به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، مدیر حقوقی و تطبیق فرابورس ایران در یکشنبه‌های فرابورسی، به بررسی موضوع «آشنایی با فرایند بررسی و پاسخگویی به شکایات در فرابورس ایران» پرداخت و درباره جزییات نحوه طرح شکایت، چگونگی رسیدگی و بیشترین موضوعات شکایت‌های واصله توضیح داد.

مرضیه خلیلی، مدیر حقوقی و تطبیق فرابورس با اشاره به اینکه سازمان بورس به‌عنوان رگولاتور بازار سرمایه اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای یکپارچه در خصوص پاسخ‌گویی به شکایت‌ها کرده است، گفت: شکایت‌ها در آن سامانه تحت نظارت سازمان بورس ثبت می‌شود و به فراخور اینکه موضوع مربوط به کدام ‌یک از حوزه‌هاست، به بخش‌های مربوط ارسال می‌شود و فرابورس هم به شکایت‌های مربوط به بخش خود رسیدگی می‌کند.

او در خصوص اینکه فرابورس برنامه‌ای برای طراحی سامانه‌ای مختص به خود برای ثبت شکایت‌ها ندارد، گفت: فرابورس به‌طور خاص از سامانه سازمان بورس داده‌ها و اطلاعات ویژه‌ای دریافت و مشکلات را عارضه‌یابی می‌کند، سپس گزارش‌ها به هیئت‌مدیره ارسال و خروجی‌های این سامانه در مرحله سیاست‌گذاری و مقررات گذاری لحاظ می‌شود.

نحوه ثبت شکایت

خلیلی با اشاره به آسان بودن ثبت شکایت در این سامانه گفت: کافی است سرمایه‌گذار وارد این سامانه یا وب‌سایت سازمان بورس شود. در ادامه سامانه قدم به قدم فرد را برای ثبت شکایت راهنمایی می‌کند، فقط افراد باید اطلاعات را باید با دقت وارد کنند.

او با تأکید بر اینکه فرد شاکی باید اطلاعات درست و کامل متشاکی را هم داشته باشد، گفت: افراد دقت کنند تا شخصی که از وی شکایت دارند را به‌درستی انتخاب کنند که در مرحله‌های بعدی رسیدگی با مشکلی مواجه نشوند.

عناوین بیشترین شکایت‌ها

وی درباره اینکه چه موضوعات و عناوینی قابل شکایت است گفت: موضوعات در هفت طبقه دسته‌بندی و قابل‌ملاحظه است، افراد می‌توانند آن‌ها را بررسی و زیرشاخه‌ها را هم انتخاب کنند.

مدیر حقوقی و تطبیق فرابورس درباره اینکه بیشترین شکایت‌ها با چه عناوینی است، افزود: بیشترین شکایت‌ها در بازار درباره نحوه انجام معاملات، گره معاملات، بازارگردانی، تائید یا عدم تائید معاملات و مسائل مربوط به ناشران است، البته امکان ثبت شکایت در سایر بخش‌ها مثل کارگزاران یا فعالیت‌های بدون مجوز مانند سیگنال فروشی هم وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه به‌طور معمول ما به تمامی موارد شکایتی رسیدگی می‌کنیم، گفت: واحد حقوقی بعد از بررسی و حقوقی سازی موضوع، یک پاسخ استاندارد ارسال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد فرابورس امکان پاسخ‌گویی ندارد، گفت: به‌عنوان ‌مثال مطالبه ضرر و زیان‌های وارده موضوعی است که به دلیل ماهیت آن نیاز به قضاوت دارد و برای فرابورس امکان‌پذیر نیست، در این شرایط بهتر است فرد در اولین مرحله به مراجع ذی‌صلاح مراجعه کند تا پیگیری‌ها انجام شود.

ارتباط فرابورس با شاکیان

مرضیه خلیلی، مدیر حقوقی و تطبیق فرابورس ایران در مورد شکل پاسخگویی فرابورس ایران به شکایات عنوان کرد: شکایات بر اساس موضوع توسط همکاران تفکیک شده و بعد از آن از واحد مربوطه استعلام می‌شود.

او با اشاره به اینکه سامانه دارای سربرگ پیگیری شکایات است، عنوان کرد: بعد از ثبت شکایت امکان پیگیری آن از همین طریق برای شاکی موجود است.

خلیلی در توضیح نحوه انعکاس شکایت فرابورس توسط شخص شاکی به فرابورس عنوان کرد: بهترین ساز و کار، سامانه شکایت است و توصیه می‌شود از آن استفاده شود، اما اگر به هر دلیلی شخصی از سامانه استفاده نکرد می‌تواند از طریق دبیرخانه فرابورس شکایت خود را ثبت کند.

او با اشاره به اینکه یکی از راه‌های دیگر ثبت شکایت نیز وب سایت فرابورس است عنوان است: ممکن است به صورت موردی نیز با برخی از اشخاص تماس‌هایی گرفته شود، اما این موارد محدود است.

مدیر حقوقی و تطبیق فرابورس ایران اطمینان داد که تمامی شکایات ثبت شده با نهایت دقت و تلاش پیگیری می‌شود و حمایت لازم از سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد.