پذیره نویسی اوراق صکوک شرکت مخابرات ایران که به گفته مدیران ارشد این مجموعه بزرگترین تامین مالی بخش خصوصی به شمار می رود، از امروز آغاز شده و تا فردا ادامه دارد. این اوراق به ارزش 800 میلیارد تومان سه ماهه با نرخ سود 16 درصد تعیین شده و این نرخ در صورت نگهداری اوراق تا سررسید به 23 درصد نیز می رسد.

بر اساس گزارش اکوناپرس، در جریان کشف قیمت اوراق صکوک اخابر در نماد "صخابر 102" نشست خبری با حضور کمال بیدگلی، معاون مالی و امور مجامع شرکت مخابرات ایران، علی تیموری شندی، مدیر عامل شرکت کارگزاری لوتوس پارسیان به عنوان مشاور انتشار اوراق و روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضا بورس تهران و با همراهی برخی از اصحاب رسانه برگزار شد تا جزئیات انتشار این اوراق تشریح شود.

تامین مالی ارزانتر شرکت ها از طریق انتشار اوراق در بورس

در ابتدا روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضا بورس تهران گفت: این اوراق با توجه به اینکه نیاز به ضمانت بانکی ندارد در نوع خود جدید است و ناشر از توانایی خود به عنوان تضمین اوراق استفاده می کند. با توجه به تدوین ساز و کارهایی در سازمان بورس و اوراق بهادار فرصتی برای شرکت های مختلف فراهم شده تا کمتر به بازار پول وابسته باشند و تامین مالی ارزانتری از طریق بازار سرمایه انجام دهند

ارزش بازار بورس به 12.500 میلیارد تومان رسید

وی با بیان اینکه با انتشار اوراق صکوک شرکت مخابرات ایران 36 امین نماد در بازار درج شده، در این خصوص افزود: با انتشار اوراق مذکور ارزش اوراق بدهی در بورس تهران به 12.500 میلیارد تومان می رسد که انتظار می رود تا تعداد انتشار این اوراق از جانب شرکت های بورسی در سال جاری و آتی افزایش پیدا کند.

سهام "همراه" و "اخابر" ضمانت انتشار اوراق صکوک

معاون مالی اداری شرکت مخابرات نیز با اشاره به اولین انتشار اوراق اجاره بر پشتوانه سهام گفت: اوراق صکوک به منظور  راه اندازی پروژه های بزرگ منتشر می شود و نرخ سود آن نیز متناسب با کشف قیمت آن در روز جاری که با توجه به تقاضای موجود، 91.000 تومان برآورد می شود، تعیین خواهد شد.

کمال بیگدلی افزود:  شرکت مخابرات ایران با توجه به حجم گسترده فعالیت های خود نیازمند تامین مالی است و به همین دلیل همواره در استفاده از ابزارهای تامین مالی پیشرو است. آنچنان که پیشتر اوراق بر پایه دارایی منتشر کرده و امروز نیز اوراق بر پایه سهام منتشر می کند.

وی در خصوص ضمانت انتشار اوراق گفت: تعداد 700 میلیون سهم شرکت همراه اول در کنار 5.600 میلیون سهم شرکت مخابرات ایران به عنوان تضمین در این عرضه در نظر گرفته شده است.

استفاده از یک مدل بازار گردانی در انتشار اوراق مخابرات ایران

علی تیموری مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان هم با اشاره به محدودیت های انتشار صکوک اجاره در بازار گفت: رکن ضامن برای انتشار این اوراق گلوگاهی بود که با تسهیلات که سازمان بورس در اختیار ناشران بورسی گذاشت که می توانند اوراق مذکور را منتشر و از وجوه حاصل برای توسعه درگاه های فعالیت بهره ببرند. اوراق منتشره مبتنی بر سهام مخابرات از ثبات لازم بازپرداخت اصل و فرع سود بر می آید.

وی با اشاره به مدلی که برای بازارگردانی اوراق درنظر گرفته شده، افزود: نرخ بازده مؤثر اوراق برای خریدارانی که در زمان پذیره‌نویسی اقدام به خرید کنند و در سررسید یک ساله اوراق را بفروشند، 23 درصد سالانه معادل 21 درصد سالانه روزشمار خواهد بود و در صورت فروش اوراق قبل از سررسید یک ساله نیز مطابق مظنه بازارگردانی اعلام شده،‌ نرخ بازدهی که نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود، معادل 20 درصد سالانه روزشمار است.