به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای نشست خبری پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس، حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه برای ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه سال‌ها انتظار کشیده شده، گفت: این دو باشگاه‌ با اصلاح اساسنامه و تجدید ارزیابی به مرحله قابل قبولی برای ورود به بازار سرمایه رسیدند.

سرخابی‌ها؛ میراث ورزشی کشور

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی این دو باشگاه را میراث ورزشی کشور دانست و افزود: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در دل میلیون‌ها هوادار جا دارند که این موضوع وظیفه مسئولان وزارت ورزش و وزارت اقتصاد را بیشتر می‌کند.

قربان‌زاده قدمت طرح خصوصی‌سازی سرخابی‌ها را مورد توجه قرارداد و اعلام کرد: خصوصی‌سازی این دو باشگاه از سال 1376 مطرح شد و از سال 88 باشگاه‌ها در فهرست شرکت‌های قابل‌واگذاری قرار گرفتند، در نهایت پس از سال ها این اتفاق فردا مصادف با میلاد امام حسین (ع) محقق خواهد شد.

می خواهیم خانه‌ای شیشه‌ای بسازیم

در ادامه این نشست مصطفی آجرلو، مدیرعامل باشگاه استقلال با اشاره به اینکه می‌خواهیم خانه شیشه‌ای برای این باشگاه بسازیم، گفت: قصد داریم از این به بعد در بازار سرمایه شفاف باشیم و از معدن فوتبال با مشارکت مردم، ثروت تولید کنیم.

او با اشاره به اینکه همیشه این دو تیم را امنیتی جلوه داده و نسبت به تبعات اجتماعی واگذاری آنها اظهار نگرانی کرده بودند، عنوان کرد: اما رئیس جمهور تصمیم گرفتند این پروسه به نتیجه برسد. فردا آغاز یک اتفاق بزرگ در فوتبال حرفه‌ای ایران است و مردم مالکان باشگاه‌هایی می‌شوند که همیشه در کنار آنها بودند.

ایجاد هیجان ممنوع

میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه پروژه ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه، بزرگ و پرچالش بود، گفت: پروسه پیگیری جدی ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه همزمان با ورود من به فرابورس اتفاق افتاد که در این مسیر همکاری سازمان خصوصی‌سازی و باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال بسیار عالی و ستودنی بود.

او با اشاره به اینکه افشای اطلاعات هر دو باشگاه از طریق سایت کدال به طور کامل انجام شده، گفت: محیط قانونی فعالیت باشگاه‌ها در بازار سرمایه را به آنها تبیین کردیم.

فدایی خطاب به سرمایه‌گذاران و هواداران این دو باشگاه ورزشی تاکید کرد: از تمامی دست‌اندرکاران و مردم خواهش می‌کنیم تا در معاملات این دو سهم از ایجاد هرگونه هیجان خودداری کنند، چرا که ایجاد هیجان در هر سهمی شامل قانون مقابله با تخلفات سازمان بورس می‌شود.

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر لزوم مطالعه اطلاعیه‌ها از سوی سهامداران بیان کرد: با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی در این عرضه اولیه، هر سهام‌دار خرد می‌تواند برای خرید سهام هریک از باشگاه‌ها 300 هزار تومان درخواست ثبت کند.

او با تاکید بر بی‌طرفی فرابورس در جریان ورود سهام شرکت‌ها به بازار فرابورس عنوان کرد: فرابورس یک پلتفرم معاملاتی بورس است، بنابراین هیچ توصیه‌ای مبنی بر خرید و فروش یا نگهداری سهام سرخابی‌ها و هیچ سهام دیگری ندارد.

تحقق یک رویای 30 ساله

در ادامه این نشست رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز در خصوص این واگذاری گفت: فردا یک رویای سی و چند ساله به حقیقت می‌پیوندد، نخستین بار در سال 68 این موضوع مطرح شد و بعد از سال‌ها این پروژه بزرگ و ملی محقق می‌شود.

او همچنین عنوان کرد: این تیم‌ها به دلیل مشکلات موجود از مهم‌ترین جایگاهی که می‌توانستند در آن قدرت‌نمایی کنند محروم شدند، حذف دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از آسیا سبب سرخوردگی ۵۰-۴۰ میلیون هوادار شده بود.

یک تیر و چند نشان با عرضه سرخابی‌‌ها

در ادامه این مراسم پرسش و پاسخ با خبرنگاران انجام شد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به پرسشی در خصوص واگذاری بلوکی سرخابی‌ها با تاکید بر اینکه باید تا شهریورماه سال آینده کمتر از 50 درصد سهام این دو باشگاه در اختیار دولت باشد، گفت: مذاکرات برای عرضه بلوکی آغاز شده، شرکت‌های‌ بزرگ که توانایی و علاقه‌مندی و از همه مهم‌تر اهلیت و صلاحیت را دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

او با اشاره به اینکه واگذاری به صورت مزایده خواهد بود، عنوان کرد: اما به دلیل جایگاه خاص این دو باشگاه نسبت به اهلیت سهامدار مدیریتی حساسیت ویژه‌ای وجود دارد. همچنین طی جلسه‌ای که با حضور رئیس جمهور و وزیر اقتصاد در این مورد برگزار شد رئیس‌جمهور نیز به موضوع اهلیت سهامدار تاکید ویژه‌ای داشتند.

