به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران،مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران در وبینار سلسله رویدادهای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، دستاوردها و تجارب موفق تأمین مالی دانش‌بنیان در فرابورس ایران را بررسی و تشریح کرد.

 عارف علیقلی‌پور مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران در این جلسه با اشاره به اینکه ابزارهای تأمین مالی و توسعه آن‌ها یکی از اهداف اصلی ایجاد نهاد فرابورس بوده است، تصریح کرد: طی سه الی 4 سال اخیر با حمایت نهادهای مربوط، توسعه خوبی در این بخش اتفاق افتاده است.

او در تشریح روش‌های تأمین مالی طی سال‌های گذشته گفت: در سنوات پیشین بخش قابل‌توجهی از تأمین مالی‌ها به روش پذیرش و انتشار اوراق توسط شرکت‌های بزرگ بود، اما طی سه الی 4 سال اخیر عواملی مثل نیاز صنعت، پیگیری‌های سیاست‌گذار و مأموریت نهادهای بازار سرمایه این موقعیت را ایجاد کرد که از فضای ایده تا شرکت بالغ امکان تأمین مالی در بازار سرمایه را داشته باشند.

دستیابی به نسخه پیشرفته در تأمین مالی

علیقلی‌پور دستیابی به نسخه‌ای پیشرفته‌تر از اولین روش‌های تأمین مالی در بازار سرمایه طی سال‌های اخیر را موردتوجه قرارداد و با تأکید بر اینکه روند توسعه‌ای این حوزه باید ادامه‌دار باشد، بیان کرد: ازجمله روش‌های تأمین مالی که از زمان راه‌اندازی با استقبال خوبی مواجه شد کرادفاندینگ یا تأمین مالی جمعی بود که به دلیل ویژگی‌های مهمی مثل پویایی و تغییرپذیری، به‌سرعت توانست مورد اقبال قرار بگیرد.

او تأمین مالی جمعی را ابزاری منطبق بر نیازهای شرکت‌ها دانست و گفت: در کرادفاندینگ شرکت می‌تواند مدل‌های مختلف تأمین مالی را طراحی کند و این خاصیت تغییرپذیری و پویایی ابزار، از مهم‌ترین مزیت‌های آن است.

مزیت‌ها و جذابیت‌های کرادفاندینگ

مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران با اشاره به رکورد 82 میلیارد تومانی تأمین مالی جمعی تا امروز در فرابورس، گفت: طی دو الی سه روز گذشته تأمین مالی طرح 10 میلیاردی جدیدی آغاز شد و با در دست بودن دو الی سه طرح تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود رقم تأمین مالی جمعی تا پایان امسال به 100 میلیارد تومان برسد.

او با اشاره به رویدادهای خلاقانه در بخش تأمین مالی جمعی گفت: حتی در حال نزدیک شدن به مدل وام هم هستیم که این خاصیت و نوآوری به دلیل پویایی ابزار تأمین مالی جمعی است.

علیقلی پور به رکوردهای تأمین مالی جمعی اشاره کرد و گفت: امسال در این روش رکوردهای جالب و قابل‌تأملی ثبت شد به‌عنوان‌مثال دریکی از برنامه‌های کارویا، تأمین مالی 4 میلیارد تومانی در ساعت 12 شب ظرف 10 دقیقه انجام شد.

او در ادامه با اشاره به مزیت‌های زیاد اکوسیستم تأمین مالی جمعی برای شرکت‌ها، گفت: همچنین صندوق‌های جسورانه و خصوصی هم از اتفاق‌های مثبت تأمین مالی نوآورانه هستند.

استقبال نهادهای حاکمیتی از VC ها

این مقام مسئول در فرابورس ایران افزایش حضور نهادهای حاکمیتی در صندوق‌های جسورانه و خصوصی را اتفاقی مثبت در این حوزه دانست و گفت: به‌این‌ترتیب نهادهایی که تا دیروز فقط در حوزه تولیدی و صنعتی فعال بودند اخیراً حتی بخش‌های جسورانه را در ردیف‌های بودجه‌ای خود قرار داده‌اند.

به گفته مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران استقبال نهادهای حاکمیتی از این حوزه باعث شد اندازه صندوق‌های جسورانه به‌طور چشمگیری رشد کند.

او با تأکید بر اینکه منابع مالی و نقدینگی در حال حرکت به سمت اکوسیستم استارتاپ ها است، گفت: نکته جالب این بخش علاقه‌مندی ارکان حمایتی حوزه کلان کشور به ابزار تأمین مالی جمعی است. اتفاق مبارکی است که این نهادها در حوزه ضمانت تأمین مالی جمعی مشارکت می‌کنند تا کاهش ریسک سرمایه‌گذاران عمومی را داشته باشیم.

او که معتقد است هنوز قابلیت‌های این ابزار به‌طور کامل برای شرکت‌ها تبیین نشده است، پیش‌بینی کرد: جذابیت و علاقه‌مندی برای تأمین مالی جمعی طی سال آینده افزایش خواهد یافت و احتمالاً شاهد تأمین مالی جمعی باارزش بالغ‌بر 300 تا 400 میلیارد تومانی باشیم.

در ادامه این وبینار توضیحات تکمیلی توسط کارشناس‌های واحد تأمین مالی جمعی فرابورس ایران در خصوص انواع و مدل‌های ابزارهای تأمین مالی، نقش بازار سرمایه در روش‌های تأمین مالی بر پایه سهام، سابقه تدوین و تصویب این بازارها در بازار سرمایه و فعالیت‌های انجام‌شده این حوزه در فرابورس تشریح شد.