به گزارش اکونا پرس،

حسن امیری با اشاره به اینکه سامانه اطلاع‌رسانی پیامکی به ناشران (Alarm Center) در مدت کوتاه پس از راه‌ اندازی، روند اطلاع‌رسانی ناشران را به طور چشمگیری بهبود داده به سنا گفت: بررسی‌ها از زمان راه اندازی این سامانه نشان می دهد، متوسط میزان تاخیر در افشای اطلاعات "گزارش عملکرد ماهیانه" از 3.6 روز در دی 96 به 0.9 روز در فروردین 97 کاهش یافته که نشان دهنده بهبود 75 درصدی در عملکرد اطلاع‌رسانی ناشران در این خصوص بوده است.

وی افزود: از زمان آغاز به کار این سامانه حدود 4500 پیامک به مدیران ناشران ارسال شده که 89 درصد از نوع هشدار در خصوص اعلام مواعد اطلاع‌رسانی ناشران و 11 درصد از نوع پیامک‌های اخطار در خصوص تخلفات اطلاع‌رسانی ناشران بوده است. همچنین 64 درصد از پیامک‌های‌ ارسال شده مربوط به ناشران بورسی و 36 درصد مربوط به ناشران فرابورسی بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: سامانه به گونه‌ای طراحی شده که چند روز پیش از پایان مهلت الزامات اطلاع‌رسانی ناشران مطابق با "دستور‌العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان" از طریق ارسال پیامک به مدیران ناشر هشدار لازم را در این خصوص به مدیران مربوط ارسال می‌کند.  همچنین در صورت تخلف از الزامات اطلاع‌رسانی، موارد در قالب پیامک اخطار به مدیران مربوط اعلام می شود. 

امیری افزود: باتوجه به اهمیت شفاف‌سازی و توجه به مبحث تقارن اطلاعاتی طی سال‌های گذشته مقررات متعددی تدوین و عملیاتی و به موضوع مسئولیت مدیران در حوزه اطلاع‌رسانی و افشای اطلاعات مهم توجه شده است.

دلایل اصلی بروز تخلفات

وی با بیان اینکه طی سالیان اخیر برخوردهای انضباطی با متخلفان از مقررات در قالب رسیدگی به تخلفات صورت پذیرفته، گفت:  آسیب‌شناسی موضوع برخورد با تخلفات نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از تاخیرها و عدم اطلاع‌رسانی ناشران مربوط به عدم آگاهی مدیران از مقررات بوده و در کنار معدود مدیرانی که تجری به تخلف داشته یا با اهداف خاص از مقررات تبعیت نمی‌کنند اکثر قریب به اتفاق مدیران نتوانسته‌اند ساز و کار مناسبی را در شرکت‌ها برای نظام اطلاع‌رسانی شفاف فراهم کنند و همین امر باعث تخلف و جرایم نقدی اعضای هیئت مدیره شده است.

امیری تاکید کرد:  باتوجه به این نکات ، سازمان بورس در راستای اهداف پیشگیرانه و جلوگیری از بروز تخلف، آموزش و اطلاع‌رسانی هشداری را در برنامه کاری قرار داد. در رابطه با آموزش مدیران، بورس‌ها موظف به طراحی برنامه‌های آموزشی خاص مدیران برای آشنایی بیشتری اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها شده‌اند و سازمان بورس نیز اقدام به راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی پیامکی به ناشران کرده است.

اهداف راه اندازی سامانه پیامکی

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سامانه اطلاع‌رسانی پیامکی به ناشران با هدف بهبود روند اطلاع‌رسانی ناشران و آگاهی هیئت مدیره ناشران از وظایف اطلاع‌رسانی ناشر و تخلفات اطلاع‌رسانی مدیران اجرایی از اواخر سال گذشته راه اندازی شده است.

امیری ادامه داد: راه اندازی این سامانه نافی مسئولیت مدیران در اجرای به موقع الزامات اطلاع رسانی ناشران نبوده و عدم دریافت پیامک‌های ارسالی به هر دلیل، مبنایی برای عدم ایفای مسئولیت اطلاع رسانی مدیران ناشران، مطابق مفاد ماده 2 "دستور‌العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان" نخواهد بود.

به گفته وی انتظار می رود راه اندازی سامانه اطلاع‌رسانی پیامکی به ناشران ضمن بهبود روند اطلاع‌رسانی ناشران منجر به کاهش تخلفات ناشران در حوزه رعایت الزامات اطلاع‌رسانی شده و به ارائه اطلاعات شفاف و به موقع به استفاده‌کنندگان اطلاعات در حوزه بازار سرمایه کمک کند.