به گزارش اکونا پرس،
محمدرضا علیزاده قائم‌مقام و عضو حقوقدان فقید شورای نگهبان در شامگاه (پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت) امسال، مصادف با شب دوم رمضان ۱۴۳۹ هجری قمری در سن ۶۷ سالگی دار فانی را وداع گفت. در همین حال، سؤالی که مطرح می‌شود این است که روند جایگزینی وی در شورای نگهبان به عنوان قائم‌مقام و عضو حقوقدان این شورا چگونه است؟

طبق آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان، اعضای حقوقدان این شورا پس از معرفی کاندیدا‌ها از سوی رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی، با رأی اکثریت نمایندگان برای یک دوره شش‌ساله انتخاب می‌شوند، قائم‌مقام این شورا نیز طی فرآیند انتخابات هیئت‌رئیسه و با رأی اکثریت اعضای شورای نگهبان و به همراه دیگر اعضای هیئت‌رئیسه، برای یک دوره یک‌ساله انتخاب می‌شود، اما با توجه به درگذشت ناگهانی مرحوم علیزاده، قائم‌مقام و عضو حقوقدان شورای نگهبان، این روند مقداری تغییر کرده است، به طوری که آیت الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه به تازگی ۳ نفر را به عنوان کاندیدا‌های جایگزین برای تصدی سمت مرحوم علیزاده، یعنی حقوقدانی شورای نگهبان، به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.

آنچه در زیر می‌خوانید سوابق ۳ کاندیدای حقوقدانی شورای نگهبان است که از سوی رئیس قوه‌قضائیه به مجلس معرفی شدند:

**سیامک ره‌پیک:

سیامک ره‌پیک، در سال ۱۳۸۹ به عضویت شورای نگهبان درآمد. وی سوابقی نظیر ریاست دانشکده علوم قضایی، سردبیری فصلنامه دیدگاه‌های حقوقی، مدیر مسئولی فصلنامه مطالعات راهبردی، ریاست پژوهشکده مطالعات راهبردی و ریاست مرکز تحقیقات شورای نگهبان را در کارنامه خود دارد، رهپیک دارای دکترای حقوق خصوصی است. وی در حال حاضر با حکم آیت‌الله احمدجنتی دبیر شورای نگهبان در سِمت معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان فعالیت می‌کند.
 
 

**محمدحسن صادقی‌مقدم:

محمدحسن صادقی‌مقدم دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه تهران است و مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز در سال ۱۳۶۷ در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده است. وی همچنین دارای دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه دانشگاه تربیت مدرس نیز هست.

صادقی‌مقدم در تیر ماه سال ۱۳۸۷ طی حکمی از سوی فرهاد رهبر، رئیس وقت دانشگاه تهران به عنوان مشاور عالی رئیس این دانشگاه منصوب شد.
 


** احمدبیگی حبیب‌آبادی

احمد بیگی حبیب‌آبادی از قضات با سابقه دادگستری است. او که در دوره‌ای مشاورت آیت‌الله صادق آملی لاریجانی را عهده‌دار بوده است، در سال ۸۹ از سوی رئیس دستگاه قضا برای حضور در شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که موفق به جلب نظر نمایندگان برای عضویت در این شورا نشد.
 
کاندیدا‌های حقوقدان شورای نگهبان را بشناسیم +سوابق