به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایرنا نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: بورس کالا یک امکانی برای اقتصاد کشور بود که شکل گرفته و مزایای زیادی را می‌تواند برای اقتصاد به همراه داشته باشد و این امکان یک مزیت بزرگ برای تولید است، اگرچه عمر بورس کالا در کشور ما کمتر از ۲۰ سال است اما سابقه بورس کالا در دنیا بالا است.

علی‌اکبر کریمی افزود: اکنون روند فعالیت بورس کالا در ایران مزیت‌هایی به همراه داشته که مهمترین آنها حذف واسطه‌ها و کاهش نوسانات بازار و امکان حداقلی ریسک برای تولید کننده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای حرکت از سمت بازار سنتی به یک بازار مدرن در حوزه تامین کالا، از بورس کالا و ابزار موجود در این بورس استفاده می‌کنیم و در استان مرکزی عرضه کنندگان بزرگی در حوزه بورس کالا وجود دارد.

کریمی بیان کرد: در سال ۹۷ جهش بزرگی در قیمت ارز ایجاد شد و شرایط از تک نرخی به سمت چند نرخی حرکت کرد و مهمترین مشکل رانتی بود که در خریدها به وجود آمد و سهمیه بندی خریدها این رانت را تشدید کرد، بنابراین مشکلات زیادی در این خصوص نوسانات ارزی از سوی تولیدکنندگان مطرح شد که این موارد به تدریج در وزارت صمت پالایش و در حال حاضر به تدریج این مشکلات کاهش یافته و در حال حاضر سهمیه‌ها در حال حذف شدن است تا شرایط پایداری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه استان مرکزی خاستگاه فلز آلومینیوم و ایرالکو بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم در کشور است اضافه کرد: با وجود واحدهای پایین دستی صنعت آلومینیوم و انبوه شرکت‌های قطعه ساز و اینکه بیش از ۳۰ درصد صنعت آلومینیوم کشور در استان مرکزی است، لذا انتظار می‌رود تالار اختصاصی معاملات آلومینیوم در اراک ایجاد شود.

استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ  دارد.