به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایرنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت وگوی ویژه خبری اظهار کرد: در حوزه سیمان نیز در ابتدای شروع به کار دولت و زمانی که قیمت این محصول با افزایش قابل توجه مواجه شده بود با عرضه گسترده سیمان در بورس موفق به تعادل بازار و کاهش قیمت شدیم؛ سیاست ما برای افزایش سود، احتکار و افزایش قیمت نیست بلکه در نظریه اقتصاد اسلامی افزایش سود از محل افزایش تولید است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گفت: در این وزارتخانه چهار کلان پروژه را مبتنی بر ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی از سوی رهبری دنبال می‌کنیم که مرتبط به کار (اشتغال)، آتیه (بازنشستگی)، رفاه (رفع فقر) و اموال (صندوق های بازنشستگی) مردم است.

حجت الله عبدالملکی اظهار داشت: سیاست‌های کلی تامین اجتماعی چند سال است که مطرح است و در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دستگاه‌های اجرایی بر روی آن کار شده است امروز از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد. مخاطلب اول این سیاست‌ها که به سران قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی ادامه داد: روز یکشنبه در جلسه دولت سیاست‌های تامین اجتماعی که از سوی رهبری ابلاغ شده بود، رئیس جمهور ظرف ۲ تا ۲ و نیم ماه برای اجرایی شدن این سیاست‌ها با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی ماموریت و فرصت داد. در وزارت کار هم مجموعه‌ای از همکاران در همین راستا موظف (به انجام کار) شدند.

وزیر کار با بیان اینکه سیاست‌های کلی تامین اجتماعی برآمده از انقلاب اصیل اسلامی و مبنای آن از عدالت است گفت: هدف اصلی آن رفاه مردم است.از همان ابتدای آغاز دولت سیزدهم از شهریور ماه تلاش کرده‌ایم که برنامه‌ها را در حوزه تامین اجتماعی و رفاه بر روی این ریل قرار دهیم.

وی افزود: اکنون مقدمات اولیه اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی فراهم شده و آمادگی داریم تا این سیاست‌ها را اجرایی کنیم.

عبدالملکی با اشاره به اینکه وزارت رفاه بیشترین تعامل را با مردم دارد گفت: ۶۵ میلیون نفر با این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف با اشتغال، تامین اجتماعی، بازنشستگی و بهزیستی در ارتباط هستند که در بند ۶ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی به ایجاد اشتغال اشاره شده است.

وی بیان داشت: یکی از چهار کلان پروژه  این وزارتخانه درباره کار مردم است که ایجاد اشتغال و کیفیت کار است که در آن حقوق کارفرمایان مطرح است، اگر مساله اقتصاد و بیکاری را حل کنیم مردم به رفاه می رسند.

پایین ترین نرخ بیکاری در ۱۲ سال گذشته 

وزیر کار به زیست بوم ملی اشتغال اشاره کرد و گفت: یک چارچوب مبتنی بر نظریه اقتصاد اسلامی بحث اشتغال است که آن را در قالب زیست بوم اشتغال جمهوری اسلامی ایران به تصویب رئیس جمهور دولت سیزدهم رساندیم. تا قبل از این ساحت اشتغال کشور از هم پاشیده شده بود که این زیست بوم آنها را در کنار یکدیگر قرار داد.

وی ابراز داشت: این زیست بوم ارتباط آموزش‌ها با سایر حوزه های ایجاد اشتغال را تعریف کرد. در نیمه دوم سال گذشته که این برنامه را شروع کردیم، ۷۱ دستگاه با ۲۲۲ طرح اشتغال زا در کنار یکدیگر قرار گرفتند و یک برنامه اشتغالزای خوبی رقم زد.

عبدالملکی تاکید کرد: در سال گذشته پایین‌ترین نرخ بیکاری را در ۱۲ سال اخیر داشته‌ایم که تا آخر فرودین ماه آمار اشتغال را ارائه خواهیم کرد.

وی با اشاره به تسهیل فضای کسب و کار گفت: در این دولت تسهیل در صدور مجوزها و کسب و کارها داشته‌ایم که با این اقدام جایگاه کشورمان را در رتبه‌های جهانی ارتقا خواهیم داد.

