به گزارش اکونا پرس،

در گوشه ای از دنیا جشنی می گیرند که در آن به سمت هم گوجه فرنگی پرت می کنند، در گوشه ای دیگر گاوهای وحشی را در کوچه ها و خیابان های شهر رها می کنند و در جایی دیگر ماهی از آسمان بر زمین می بارد! اما پدیده ای که این بار می خواهیم برایتان توصیف کنیم، برایتان آشناست. سنت قربانی کردن گوسفندان که هر ساله در عید سعید قربان بسیاری از مسلمانان آن را انجام می دهند و گوشت حاصل از آن را بین مردم و یا بین افراد مستمند پخش می کنند. اما در کشور بنگلادش این سنت به طرزی عجیبی انجام می شود و باعث ایجاد یک پدیده نادر و عجیب به نام رودخانه های خون می شود. برای آشنایی با رودخانه های خون بنگلادش با ما همراه شوید.

 

 


اوایل سال گذشته میلادی بود که یک عکس بسیار وحشتناک و عجیب و غریب از یک دختر بچه حدودا ۸ ۹ ساله، که در خیابانی که به نظر می رسید از خون پر شده است در حال بازی و ژست گرفتن است، در فضای مجازی و اینترنت مثل یک ویروس پخش شد. این عکس که در آن دوران به عنوان عکس برگزیده بسیاری از مجلات و روزنامه ها انتخاب شد و جوایز بین المللی بسیاری هم دریافت کرد، در شهر کوچک و قدیمی داکا (Dhaka) توسط عکاس نشنال جغرافی و مستند بنگلادشی ناصیف ایمتیاز (Nasif Imtiaz) گرفته شده است. اما داستان این عکس از چه قرار است؟!

گفتیم که این عکس از رودخانه های خون بنگلادش در شهر بسیار قدیمی و مسلمان نشین داکا گرفته شده است. ناصیف ایمتیاز این عکس تاریخی را پس از عید قربان در این شهر و قربانی کردن هزاران هزار گوسفند توسط مسلمانان این شهر انداخته است. بارش شدید و سیل آسای باران که در کشور بنگلادش امری معمول و رایج است هم به دوچندان شدن و جاری شدن خون در خیابان ها کمک کرده است. در نتیجه قربانی کردن گوسفندان و بارش سنگین باران در این شهر، شاهد یکی از نادر ترین و عجیب و غریب ترین پدیده های اتفاق افتاده بر روی کره خاکی بودیم که کسانی که آن را دیده اند، نام رودخانه های خون بنگلادش را بر روی آن گذاشته اند. البته زه کشی ضعیف خیابان های این شهر هم به انباشته شدن خون در آن ها کمک چندانی کرده است. خون در این خیابان ها حتی تا ساق پای افراد هم بالا آمده بود.

 


عید سعید قربان که مسلمانان هر ساله آن را جشن می گیرند و در آن به قربانی کردن و انجام کارهای خیر و دعا می پردازند، دومین عید بزرگ مسلمانان جهان بعد از عید سعید فطر است. این یادبود داستان معروف حضرت ابراهیم (ع) است که در کتاب مقدس نامش به صورت آبراهام (Abraham) آورده شده است. خداوند برای آزمایش فرستاده اش بر روی زمین، به ابراهیم دستور می دهد تا از فرمان حق تعالی اطاعت کند و در راه او فرزندش حضرت اسماعیل (ع) را قربانی کند. به محض اینکه ابراهیم چاقو را بر روی گلوی اسماعیل گذاشت، چاقو به فرمان خدا کند شد و از بریدن گلوی اسماعیل خود داری کرد. در نهایت به جای اسماعیل، خداوند یک گوسفند آسمانی را برای ابراهیم می فرستند و سنت قربانی کردن بدین گونه آغاز می شود.

این داستان برای ما مسلمانان، داستانی آشنا و معروف است. ولی بسیاری از غیر مسلمانان بنگلادش و سایر کشورها که کتاب مقدس را هم مطالعه نکرده اند، با آن آشنایی ندارند و وقتی این داستان را می شنوند، مجذوب آن می شوند.

مردم مسلمان شهر داکا به منظور شکر گذاری خداوند به خاطر اینکه مانع قربانی کردن حضرت اسماعیل شد، در عید قربان به قربانی کردن گوسفند، شتر، و بوفالوهای بنگلادشی می پردازند. بنگلادشی ها گوشت قربانی خود را به سه قسمت تقسیم می کنند. آن ها یک قسمت را به مستمندان شهر اختصاص می دهند. قسمت دیگر معمولا بین دوستان و آشنایان فرد قربانی کننده تقسیم می شود و در نهایت قسمت سوم، بخشیست که خود فرد قربانی کننده و خانواده اش مصرف می کنند.

طبق گذارش یکی از معتبر ترین رسانه های خبری دنیا، فقط در سال گذشته، در شهر داکای بنگلادش نزدیک به ۱۰۰ هزار دام (گوسفند، گاو، شتر، بوفالو) قربانی شده اند. مقامات محلی این شهر، صدها منطقه را برای قربانی کردن حیوانات اختصاص داده اند تا پاک سازی خون و بقایای قربانی برای کارکنان شهرداری شهر راحت تر باشد. اما اکثر ساکنان شهر، این مناطق تعیین شده را نادیده می گیرند و در همان خیابان های محل زندگی خودشان قربانی می کنند. کافیست یک باران شدید در خیابان های این شهر ببارد و تبدیل به سیل شود تا شاهد پدید نادر رودخانه های خون بنگلادش باشیم.

در تصویر بالا، یک خیابان مهم و پر تردد در ناحیه شانتیباغ (Shantibagh) شهر داکا را مشاهده می کنید که پس از بارش شدید باران های سیل آسا و جاری شدن سیل در خیابان های آن، با خون آبه و برخی زباله های حاصل از قربانی کردن گوسفندان پر شده است. این عکس در تاریخ ۱۳ سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی گرفته شده است. در این تصاویر رودخانه های خون شهر داکای بنگلادش به خوبی نمایان هستند و شاهد آن هستیم که خودروها، مردان، زنان و حتی کودکان کم سن و سال این شهر در میان این خون آبه ها و زباله های کثیف، به رفت و آمد و گذران زندگی مشغول اند. تماشای تصاویر کودکانی که در میان این رودخانه های خون مشغول بازی کردن هستند، سر و صدای زیادی در دنیا به راه انداخته است و بسیاری به انتقاد از مسئولین این شهر وا داشته است.