به گزارش اکونا پرس،

عکاسی یکی از هنرهایی است که هر کسی نمی تواند در آن بهترین عملکرد را داشته باشد. اگر شما هم فکر می کنید که نمی توانید عکس های خوبی بگیرید شاید به دلیل این است که از برخی ترفندهای عکاسی جالب و ساده بی خبرید. اگر این ترفندهای عکاسی را بیاموزید و به کار بگیرید دیگر هیچگاه از دیدن عکس هایی که از خود و دیگران می گیرید پشیمان نخواهید شد. اما این ترفندهای عکاسی ساده اما موثر چه هستند؟ در ادامه این مطلب شما را با تعدادی از این ترفندهای موثر و مفید آشنا خواهیم ساخت. با ادامه مطلب همراه باشید.

ترفندهای عکاسی جالب اما ساده ای که قبل از گرفتن عکس باید به کار بگیرید

۱- بگذارید با مرسوم ترین ژانر شروع کنیم:عکس گرفتن در مقابل اشیاء، بناها و مناظر. این گونه عکس گرفتن دیگر خیلی کلیشه ای و خسته کننده شده اما هنگامی که می خواهید عکسی به یادگار بگیرید این روش عکس گرفتن تنها روشی است که به فکر شما خواهد رسید. اما راهی وجود دارد که این سبک را به بهترین شکل ممکن انجام داد. وقتی که می خواهید از کسی در برابر یک ساختمان یا یک منظره سرسبز عکس بگیرید باید تمرکز اصلی عکاسی روی شخص باشد نه مناظر اطراف. برای مثال ساختمان طوری در عکس قرار گیرد که تنها یک پس زمینه تلقی شود نه بیشتر. یا وقتی که می خواهید عکس دوستتان در کنار یک جسم زیبا را بگیرید باید طوری این کار را بکنید که منظره کنار یا پشت او طوری در عکس قرار بگیرد که با دیدن عکس حس شود فتوشاپ شده است.

۲- عکس هایی که هیچ داستانی نداشته باشند خالی از جذابیت خواهند بود. یک ترفندهای عکاسی حرفه ای این است که به جای ایستادن در کنار یک درخت سرسبز و گرفتن قیافه ای بدون احساس و ساختگی، روی نیمکت نشسته و وانمود کنید که در حال فکر کردن به چیزی هستید. سعی نکنید بیش از حد تمرکز خود را روی لنز دوربین و نگاه کردن آن قرار دهید زیرا در این صورت عکستان بی روح درخواهد آمد.

ترفندهای عکاسی جالب اما ساده ای که قبل از گرفتن عکس باید به کار بگیرید

خجالت کشیدن دشمن عکس خوب گرفتن است. سعی کنید هنگام عکس گرفتن لبخند بزنید، شکلک دربیاورید و هر کاری که دوست داشتید بکنید. عکس باید زنده باشد. سعی کنید طوری وانمود کنید که انگار متوجه نبوده اید از شما عکس گرفته می شود. اگر شما عکاس هستید نیز از مدل خود بخواهید چنین ترفندهای عکاسی را به کار بگیرد برخی فکر می کنند که لبخند زدن و شکلک درآوردن در عکس مناسب آن ها نیست اما کاملاً اشتباه می کنند زیرا این کار باعث می شود که عکس شما روح داشته و زنده باشد.

۴- قرار دادن چیزی در دست باعث می شود که عکس شما طبیعی تر به نظر رسیده و به داشتن داستان هنگام عکس گرفتن کمک خواهد کرد. برای مثال می توانید به مدل عکاسی خود بگویید دست خود را در شن ها فرو ببرد، کوله پشتی اش را با دست نگهدارد یا با گل ها بازی کند.

۵- اگر می خواهید عکس حرفه ای از مدل خود بگیرید باید چندین خط مستقیم در عکس وجود داشته باشد؛ برای مثال عکس هایی که با پای بسته یا در حالت ضربدری گرفته می شوند زیباتر هستند.

۶- عکس افراد هنگام نشستن بسیار بهتر و طبیعی تر خواهد بود زیرا آرامش و ریلکس بودن در حالت نشسته بیشتر و راحت تر خواهد بود.

ترفندهای عکاسی جالب اما ساده ای که قبل از گرفتن عکس باید به کار بگیرید

۷- قوانین معدودی در عکاسی وجود دارد که برای داشتن یک عکس خوب نباید آن ها را زیر پا بگذارید. هنگامی که می خواهید از کسی عکس بگیرید بهتر است سر و اعضای بدن آن ها به طور کامل در عکس قرار بگیرد. اگر می خواهید عکسی از نیم تنه فرد بگیرید بهتر است عکس را از زانو نگیرید. در چنین حالتی بهتر است نقطه قطع شدن عکس یا بالاتر یا پایین تر از زانوها باشد نه درست روی زانوها. همین قاعده را نیز باید در مورد دست ها و آرنج بکار ببرید.

۸- یکی از ترفندهای عکاسی حرفه ای این است که مقداری فضای خالی در اطراف مدل خود ایجاد کنید و آن ها را در فضاهای تنگ قرار ندهید. اگر مدل شما به سمت راست نگاه می کند یا به دست خود به سمت راست اشاره می کند بهتر است که این فضای خالی در سمت راست باشد.

۹- فلش زدن اتوماتیک معمولا باعث می شود که عکس خوب نباشد و این موضوع را زمانی متوجه می شوید که عکس هایتان بسیار روشن بوده و چشم ها قرمز می شوند. توصیه می کنیم که تا حد امکان از فلش استفاده نکنید.

ترفندهای عکاسی جالب اما ساده ای که قبل از گرفتن عکس باید به کار بگیرید

۱۰- در هر عکس باید یک جسم مرکزی وجود داشته باشد در غیر این صورت اصلاً عکس گرفتن شما کار نادرست و بیهوده ای است. برای مثال عکس گرفتن از کلیت یک پارک نشان می دهد که در عکاسی مهارت ندارید. بنابراین بهتر است یک شیء خاص را در مرکز عکس خود قرار دهید و همه چیز را مطابق با آن در کادر دوربین تنظیم کنید.

۱۱- اگر می خواهید از طبیعت یا فضای شهر عکس بگیرید به شما توصیه می کنیم که حتما انسان در این عکس ها وجود داشته باشد زیرا افراد باعث می شوند که عکس جان بگیرد. یکی از ترفندهای عکاسی جالب دیگر این است که از محلی ها عکس بگیرید. اگر محلی ها دوست ندارند از آن ها عکس بگیرید بهتر است دوست خود را در کنار آن ها قرار داده و وانمود کنید که از دوستتان عکس می گیرید.

ترفندهای عکاسی جالب اما ساده ای که قبل از گرفتن عکس باید به کار بگیرید

۱۲- اگر چه می توان در تمام طول روز عکس های خیره کننده ای گرفت اما در مقاطعی از روز عکس های شما بسیار زیباتر خواهند بود. عکاسان این لحظات را «ساعت آبی» یا «ساعت طلایی» می نامند.

۱۳- ساعت آبی یک ساعت پیش از طلوع آفتاب و یک ساعت پس از غروب آن است. این ساعت ها زمانی است که چراغ های خیابان هنوز خاموش نشده (صبح) یا هنوز روشن (غروب) نشده اند. در چنین لحظاتی انسان چیز خارق العاده ای در این نورها نمی بیند اما دوربین های عکاسی دیدگاه متفاوتی دارند: در چنین حالاتی عکس شما دارای سایه های آبی رنگ زیبایی خواهد بود.

ترفندهای عکاسی جالب اما ساده ای که قبل از گرفتن عکس باید به کار بگیرید

۱۴ ساعت طلایی یک ساعت پس از طلوع آفتاب و یک ساعت قبل از غروب آفتاب است. در این ساعات آفتاب در افق بسیار پایینی قرار دارد و همین موضوع باعث می شود که همه چیز کمی طلایی به نظر برسد. این نور خیره کننده باعث می شود که حتی معمولی ترین خیابان ها نیز شگفت انگیز به نظر برسند. عکس مدل انسانی در چنین ساعاتی نیز بسیار زیبا و متفاوت خواهد بود.

۱۵- این یکی از آن ترفندهای عکاسی است که هر کسی باید بداند و مخصوص عکاسان حرفه ای نیست. عکس شهر در طول شب کمی مات به نظر می رسد. در واقع دوربین برای عکس گرفتن به مقداری نور نیاز دارد. در هنگام شب نور کافی وجود ندارد و دوربین برای بدست آوردن نور کافی به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. به همین دلیل در هنگام عکس گرفتن در شب باید سعی کنید دوربینتان را ثابت کنید، آن را روی پایه قرار داده و یا خود به دیوار تکیه دهید و البته همزمان از مدل خود بخواهید که برای مدت بیشتری، در مقایسه با عکس روز، بی حرکت باقی مانده یا برای عکاسی ژست بگیرد.

