به گزارش اکونا پرس،

علی اکبر الوندیان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره عملکرد صنعت سیمان در سال ۱۴۰۱ به پایگاه اطلاع رسانی کالاخبر گفت: با عرضه سیمان از خرداد سال ۱۴۰۰ به بورس کالا که اقدام شایسته، به جا و مبارکی بود، صنعت سیمان با شرایط مطلوبی مواجه شد و خریداران و فروشندگان در یک وضعیت شفاف و رقابتی قرار گرفتند.

به گفته الوندیان در همین مدتی که سیمان در بورس کالا عرضه شده است، گردش‌های مالی و وضعیت فروش شرکت‌های سیمانی شفاف شده و در بستر امن و رقابتی بورس کالا، صنعت سیمان توانست از نظام قیمت‌گذاری دستوری خارج شود.

به گفته او شرکت‌های سیمانی در یک سال گذشته بسیار بیش‌تر از تقاضای واقعی در بورس کالا سیمان عرضه کرده‌اند و چه‌بسا در برخی از ماه‌های سال با مازاد عرضه روبه‌رو بودیم و به عبارتی بازار سیمان در شرایط باثباتی قرار داشته است.

الوندیان با اشاره اینکه شرکت‌های سیمانی توانستند بخشی از محصول خود را نیز در سال‌جاری به طور موفقیت آمیزی صادر کنند، تاکید کرد: با پوشش تقاضای مورد نیاز توسط شرکت‌های سیمانی، عرضه و تقاضای سیمان در بورس کالا در شرایط باثبات و مطلوبی دنبال شد و بازار هم متاثر از کشف قیمت‌ها بدون فضای ملتهب، سال جاری را از سرگذراند.

وی البته با اشاره به قطعی برق در فصل تابستان، کمبود گاز در فصل زمستان و ممنوعیت بیش‌تر واحدهای سیمانی برای استفاده از مازوت تصریح کرد: اگرچه شرکت‌های سیمانی توانستند از ناحیه صادرات، فروش داخلی، ذخایر مربوط به مواد اولیه و مدیریت هزینه‌ها، افزایش قابل توجه هزینه‌ها در سال ۱۴۰۱ را پوشش دهند اما چالش‌های صنعت سیمان می‌تواند شرایط باثبات کنونی را دستخوش تغییر قرار دهد.

به گفته الوندیان میانگین نوسان قیمت کشف شده سیمان در سال ۱۴۰۱ در محدوده ۲۰ درصد اما افزایش هزینه‌ها ناشی از تورم و جهش نرخ ارز بیش از ۶۰ درصد بوده است. در این وضعیت شرکت‌های سیمانی با چالش‌های عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم کردند اما با مدیریت هزینه توانستند تا حدودی از این وضعیت خارج شوند.

وی با اشاره به افزایش هزینه تمام شده تولید در شرکت‌های سیمانی عنوان کرد: چالش عمده شرکت‌های سیمانی مربوط به افزایش بالای هزینه‌هاست اما امید است با رفع موانع و دست اندازهای مربوط به بخش تولید و صادرات، هزینه تمام شده کاهش و صادرات هم رونق گیرد.

الوندیان ابراز امیدواری کرد: با استمرار و افزایش عرضه سیمان در بورس کالا، هم تولیدکنندگان بتوانند محصول خود را به آسانی بفروشند و هم مصرف کنندگان نهایی محصول خود را به راحتی دریافت می‌کنند؛ در این وضعیت، شرایط باثبات بازار سیمان هم تداوم خواهد یافت.

در سال گذشته (از یکم فروردین تا 26 اسفند 1401) در مجموع 55.7 میلیون تن انواع سیمان به ارزش 37 هزار میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس کالا به فروش رفت که از لحاظ حجم معاملات افزایش 59.9 درصدی و از لحاظ ارزش معاملات افزایش 119.3 درصدی را به ثبت رساند.

  •