شرکت سایپا دیزل که پیشتر در پیش بینی درآمد هر سهم بر اساس عملکرد سه ماهه نخست سال مالی 96 زیان 165 ریالی برآورد کرده بود، در پایان دوره 12 ماهه همان سال با افزایش قابل توجه زیان مواجه شد و بدین ترتیب مبلغ 859 ریال زیان اعلام کرد.

بر اساس گزارش اکوناپرس، محمدهادی نوری، مدیر عامل شرکت سایپا دیزل در بیان دلایل موثر بر رشد قابل توجه زیان این مجموعه به چهار عامل موثر همچون افزایش 26 درصدی هزینه های مالی، تغییر در ترکیب تولید و فروش، افزایش نوسانات نرخ ارز و نیز یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد و  در این خصوص توضیح داد.

نوری با اشاره به رشد هزینه های مالی "خکاوه"، در این خصوص اظهار کرد: این امر متاثر از عدم تسویه بخش عمده ای از بدهی های بانکی اتفاق افتاده که طبق پیش بینی های قبلی مقرر شده بود از آن محل برنامه افزایش سرمایه به اجرا درآید. علاوه بر این، جریمه تاخیر تسهیلات ارزی بانک صنعت و معدن با ارز مبادله ای 4.200 تومانی تسعیر شده است.

وی در خصوص تغییر ترکیب تولید و فروش محصولات نیز گفت: ترکیب فروش در آخرین بودجه منتشر شده، با 2.659 دستگاه محصول اروپایی تدوین شده بود که بر اساس آخرین صورت های مالی حسابرسی نشده فروش سال 96 به 2.581 دستگاه کاهش یافته که این امر با توجه به نرخ بالای این محصولات سبب کاهش فروش ناخالص شده است.

این مقام مسئول در خاتمه پیرامون تاثیر نوسانات مرخ ارز در چند وقت اخیر بر وضعیت عملیاتی شرکت ابراز داشت: با توجه به افزایش نرخ ارز و پرداخت بهای مبادله اسناد تعداد 500 دستگاه از محصولات اروپایی در سه ماهه پایانی سال گذشته و نظر به اتکای این شرکت به ارزهای خارجی بهای تمام شده محصولات با افزایش مواجه شده است. به طوریکه درصد سود ناخالص این شرکت از 12.3 درصد به 11 درصد کاهش یافته است. درکنار آن، پس از یکسان سازی نرخ ارز کلیه بدهی های این شرکت با ارز مبادله ای 4.200 تومانی، تسعیر شده که این امر سبب افزایش هزینه های حاصل از تسعیر ارز شده است.