به گزارش اکونا پرس،

دکتر بهرام عین اللهی که صبح سه‌شنبه وارد بغداد شده است ، در دیدار دکتر صالح مهدی الحسناوی، همتای عراقی خود آخرین راهکار تبادل استاد و استفاده دانشجویان عراقی از تجربیات پزشکی ایرانی را مورد بررسی قرار داد.

در این دیدار برخی نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس و سفیر ایران در بغداد نیز حضور داشتند.

دکتر صالح مهدی الحسناوی وزیر بهداشت عراق نیز با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های طبی میان دو کشور گفت: با همتای ایرانی خود نسبت به تشکیل کار گروهی ویژه، متشکل از متخصصان ایرانی و عراقی برای ارتقای همکاری‌های پزشکی تاکید کردیم و قرار است به زودی دولت عراق افزون بر همکاری‌های دانشجویی از تجربیات پزشکی ایران در معالجه بیماران صعب‌العلاج نیز استفاده کند.

استفاده وزارت بهداشت عراق از تجهیزات و لوازم پزشکی ایرانی نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

وزیر بهداشت کشورمان همچنین در کنفرانس خبری با همتای عراقی خود با اشاره به تلاش دو کشور برای ارتقای همکاری‌های طبی و آموزش پزشکی افزود: با سفر به کربلا، اولین شعبه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران را در این شهر مقدس افتتاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات این شعبه از دانشگاه علوم پزشکی تماما از سوی دولت عراق و عتبه حسینی تامین شده است، افزود: نیروی انسانی و استادان این شعبه همگی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند و این استادان با توجه به دروسی که برایشان در شعبه بین‌الملل کربلا در نظر گرفته شده، قرار است مرتبا و با هماهنگی‌های صورت گرفته به کشور عراق تردد کنند.

همکاری دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و عراق در راستای توسعه آموزش پزشکی

نشست هم اندیشی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و معاون فنی وزارت بهداشت عراق با محوریت برگزاری دوره‌های آموزشی متمرکز بر درمان انواع بیماری‌ها از جمله سرطان برگزار شد.

به گزارش وبدا، دکتر ابوالفضل باقری‌فرد - معاون آموزشی وزارت بهداشت در این نشست با اشاره به تاریخچه و معرفی نظام آموزش پزشکی و ادغام آموزش در نظام سلامت اظهار کرد: همچون گذشته این تعامل و همکاری دوجانبه در زمینه توسعه آموزش پزشکی می تواند تداوم داشته باشد.

باقری فرد بیان کرد: بخش قابل توجهی از دانشجویان بین‌الملل مشغول به تحصیل در رشته مقاطع مختلف از کشور عراق هستند، در نتیجه این همکاری آموزشی در حوزه تخصصی و فوق تخصصی می‌تواند ادامه یابد.

در ادامه دکتر هانی موسی العقابی - معاون فنی وزارت بهداشت کشور عراق نیز گفت: در نظر داریم تا نظام آموزش پزشکی عراق نیز تغییر یابد و ارتباط وزارت بهداشت با نظام عالی آموزشی عراق ارتقاء یابد.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر آموزش دوره‌های تخصصی در کشور عراق ارائه می‌شود، افزود: با توجه به محدودیت‌های موجود، درخواست داریم تا همکاری آموزشی با جمهوری اسلامی ایران توسعه پیدا کند و با توجه به ظرفیت مراکز علمی هر دو کشور، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برگزار و همچنین در زمینه دوره فلوشیپ، آموزش‌های تخصصی و فوق تخصصی ارائه شود./ ایسنا