به گزارش اکونا پرس،

مدیر معاملات و سهام شرکت توسعه مالی مهر آیندگان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان کرد: به نظر می رسد با توجه به اینکه میزان تبادلات تجاری و اقتصادی کشورهای اروپایی با آمریکا زیاد است، این کشورها ترجیح می دهند تا همکاری های خود با کشورمان را قطع کنند. آنچنان که رییس جمهور فرانسه نیز در اظهارات خود عنوان کرد که شرکت ها خود مسئول سودآوری هستند و در ادامه همکاری با ایران مختارند. بر این اساس، طبیعتاً اقتصاد کشورمان نسبت به آمریکا به قدری گسترده نیست که شرکت های اروپایی را مجاب به ماندن در اقتصاد ایران و قطع همکاری با آمریکا کند.

مجید بهرامی افزود: اگر ایران در مهلت زمانی تعیین شده به 12 خواسته آمریکا تن ندهد که به طور قطع این کار را نمی کند، تحریم های بین المللی شدیدی بر کشورمان اعمال می شود و به نظر می رسد اقتصاد و بازار سرمایه مان با چالش جدید و جدی که تا به حال به این شدت نبوده، مواجه می شود و در صورتیکه دولتمردان نتوانند راهکار جدید و موثری برای مقابله با تشدید فشارها بیابند و مورد حمایت اتحادیه اروپا قرار نگیریم، وضعیت دشواری ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: به طور قطع اعمال تحریم های بین المللی بر کشورمان به نفع همه کشورها بویژه روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود. چراکه این کشورها می توانند با استفاده از افزایش قیمت نفت بخشی از کسری بودجه و بحران اقتصادی خود را تاحدودی مرتفع کنند. در این بین کشورمان از این امر متضرر می شود و با کاهش ارزش پول، افزایش قیمت ارز و رشد تورم مواجه می شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی بارها با شرایط تحریم مواجه شده ایم، در این خصوص اظهار کرد: ما نمی دانیم که تحریم ها چگونه و تا چه حد خواهد بود و باید دید که دولتمردان و صاحبان صنایع چه راهکارهایی برای مقابله با این شرایط به کار می برند. به هر حال بازار سرمایه دماسنج اقتصاد کشور است و هر رویدادی بسیار سریع اثرات روانی بر وضعیت معاملات این بازار اعمال می کند.

مدیر معاملات و سهام شرکت توسعه مالی مهر آیندگان ادامه داد: همراه با ریزش قیمت سهام شرکت ها در بازار سرمایه تقاضا به سمت بازار ارز و طلا سوق می یابد و سرمایه گذاران تا زمانی که نسبت به عدم تغییر سود شرکت ها در شرایط جدید اعمال تحریم ها یقین حاصل نکنند، همچنان در بازار سکه و ارز سرمایه گذاری می کنند.

بهرامی در خاتمه پیرامون انتشارگزارش عملکرد 12 ماهه سال مالی 96 شرکت های بورسی ابراز داشت: همواره شرکت هایی که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردارند و صادرات محورند همچون پتروشیمی، معدنی و فولاد گزارش مناسبی را ارایه می دهند و این سه صنعت مورد وثوق سهامداران است.