وزیر رفاه گفت: صدور ۸۰۰ مجوز مشاغل خانگی، فنی و حرفه ای و سایر حوزه‌ها توسط این وزارتخانه صورت می‌گیرد که در حوزه مشاغل خانگی ۵۰۹ مجوز را صادر می‌کنیم که به صورت اعلان محور است به گونه‌ای که وقتی فردی اطلاعات خود را ثبت می‌کند در همان لحظه می تواند مجوز را دریافت کند و تعدادی از مجوزها تایید محور است که سه روز زمان می‌برد تا مجوز صادر شود در غیر این صورت سامانه الکترونیکی مجوز را صادر می‌کند.

وی تاکید کرد: در کمتر از ۲ ماه بیش از ۷۵ هزار مجوز صادر شده است این مجوزها برای کسانی که تازه کارشان را شروع کرده‌اند و یا قبلا غیر رسمی کار می‌کردند، صادر شد که پس از این، افراد تحت نظارت دستگاه‌های مختلف و وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرند و می توانند از مزیت های کسب و کار رسمی مانند دریافت تسهیلات و باز کردن حساب بهره‌مند شوند.

عبدالملکی بیان داشت: در بهبود فضای کسب و کار تسهیل برای صدور مجوزهای آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه‌ای قرار دادیم این در حالی بود که در گذشته یک مجوز گرفتن ۶ تا ۸ ماه زمان می‌برد و در آگهی‌ها فروش ۲ میلیارد تومان مجوز فروش می‌رفت و ایجاد امضاهای طلایی صورت گرفته بود.

وی افزود: اکنون مدت صدور مجوزها سه روز است پیش از دولت سیزدهم در ابتدای ۶ ماه اول سال گذشته ۴۵ مورد مجوز صادر شده بود و از آبانماه تا کنون پنج هزار مجوز جدید صادر شده است.

اقتصاد مردمی 

وی یکی از پنج اصل اقتصاد مقاومتی را مردمی کردن آن بیان کرد و گفت: اگر چوب لای چرخ فعالیت های مردم نگذارید مردم خودشان ایجاد اشتغال و ارزش افزوده می‌کنند این در حالیست که نظام بروکراسی کشورمان میراث قبل از انقلاب و غربی‌هاست که ضد تولید و رفاه مردم است.

وزیر رفاه گفت: در این دولت بعضی از همکاران نگران شکسته شدن این میراث بودند که نکند اتفاقی بیافتد اما به آنها اطمینان داده‌ایم که نباید مردم را اذیت کرد بلکه باید نظارت بر مجوزها بعد از ثبت اطلاعات و صدور مجوزها صورت گیرد اگر مردم را اذیت نکنیم آنها تمایل به تولید دارند  ضمن اینکه بنده ۲۰ سال در فضای کارآفرینی هستم و خواسته کارآفرینان این است که آنها را اذیت نکند.

وی بیان داشت: باید مردم را آزاد گذاشت و نظارت‌های حاکمیتی را انجام داد اکنون در دولت مردمی سیزدهم معضلی در خصوص مجوزها نداریم که با این درگاه ملی مجوز، شاهد تسهیل در کسب و کارها خواهیم بود. ضمن اینکه دستگاه‌های مختلف و تشکل های مردمی همراهی کردند تا فضا برای اشتغال و تولید زیاد می شود.

عبدالملکی از فعالیت سامانه جست وجوی شغل در درگاه وزارت کار خبر داد و گفت: این سامانه را از دی ماه راه اندازی کرده‌ایم تا گروه‌های کارفرمایان، کاریابی‌ها و کارجوها را بتوانند جذب نیروی کار کنند اکنون ۳۰۰ هزار فرصت شغلی بارگزاری شده و آماده است و افراد جویای کار می‌توانند جذب بازار کار شوند.

وی تاکید کرد: زمانی که صحبت از یک میلیون فرصت شغلی در سال می شود این امر با یکسری تسهیل‌گری‌ها امکان پذیر خواهد بود. در دولت مردمی سیزدهم فضای تولید بهتر شده است وامسال سال خوبی خواهد بود به گونه‌ای که بخش زیادی از اشتغال توسط کارفرماها و کارآفرین ها جذب خواهند شد.

توسعه سرمایه‌گذاری و صادرات در سال ۱۴۰۱ 

وی با اشاره به اینکه توسعه سرمایه‌گذاری  و صادرات را نیز امسال شاهد خواهیم بود گفت: بنده دبیر شورای عالی اشتغال هستم در آنجا وزارت صنعت اعلام کرد که ۵۰۰ هزار فرصت شغلی را آماده کردند همچنین نهادهای دیگری از جمله کمیته امداد و بهزیستی نیز اعلام همکاری کردند.

وزیر کار گفت: بودجه ۱۴۰۱ برای ایجاد اشتغال ۲۵ هزار میلیارد تومان برای کمیته امداد، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بهزیستی، ۶۰ هزار میلیارد تومان برای استانداری‌ها؛ ۸۵ هزار میلیارد تومان برای تقویت تولید در نظر گرفته شده است که در مجموع ۲۷۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد کسب و کارها و اشتغال است.

وی با بیان اینکه ۲ صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی دارای پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مستمری بگیر است گفت:درصدد هستیم تا وابستگی به بودجه دولت را کم کنیم این صندوق ها مشکلاتی دارند که درآمدهای آنها کفاف هزینه های جاری آنها را نمی‌دهد همچنین نسبت پشتیبانی در این صندوق ها پایین آمده است یعنی به ازای یک نفر مستمری بگیر، ۳ تا ۳ و نیم بیمه شده است که استاندارد آن ۶ نفر است.

عبدالملکی افزود: به شکاف درآمد و مصارف در صندوق‌ها در سیاست‌های کلی تامین اجتماعی اشاره شده است تا این شکاف به حداقل برسد، دولت عزم خود را جزم کرده است که اگر بر اساس محاسبات صورت گیرد بحش زیادی از شکاف و وابستگی به دولت از بین خواهد رفت.

وی بیان کرد: دارایی که در اختیار این صندوق هاست اموال مردم است که اگر درست مدیریت شود بازدهی آنها افزایش یابد به نفع رفاه مردم است.

وزیر رفاه با اشاره به سیاست‌هایی در حوزه بازنشستگی  گفت: الگویی را در ستاد اقتصادی دولت مصوب کرده‌ایم که نیاز به قانونگذاری دارد که این سیاست‌های تامین اجتماعی کار دولت و مجلس را آسان کرده است از این رو تلاش می‌کنیم تا نظام بازنشستگی را پایدار کنیم و به یک فرصت برای رفاه مردم تامین کنیم.

وی اضافه کرد: در بند سوم سیاست های کلی تامین اجتماعی تاکید بر امانت داری و شفافیت است در حال حاضر ۶۰۰ شرکت زیرمجموعه صندوق‌های این وزارتخانه هستند که این وزارتخانه بیش از یک درصد سهام دارد و در ۴۰۰ شرکت تیم مدیریتی را تعیین می‌کند.

وزیر کار افزود: برخلاف سایر وزارتخانه ها، وزارت کار، شرکت دولتی ندارد و این شرکت‌ها زیر نظر صندوق های این وزارتخانه فعالیت می‌کنند که سهام آنها متعلق به مردم است اکنون ۴۰ درصد صنعت دارو ، حدود ۴۰ درصد سیمان کشور و حوزه‌هایی از جمله پتروشیمی، گردشگری، ایرانگردی در این شرکت‌ها صورت می‌گیرد.سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها توسط این صندوق ها با حق بیمه‌ای و دارایی مردم و یا از طریق رد دیون دولت است.

وی با اشاره به خدمات شرکت‌های زیر مجموعه این وزارتخانه گفت: در حوزه شرکت ملی نفتکش که سهامدار عمده آن این وزارتخانه است میزان بازدهی بسیار پایین بود که اکنون ۲ برابر شده و این شرکت پس از چندین سال سود خود را به صندوق بازنشستگی کشوری داد ضمن اینکه وزیر نفت تشکر کرد که مشکل جابه جایی و حمل نفت داشتیم که اکنون حل شده است.

عبدالملکی بیان داشت: ۱۲۵ قلم داروی جدید توسط شرکت های زیر مجموعه این وزارتخانه تولید شده است که چندین دارو برای اولین بار بوده است همچنین در حوزه سیمان زمانی که قیمت آن بالا رفته بود با عرضه آن در بورس موفق به کنترل قیمت شدیم چرا که سیاست ما برای افزایش سود، احتکار و افزایش قیمت نیست بلکه در نظریه اقتصاد اسلامی افزایش سود از محل افزایش تولید است که تغییرات مدیریتی بخش زیادی از مساله را حل می‌کند.

۵۰۰ مدیر جدید منصوب می شوند

وی از سالم سازی مدیریتی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: تعداد زیادی از مدیران این وزارتخانه افراد سالم و تعدادی افراد بی ربط، غیر کارآمد و حتی محکومان امنیتی و اقتصادی بودند که در دولت سیزدهم ۴۰۰ انتصاب انجام دادیم بجز افرادی که مامور و یا بازنشسته شدند.

وزیر کار گفت: ۲ هزار مدیر در این وزارتخانه داریم که ۴۰۰  نفر جابه جا شدند و در ماه‌های آینده ۵۰۰ نفر دیگر جابه جا می‌شوند.

وی از شناسایی منافذ فساد و حقوق های نجومی خبر داد و گفت: در شرکت‌های زیر مجموعه این وزارتخانه در فیش‌های رسمی حقوق اعداد متعادل بود ولی در قالب‌های مختلف از جمله سکه، کارت هدیه و بودجه محرمانه به مدیران پرداخت می‌شد که ابلاغ کردیم خرید کارت هدیه و سکه ممنوع است و فقط در مواقع خاص با اطلاع بالاترین رده صندوق و با پذیرش مسئولیت شخصی امکان پذیر است.

عبدالملکی تاکید کرد: روزنه حقوق های نجومی را بستیم مگر اینکه کسی تخلف کند اکنون گزارش های تخلفی از شرکت های بزرگ رسیده است که با آنها برخورد جدی خواهیم کرد ضمن اینکه برای شفافیت سازی، شرکت ها را موظف کردیم که تا هر کالایی که قابلیت عرضه در بورس را دارد، اقدام کنند غیر از کالاهایی که مشمول مقرارات تنظیم بازار شوند.

وی بیان داشت: شرکت‌ها امانت‌های مردم هستند با رئیس جمهور عهد کردیم که سالم سازی مدیریتی کنیم هستند کسانی که اعتراض می‌کنند این فریادها برای ما اهمیتی ندارد و افزایش بازدهی شرکت‌ها به افزایش ثروت و رفاه مردم کمک خواهد کرد.

رساندن بخش تعاون به سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد 

وزیر کار بخش تعاون را یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی بیان کرد و گفت: باید آن را به جایگاه آصلی برگردانیم چشم اندازما رساندن تعاونی‌ها به سهم ۲۵ درصد در اقتصاد است.

وی افزود: در همین راستا ۲ هزار میلیارد تومان خط اعتباری جدید برای تعاونی‌، حل مشکلات ۶۰۰ تعاونی، رسیدگی به مشکل ساخت و تحویل پنج هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر و توجه به تشکیل تعاونی های دانش بنیان، ایجاد ۵۸۰ تعاونی جدید در حوزه توسعه و عمران و ارائه ۷۲۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی برای ارتقای مهارت تعاونی برگزار کردیم.

عبدالملکی پوشش بیمه ای ناباروری را یکی از مهمترین اقدامات وزارت رفاه در دولت سیزدهم بیان کرد و  اظهار داشت:  غیر از مشاور خانواده و امور بانوان، دستیار ویژه در جوانی جمعیت قرار دادیم که حضور داشته باشد و همکاری تمام دستگاه‌ها را در تقویت جمعیت فعال کردیم.

۴۵۰۰ زوج نابارور در پوشش بیمه‌ای تامین اجتماعی 

وی گفت: در این دولت اکنون چهار هزار و ۵۰۰ زوج نابارور تشکیل پرونده داده و در روند درمان قرار گرفتند، زوج‌هایی که نیاز به خدمات درمان ناباروری دارند با مراجعه به مراکز درمانی شعب تامین اجتماعی و تشکیل پرونده می‌توانند درمان را شروع کنند این در حالیست که هنوز بعضی‌ها فکر می‌کنند هزینه‌های درمان سرسام آور است و اقدام نمی‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در وزارت کار، خدمات رفاهی را متناسب با زوجیت و تعداد فرزندآوری کارمندان قرار دادیم تا مشوق ازدواج و فرزندآوری شود.