به گزارش اکونا پرس،

به گزارش «کالاخبر»، «سید رضا فاطمی امین»، وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به برنامه های وزارت صمت برای تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: بحث تنظیم بازار را می توان به دو بخش تامین و توزیع تقسیم کرد.

وی اظهار داشت: در بخش تامین به دنبال این هستیم تا کالاهای ضروری با قیمت مناسب و به اندازه مورد نیاز تولید شوند، همچنین در نظام توزیع در تلاشیم تا بتوان کالاها را به صورت مناسب و بدون گرانفروشی توزیع کرد.

به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت، در بخش تامین، تامین مواد اولیه، هزینه و تغییر آن یکی از دغدغه‌های واحدهای تولیدی است که تلاش‌های لازم برای رفع آن در حال انجام است.

۹۰ پروژه در بخش صنعت، معدن و تجارت

وی به برنامه‌های وزارت صمت در بخش صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در سه ماه گذشته، ۹۰ پروژه را در وزارت صمت تعریف کردیم که تا سال آینده به کمک آنها ساختار کاملا متفاوتی را در بخش صنعت، معدن و تجارت شاهد خواهیم بود.
فاطمی امین افزود: تا پایان سال جاری ۳۰ پروژه به پایان می رسد و این نوید داده می شود که تا سال آینده بسیاری از مشکلات حاکم در بخش صنعت، معدن و تجارت برطرف خواهد شد.

ایجاد ثبات در بازار فولاد به کمک بورس کالا

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص پروژه‌های مدنظر مربوط به اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه مانند سیمان، فولاد، قیر، مواد پتروشیمی و دیگر مواد اولیه، گفت: فولاد از جمله کالاهایی است که قیمت آن در حوزه ساختمان و لوازم خانگی تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در دو هفته گذشته شاهد ایجاد التهاباتی در قیمت ارز بودیم و قیمت ها با تغییراتی قابل ملاحظه همراه بودند، این در حالیست که در بازار فولاد شاهد ثبات قیمتی بودیم.

فاطمی امین ایجاد ثبات در اقتصاد کشور را اقدامی مهم عنوان کرد و گفت: ایجاد ثبات در بازارها با کمک بورس کالا و از طریق طراحی ۲۵ ابزار که عموما جدید هستند، صورت خواهد گرفت.

حذف امضاهای طلایی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تاکنون از این تعداد،۱۵ ابزار عملیاتی شده اند و چهار ابزار دیگر طی هفته آینده عملیاتی خواهند شد، افزود: به کارگیری این ابزارها در بورس کالا باعث شد تا مواد اولیه بدون هیچ گونه امضای طلایی در بازار در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی اظهار داشت: از ۳۰ گروه کالایی که سهیمه بندی بودند، ۲۰ گروه حذف شدند و کالا بدون سهمیه در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی نیز ایجاد نشد.

آغاز قراردادهای بلندمدت 

فاطمی امین از آغاز قراردادهای بلندمدت از دو هفته گذشته خبر داد و گفت: تولیدکننده ای که به دنبال مس، ورق، آلومینیوم و ... است، از دو هفته گذشته قادر به خرید برای بهمن ماه بود، تولیدکننده با این اقدام اطمینان خاطر دارد که در زمان تولید برخوردار از مواد اولیه خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به ۲ کارکرد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا اشاره کرد و گفت: تولید کننده با کمک این ابزار سبب ایجاد التهاب در بازار نمی شود و دیگر با خرید مواد اولیه زودتر از موعد مقرر و ایجاد تقاضای مازاد باعث افزایش قیمت ها در بازار نخواهد شد.

به گفته وی، با قراردادهای بلندمدت علاوه بر کاهش هزینه تمام شده، فشار تقاضای مازاد از سر بازار برداشته می شود.

ابزاری جدید به نام عرضه تلفیقی 

وی به عرضه تلفیقی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: دو هفته گذشته شاهد اتفاقی مهم در بورس کالا بودیم، در ورق فولاد ۱۰ میلیون تن مصرف داخل داریم که از این میزان هشت میلیون تن تولید و دو میلیون تن واردات صورت می گیرد.

فاطمی امین تاکید کرد: این امر زمینه ساز ایجاد برخی از رانت ها در بازار بود و چنین شبهاتی در بازار ایجاد شد که هشت میلیون تن تولید داخلی در اختیار چه گروهی قرار می گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ابزار تلفیقی از جمله ابزارهایی است که در این راستا مورد استفاده قرار گرفت، گفت: این برنامه را در دستور کار قرار دادیم تا تولیدکنندگانی که سهم بزرگی را از بازار به خود اختصاص داده‌اند، نسبت به کسری نیاز اقدام به واردات کنند، در نهایت سبدی را تشکیل دهند و یکباره با قیمتی پایین‌تر از نرخ‌های خارجی اقدام به عرضه کنند.

وی ادامه داد: در همین زمینه در یک روز ۳۰۰ هزار تن فولاد عرضه شد و قیمت ورق فولاد از ۲۱ هزار تومان به ۱۹ هزار تومان رسید، بنابراین با این ابزار ضمن حذف سهیمه بندی زمینه کاهش قیمت ها فراهم شد.

آغاز راه اندازی معاملات آتی کالاهای صنعتی 

فاطمی امین در ادامه سخنان خود از راه اندازی معاملات آتی کالاهای صنعتی از هفته آینده خبر داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با بیان اینکه با اقدامات به کار گرفته شده در حال دستیابی به ثبات در بازار کالاهای موردنظر هستیم،گفت: این اتفاق برای تولیدکننده امری مهم تلقی می شود و از طرف دیگر با کاهش هزینه‌ها و بهره وری، قیمت تمام شده کاهش پیدا می کند.