به گزارش اکونا پرس،

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: براساس طرح اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار با رویکرد توسعه، تولید و نظارت بر کالاهای پایه‌ای، تمامی محصولات زنجیره تولید کالاهای پایه‌ای مانند فولاد، پتروشیمی و... در بورس کالا عرضه می‌شود و مازاد آن برای صادرات در نظر گرفته خواهد شد.

سیدجواد حسینی کیا در تشریح نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: دستورکار امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بررسی طرح اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار با رویکرد توسعه، تولید و نظارت بر کالاهای پایه‌ای با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط و نمایندگان مرکز پژوهش‌ها بود.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس این طرح تمامی محصولات زنجیره تولید کالاهای پایه‌ای مانند فولاد، پتروشیمی و... در بورس کالا عرضه می‌شود و مازاد آن برای صادرات در نظر گرفته خواهد شد در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تولیدکنندگان را ملزم به عرضه این محصولات در بورس کالا کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: با تحقق این مهم رصد مناسبی بر زنجیره کالاهای پایه‌ای صورت می‌گیرد، از سوی دیگر بازار این کالاها تنظیم  و قیمت‌ها منطقی خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در نشست پیشنهادات مجموعه‌های مختلف مانند وزارت صمت، مرکز پژوهش‌ها و... استماع شد و رای گیری در باره این طرح به جلسه آینده موکول شد.

وی تصریح کرد: طرح اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار با رویکرد توسعه، تولید و نظارت بر کالاهای پایه‌ای، بازار فولاد، پتروشمی و... را ساماندهی می‌کند و نگرانی‌هایی مانند عرضه محدود این کالاها را از بین خواهد برد.

مجلس از مدت ها پیش با ارایه طرحی به دنبال سیاست های تنظیم بازار با رویکرد توسعه، تولید و نظارت بر کالاهای پایه ای است. براساس طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تمامی محصول های زنجیره تولید کالاهای پایه‌ای در بورس کالا عرضه و مازاد آن برای صادرات در نظر گرفته می شود. پیش تر رضا فاطمی امین، وزیر صمت هم از اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه با حذف قیمت گذاری دستوری در بستر بورس کالا خبر داده بود. اکنون به نظر میرسد طرح مجلس و سیاست های جدید دولت در آستانه ورود به فاز جدیدی است.

رأی گیری طرح اصلاح بازارهای کالایی در مجلس

لطف اله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در گفت‌وگو با فارس با اشاره اینکه طرح مجلس در یک ماده واحده، دو بند و سه تبصره تهیه شده است، می گوید:  کالاهایی که مشمول ورود به بورس کالا می‌شوند از سوی کمیته متشکل از وزیر صنعت، معاون امور معدنی این وزارتخانه، وزرای نفت و جهاد کشاورزی به تناسب موضوع، اتاق بازرگانی و وزیر اقتصاد احصا شده است.

به گفته سیاهکلی در جلسه روز گذشته مجلس، روی این طرح جمع‌بندی لازم صورت گرفت و اگر ایرادات شورای نگهبان به بودجه ۱۴۰۱ در دستور کار روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری مجلس نباشد، روز سه‌شنبه در کمیسیون صنایع برای این طرح رأی‌گیری می شود.

طرح اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار با رویکرد توسعه، تولید و نظارت بر کالاهای پایه‌ای به دنبال این است که بازار فولاد و پتروشیمی را ساماندهی کند و نگرانی‌هایی همانند عرضه محدود این کالاها را از بین ببرد. این طرح علاوه بر تنظیم بازار داخل، به دنبال صادرات این محصول ها در حد ضرورت است.