به گزارش اکونا پرس،

علی صادقین در گفت و گو با «کالاخبر» افزود: در سال جاری بخش قابل توجهی از محصولات به بورس کالا وارد شد به طوری که زنجیره کامل فولاد از سنگ آهن گرفته تا مقاطع فولادی در بورس کالا با رشد عرضه مواجه شدند و علاوه بر این توسعه ابزارهای مالی جدید، انتقال عملکرد بازار جهانی به ویژه در حوزه کامودیتی ها و نقش و انتقال آن به بازار سرمایه در قالب بورس کالا از مهم ترین دستاوردهای اقتصادی در سال جاری به شمار می رود؛ این رویکرد باعث ایجاد شفافیت و رشد انگیزه تولیدکنندگان بدون دخالت های دستوری گذشته است.

وی افزود: بورس کالا در سال ۱۴۰۰ به توسعه ابزارهای مالی اهمیت ویژه ای داد به طوریکه امکان برنامه ریزی برای خریداران در تامین مواد اولیه به صورت منظم و پایدار نیز تا حدود زیادی با عرضه محصولات در قالب قرارداد کشف پریمیوم ایجاد شد و در سمت دیگر امسال شاهد حذف سهمیه بندی ها در تخصیص مواد اولیه به عنوان ابزاری برای حذف رانت از اقتصاد ایران نیز بودیم.

به گفته صادقین، بورس کالا به عنوان نهاد اصلی کشف قیمت عادلانه و حذف رانت بازیگرانی است که در گذشته سهمیه های قابل توجهی داشتند اما عملا در امر تولید خیلی فعال نبودند؛ ضمن اینکه انتقال سود مستقیم از واسطه ها به تولید کنندگان جز بهترین اتفاقاتی بود که سال جاری به واسطه رونق مبادلات در بورس کالای ایران افتاد.

وی تاکید کرد: توسعه بورس کالا یکی از ارکان رشد و توسعه اقتصادی، تامین مالی بنگاه ها و جلوگیری از قیمت گذاری دستوری، انحصار و رانت بوده و از این نظر می توان گفت نقش بورس کالا در این خصوص بسیار پررنگ است البته به طور طبیعی نیاز به ارتقاء و توسعه قراردهای مشتقه برای محصولات جدید نیز در بورس کالا دیده می شود که این امر نیز در دستور کار این بورس قرار دارد. 

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: برای رشد و ارتقا بیشتر، باید ارتباط موثری بین بورس کالا با بورس های کالایی منطقه ای و جهانی در حوزه کامودیتی ها وجود داشته باشد ضمن اینکه همان طور که تاکید شد، ارتقای ابزار مشتقه همچنان مبتنی بر تجربه جهانی و منطقه ای می تواند تحولات مثبت جدید را در بورس کالا پیاده سازی کند.

امکان عرضه زنجیره خودرو از قطعه تا محصول نهایی

وی ادامه داد: علاوه بر موارد ذکر شده، محصولات جدیدتری از نظر کشف قیمت می تواند در بورس کالا عرضه شود به عنوان مثال زنجیره تولید خودرو از قطعه تا خودرو می تواند در این بورس وارد شود ضمن اینکه در حوزه محصولات مواد غذایی و حوزه کشاورزی همچنان جا برای توسعه قراردادها در بورس کالا وجود دارد که امیدواریم این موارد نیز در سال ۱۴۰۱ در بستر بازار سرمایه و مشخصا بورس کالا اجرایی شود.

صادقین با بیان اینکه مسیری که بورس کالا در حال طی کردن است، بهینه و در راستای رشد اقتصادی کشور است، اظهار کرد: این مسیر قطعا منجر به رشد قابل توجه اعتماد و رشد داد و ستد و عمق بیشتر در بازار سرمایه شده و می تواند به عنوان مزایای بورس کالا برای سال ۱۴۰۱ نیز مطرح شود.

وی به پیش بینی عملکرد بورس کالا در سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: با توجه به افزایش قیمت های جهانی و بحران روسیه و اکراین و نقش پررنگ تر کامودیتی ها، به نظر من بورس کالا در سال ۱۴۰۱ می تواند به عنوان گزینه اول توسعه در نهاد بازار سرمایه و محلی امن برای تامین نیاز تولید کشور ایفای نقش کند.