۱۶- یکی از ترفندهای عکاسی ساده این است که نباید در برابر نور مستقیم آفتاب عکس بگیرید اما ما به شما توصیه می کنیم که این قانون را زیر پا بگذارید. عکس گرفتن در برابر نور مستقیم زیبایی های خاص خود را دارد و عکاسان حرفه ای از قدرت عکاسی به این سبک آگاه هستند. این سبک از عکاسی «contre-jour» نام دارد که در واقع زمانی است که منبع نور پشت مدل شما قرار می گیرد. این روش باعث می شود که اطراف مدل شما درخشش زیبایی داشته باشد و عکس شما احساس آزادی بیشتری داشته باشد.

ترفندهای عکاسی جالب اما ساده ای که قبل از گرفتن عکس باید به کار بگیرید

۱۷- از چاله های آب غافل نشوید زیرا می توانید با استفاده از انعکاس تصویر ساختمان ها و دیگر مناظر عکس های جالبی بگیرید. از نشستن کنار یک چاله آب و نزدیک کردن دوربین سه سطح آن نترسید.

۱۸- بالاترین و پایین ترین نقاط برای عکاسی را امتحان کنید و این ترفند عکاسی را نادیده نگیرید. عکس گرفتن در زوایا و ارتفاعات مختلف باعث می شود که تنوع کار شما بالا باشد و بهترین عکس ها را بگیرید.

۱۹- گاهی اوقات تنها کاری که برای گرفتن یک عکس خیره کننده باید بکنید این است که صبر داشته باشید. صبر کنید تا منظره ای که می خواهید از آن عکس بگیرید کمی خلوت شود. از فکر کردن و صبر برای پیدا کردن بهترین منظره و بهترین زاویه نترسید. این کار در نهایت ارزشش را به شما نشان خواهد داد.

ترفندهای عکاسی جالب اما ساده ای که قبل از گرفتن عکس باید به کار بگیرید

۲۰- بسیاری از افراد دوست دارند عکس هایشان روشن تر باشد از این رو از فیلترهای مختلفی استفاده می کنند. اما این کار باعث می شود که عکس شما بیش از حد مصنوعی به نظر برسد. برای این که عکس شما واقعی به نظر برسد باید به اصطلاح سفید ها را سفید نگه دارید. برای مثال خط عابر پیاده باید همان سفید باقی بماند و رنگ های دیگر نیز به همین شکل

۲۱- ابزارهای ویرایش عکس را دستکم نگیرید زیرا این ابزارها می توانند در جذاب کردن یک عکس بسیار موثر باشند. اگر فتوشاپ برایتان سخت و پیچیده است می توانید از «Adobe Lightroom» استفاده کنید که بهترین ابزار برای ویرایش سریع عکس می باشد. اگر با کوشی تلفن خود عکاسی می کنید استفاده از برنامه های عکاسی «VSCO » و «Snapseed» را به شما توصیه می کنیم.

ترفندهای عکاسی جالب اما ساده ای که قبل از گرفتن عکس باید به کار بگیرید

۲۲- هرگاه ویرایش عکستان تمام شد و تصمیم به ذخیره کردن آن گرفتید شدت افکت ها را تا ۳۰ درصد کاهش دهید زیرا این کار باعث می شود که عکس شما طبیعی تر بنظر برسد.

برای مثال دو عکس بالا از یک مکان یکسان در نروژ گرفته شده اند اما ظاهر و زیبایی بسیار متفاوتی دارند زیرا هر کدام از ترفندهای عکاسی متفاوتی استفاده کرده اند.در حالی که هر دو عکس از یک تصویر یکسان گرفته شده اند اما در عکس دوم عکاس صبر بیشتری به خرج داده و بهترین زاویه را برای گرفتن عکس پیدا کرده است. عکاس در این عکس صخره پشت خانه ها را مرکز تصویر خود قرار داده و همزمان خانه ها، دریا و کوهستان دور را نیز در عکس خود جای داده است. همچنین وی منتظر مانده تا آفتاب کمی روی صخره ها به عنوان مرکز عکس بتابد و سپس با کمی نور دادن به عکس در مرحله ویرایش این عکس خارق العاده را تولید کرده است.

حالا که با برخی از ترفندهای عکاسی آشنا شدید تنها کاری که باید بکنید این است که تمرین کنید. هر چه بیشتر عکس بگیرید در این کار خبره تر خواهید شد.