شرکت آلومینیوم ایران در حالی در دقایق ابتدایی معاملات امروز برای چهارمین مرتبه در ماه جاری با انتشار شفاف سازی در خصوص نوسان قیمت سهام بر عدم رخداد رویداد با اهمیت اثرگذار بر وضعیت سودآوری "فایرا" تاکید کرد و رشد قیمت سهام این شرکت در چند وقت اخیر را ناشی از عرضه و تقاضا در بازار سرمایه برشمرد که پس از دقایقی با ارسال نامه دیگری افزایش سود 77 درصدی این مجموعه را افشا کرد.

بر اساس گزارش اکوناپرس، شرکت آلومنیوم ایران طی نامه های شفاف سازی که در اردیبهشت ماه جاری منتشر کرده، به دفعات از عدم تغییر وضعیت سودآوری شرکت خبر داده و با این حال "فایرا" در ماه جاری بازدهی قیمتی قابل توجهی را محقق ساخته است. به طوریکه، روند معاملات سهام آن از 28 فروردین ماه جاری تا کنون با افزایش تقاضای خرید مواجه شده و ارزش هر سهم "فایرا" طی 20 روز معاملاتی گذشته از 1.171 ریال به 2.368 ریال افزایش یافته و در این مدت بازدهی قیمتی 102 درصدی را ثبت کرده است.

در این شرایط، این شرکت امروز با انتشار دو نامه شفاف سازی اهالی بازار سرمایه بویژه سهامدارانش را سردرگم کرد. چراکه "فایرا" با انتشار نامه دیگری اعلام کرد که سود آن از 353.537 میلیون ریال به 626.492 میلیون ریال افزایش یافته و بیش از 77 درصد رشد داشته است. علاوه بر این، افزایش نرخ فلزات بورس لندن را عامل رشد سود شرکت اعلام کرده است.

نکته قابل تامل آنکه اعلام تعدیل مثبت 77 درصدی سود شرکت آلومینیوم ایران کمتر از یک ساعت پس از انتشار نامه شفاف سازی در خصوص نوسان قیمت آن رقم خورد. بر این اساس این سوال مطرح می شود که چرا این شرکت در ابتدا در نامه شفاف سازی مدعی شده که رویداد بااهمیت اثرگذار بر وضعیت سودآوری آن رخ نداده و بلافاصله پس از انتشار آن اقدام به افشای اطلاعات رشد سودآوری مجموعه کرده است. آیا مدیران ارشد شرکت پس از گذشت چند دقیقه متوجه رشد 77 درصدی سود شرکت شده اند؟. مگر نه اینکه انتشار نامه شفاف سازی در راستای شفافیت بازار سرمایه انجام می پذیرد پس چرا موارد این چنینی در بازار سرمایه مشاهده می شود؟. به نظر می رسد نهاد ناظر بازار سرمایه باید قاطعانه با مدیران ارشد شرکت آلومینیوم ایران برخورد کند تا موارد این چنین اتفاق نیفتد و از ضرر و زیان سهامداران و بی اعتمادی آن ها به بازار سرمایه جلوگیری شود.