به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای این نشست، رضا نوحی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات در راستای سیاست‌های سازمان بورس در زمینه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اشاره کرد و گفت: از این پس این امکان فراهم می‌شود که عموم مردم بتوانند با سرمایه‌گذاری در این صندوق از تغییرات و بازدهی حوزه املاک و مستغلات بهره‌مند شوند. البته سرمایه‌گذاران باید به مطالعه دقیق و کامل امیدنامه این صندوق‌ها بپردازند.

نوحی با اشاره به اینکه اموال صندوق با سازوکار مشخصی که در امیدنامه قید شده قابل انتقال به سرمایه‌گذاران است، در تشریح ویژگی‌های این صندوق گفت: افراد علاقه‌مند به بازار املاک و مستغلات امکان سرمایه‌گذاری در این صندوق با مبالغ اندک را هم دارند.

این مقام مسئول از مزیت‌های مهم این ابزار را ایجاد تعادل در بخش عرضه و تقاضا دانست و گفت: ساختار صندوق املاک و مستغلات به جریان مستمر تولید این حوزه با تقویت تقاضا کمک می‌کند که با تحریک تقاضا به‌صورت مستمر، سمت عرضه هم تقویت شود.

نوحی شفافیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از دیگر ویژگی‌های مهم دانست و ادامه داد: همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملزم هستند ارکان را به ‌صورت روزانه نمایش دهند و تغییرات را اعلام کنند. علاوه بر این معاملات واحدهای این صندوق‌ها از طریق سایت مدیریت فناوری بورس قابل رصد است.

به گفته وی با محاسبات روزانه و اعلام نرخ خالص ارزش روزانه دارایی‌ها، معاملات واحدهای این صندوق‌ها به‌ طور معمول نزدیک به خالص ارزش دارایی‌ها انجام می‌شود. کشف قیمت واحدها نیز بر مبنای سازوکار تقاضا در بازار است اما سرمایه‌گذاران با مطالعه کامل امیدنامه و اشراف کامل به اطلاعات، اقدام به خرید واحدهای این صندوق‌ها کنند.

 

تنوع ابزارهای معاملاتی بازار سرمایه در چهار مدل دارایی

 

میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران نیز طی این مراسم با اشاره به اینکه فرابورس میزبان نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور است، گفت: حجم این صندوق ۱۵۰ میلیارد تومان است که امروز پذیره‌نویسی آن در فرابورس آغاز می‌شود.

وی با اشاره به تنوع ابزارهای معاملاتی در بازار سرمایه گفت: علاوه بر معاملات سنتی سهام در بازار سرمایه، بازار اوراق بدهی در فرابورس نیز حجم قابل قبولی دارد و فرابورس به یکی از تأمین‌کنندگان مالی بنگاه‌های اقتصادی در کشور تبدیل‌شده است. همچنین گواهی‌های مبتنی بر کالا نیز در بورس کالا مورد استقبال خوبی قرارگرفته است.

فدایی صندوق املاک و مستغلات را چهارمین کلاس دارایی با جذابیت سرمایه‌گذاری دانست و گفت: تنوع ابزارهای جدید در بازار سرمایه باعث می‌شود تا چرخه پول در این بازار مستمر شود و افراد در حوزه‌های مورد علاقه خود سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به استقبال بنگاه‌های اقتصادی از راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات گفت: امید است در ماه‌های آینده شاهد پذیرش صندوق‌های املاک و مستغلات تجاری، مسکونی و متنوع باشیم.

 

کمک به تعادل بازار مسکن

در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه صندوق ارزش مسکن در راستای سیاست‌های کلان صندوق بازنشستگی کشوری تاسیس شده است، عنوان کرد: هدف این صندوق کسب سود از بازار ملک است.

داوود حمزه با بیان اینکه واحدهای صندوق املاک و مستغلات به راحتی قابل نقل‌وانتقال و خریدوفروش هستند، اظهار داشت: سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها به صورت سه‌ماهه بین سرمایه‌گذاران تقسیم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به حسن همکاری سازمان بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران در پذیره‌نویسی صندوق ارزش مسکن گفت: دوره فعالیت صندوق 5 ساله بوده و با نظر سازمان بورس قابل تمدید خواهد بود. همچنین با ارزش‌گذاری املاک NAV صندوق هر 6 ماه تعیین خواهد شد.

حمزه در تشریح ویژگی‌های ملک ملاصدرا که اکنون روی صندوق تعریف شده است، عنوان کرد: قیمت هریک از واحدهای این صندوق هزار تومان است و بر روی ملکی اداری با 900 متر بنای مفید و عمر حدود 14 سال در خیابان ملاصدرای تهران تاسیس شده است.

او اضافه کرد: مشارکت سرمایه خرد باعث می‌شود تقاضای قابل توجهی در زمینه تولید و عرضه مسکن تحریک شود که زمینه‌ساز رونق بازار مسکن خواهد بود.

مدیرعامل شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر تاثیر صندوق املاک و مستغلات بر افزایش شفافیت بازار و امکان ایجاد شاخص بازاری قابل اتکا، عنوان کرد: این صندوق با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا از تلاطم بازار کاسته و در برابر تورم مسکن نیز مصونیت ایجاد می‌کند.