را به خود اختصاص می دهد؛ چراکه نماد معاملاتی گروه صنعتی ملی در تاریخ دوم اردیبهشت ماه جاری متوقف شده است.