به گزارش اکونا پرس،

به نقل از کالاخبر ، ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی بورس کالای ایران تا پایان آذر امسال از ۱۱.۸ همت (هزار میلیارد تومان) فراتر رفت. حجم قراردادهای منعقده در بازار آتی نیز ۲ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۶۸۱ قرارداد بود و از این میزان، ۳۰۸ هزار و ۲۱۵ قرارداد به ارزش ۱.۵ همت مربوط به آذر بود.

در جریان معاملات آذر، تعداد ۲۴۶ هزار و ۹۷۸ قرارداد آتی زعفران نگین منعقد شد و ارزش بیش از ۸۵۰ میلیارد تومانی برای آن به ثبت رسید.

زعفران نگین با این عملکرد معاملاتی و کسب سهم ۸۰ درصدی از حجم و ۵۴ درصدی از ارزش کل قراردادهای منعقده در ماهی که گذشت، توانست مقام نخست معاملات را در حجم و ارزش از آن خود کند. معامله گران این تعداد قرارداد را در ۳ سررسید دی و اسفند ۱۴۰۱ و اردیبهشت ۱۴۰۲ منعقد کردند.

این گزارش می‌افزاید: انعقاد ۵۲ هزار و ۱۲۰ قرارداد آتی صندوق طلا در ۳ سررسید آذر و بهمن ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ نیز ارزش نزدیک ۷۰۳ میلیارد تومانی را در بازار به ثبت رساند. قراردادهای مذکور ۱۷ درصد از حجم و ۴۵ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و این دارایی پایه رتبه دوم را در هر دو پارامتر حجم و ارزش معاملات ماهانه به دست آورد.

بر این اساس در ۲ سررسید تحویل آذر و دی امسال نیز ۹ هزار و ۱۱۷ قرارداد آتی نقره در بازار منعقد شد و ارزش نزدیک ۲۲ میلیارد و ۴۶۲ میلیون تومان برای آن به ثبت رسید.

تا پایان آذر و در ۹ ماهه نخست امسال نیز در مجموع یک میلیون و ۶۹۶ هزار و ۱۲۱ قرارداد آتی زعفران به ارزش بیش از ۷ هزار میلیارد تومان (همت) منعقد شد.

همچنین ۳۹۳ هزار و ۹۷ قرارداد آتی صندوق طلا به ارزش ۴.۶ هزار میلیارد تومان منعقد شد و معاملات قرارداد آتی نقره نیز به انعقاد ۵۰ هزار و ۴۶۳ قرارداد به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان منجر شد.

  •