قربان زاده در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص پذیره‌نویسی فردا با تاکید بر اینکه یک ریال از پول این واگذاری به حساب خزانه دولت نخواهد رفت، گفت: عرضه فردا یک تیر با چند نشان است، پول حاصل از این عرضه کامل به باشگاه‌ها می‌رود، به این ترتیب هم باشگاه‌ها و هم سهامداران خرد منتفع می‌شوند. عرضه به روش پذیره‌نویسی افزایش سرمایه از صرف سهام با سلب حق تقدم باعث می‌شود تا پول در اختیار سهامدار عمده قرار نگیرد و مستقیم به درون شرکت تزریق شود.

او با تاکید به اینکه دو باشگاه فردا 100 درصد خصوصی نمی‌شوند، عنوان کرد: عرضه اولیه فردا آغاز سفری است که در ایستگاه نخست آن قرار داریم، این قطار روی ریل در حال حرکت است و هیچ بازگشت به عقبی وجود ندارد.

مدیران به فعالیت‌های اقتصادی بپردازند

مدیرعامل فرابورس نیز در پاسخ به پرسشی درباره نظارت‌های حاکم بر معاملات ثانویه سهام سرخابی‌ها و سایر مسائل مهم در روند پذیره‌نویسی سهام گفت: قیمت فردا در پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها، عددی است که توسط کارشناسان رسمی دادگستری و هیئت واگذاری تایید شده است.

او خطاب به مدیران دو باشگاه عنوان کرد: از این به بعد مدیران باشگاه‌ها به فعالیت‌های اقتصادی برای بهبود وضعیت درآمدی بپردازند و اجازه دهند قیمت‌گذاری را بازار انجام دهد.

مدیرعامل فرابورس ایران در تشریح اقدام‌های فرابورس برای نظارت بر معاملات سرخابی‌ها گفت: مانند سایر سهام مورد معامله در بازار سهام، نظارت دائمی بر روند معاملات این دو سهام وجود دارد و در صورت بروز هرگونه دست‌کاری قیمتی، معاملات تایید نمی‌شود.اگر کانالی اغواگری کند مثل سایر سهام، ورود کرده و برخورد می‌کنیم، در معاملات ثانویه فرابورس، هم معاملات و هم فضای مجازی رصد می‌شود.

میثم فدایی در پاسخ به پرسشی در مورد چگونگی پذیره‌نویسی دو باشگاه عنوان کرد: نقدینگی حاصل از پذیره نویسی فردا، در قالب افزایش سرمایه به باشگاه‌ها تزریق می‌شود اما در معاملات ثانویه این‌گونه نیست و تبادل سهام بین سهام‌داران است.

او با اشاره به تاثیر تعداد شرکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی فردا عنوان کرد: اگر یک میلیون و 200 هزار نفر در فرایند پذیره‌نویسی فردا با نقدینگی موردنیاز هر کد به میزان 300 هزار تومانی شرکت کنند، عرضه کامل می‌شود، اما هر چقدر تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر باشد، رقم نقدینگی موردنیاز برای مشارکت کم می‌شود و اگر مشارکت‌کننده کمتر از حد پیش‌بینی شده باشد، متعهد پذیره‌نویسی، باقی‌مانده سهام را خریداری خواهد کرد.

فدایی با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی باشگاه‌ها ذیل قانون مادر اصل 44 انجام شده است، گفت: ارزش‌گذاری بر طبق آیین‌نامه تعیین‌شده در قانون مادر است. همچنین عرضه دو باشگاه فوتبالی که به طور سنتی رقیب یکدیگر نیز به شمار می‌روند در یک روز، برای اولین بار در دنیا رخ داده است.

مدیرعامل فرابورس ایران در پایان مجددا فرایند حضور این دو باشگاه در بازارپایه فرابورس را مرور کرد و گفت: در ابتدا صورت‌های مالی سرخابی‌ها توسط سازمان حسابرسی تایید شد، پس از بررسی در هیات‌ واگذاری و تایید آن، مجوز ثبت سازمان بورس به دو باشگاه اعطا شد. پس از آن بود که گزارش افزایش سرمایه شرکت‌های استقلال و پرسپولیس تهیه و در سایت کدال منتشر شد، این گزارش نیز مجددا در سازمان حسابرسی و هیئت واگذاری تایید شده است.

لازم به ذکر است فردا پذیره‌نویسی تعداد یک میلیارد و 236 میلیون و 99 هزار و 656 سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران (سهامی عام) در نماد معاملاتی (استقلالح1) و تعداد یک میلیارد و 34 میلیون و 840 هزار و 567 سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهامی عام) در نماد معاملاتی (پرسپولیسح1) ناشی از سلب حق‌تقدم در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس ایران یکشنبه 15 اسفندماه 1400 آغاز می‌شود.