به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری رویترز، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد اقدامات یونان همچنان تحریک‌آمیز است.

او در این بیانیه گفت: «علیرغم اقدامات دیپلماتیک ما، رویه تحریک‌آمیز یونان همچنان پابرجاست.»

این مقام ارشد ترکیه در ادامه افزود: «مشکلات ما با اتحادیه اروپا تنها در صورتی حل خواهد شد که این اتحادیه عاقلانه عمل کند.»

چاووش اوغلو در ادامه افزود ترکیه انتظار دارد «اتحادیه اروپا نقش یک واسطه را در اختلافات آنکارا و یونان ایفا کند.»

این در حالیست که اعضای اتحادیه اروپا روز گذشته برای بحث در مورد تحریم‌های احتمالی ترکیه پس از اختلاف بر سر گاز مدیترانه دیدار داشتند.

آنها اعلام کردند: «ترکیه در حل اختلافات با یونان و قبرس بر سر گاز طبیعی در شرق مدیترانه کمکی نکرده است.»

اتحادیه اروپا از قبل به ترکیه هشدار داده بود که به جستجوی گاز در آب‌های مورد مناقشه مدیترانه شرقی خاتمه دهد. این اتحادیه همچنین از نقش آنکارا در جنگ‌های لیبی و سوریه و رابطه با روسیه خشمگین است.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به رویترز گفت: من از دیدگاه هیچ یک از دولت‌های اتحادیه اروپا مطلع نیستم، اما اوضاع بدتر از ماه اکتبر است و رهبران باید عواقب آن را در نظر بگیرند.

پس از آن اخبار حاکی از آن بود که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای گفت‌وگو با طرف‌های اروپایی به منظور از بین بردن تنش‌های موجود اعلام آمادگی کرده است.

البته ساعاتی بعد و پیش از نشست وزرای تجارت اتحادیه اروپا، منابع خبری به نقل از اردوغان اعلام کردند: «ترکیه در اختلاف خود با یونان و قبرس درباره حقوق دریایی در شرق مدیترانه تسلیم تهدید اتحادیه اروپا نخواهد شد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه در ماه‌های اخیر اوج گرفته است. آنکارا در حالی فعالیت های حفاری و اکتشاف خود در شرق دریای مدیترانه را مجددا آغاز کرده، که آتن هشدار داده ترکیه وارد حریم اقتصادی یونان شده است. در مقابل اردوغان تاکید کرده که فعالیت ترکیه در شرق مدیترانه دقیقا مطابق با حقوق دریایی است.