به گزارش اکونا پرس،

دکتر احمد تارا – پزشک فوق‌تخصص بیماری‌های کلیه، همان پزشکی است که در پایتخت و در کلینیک بیمارستان مدرس از سوی فردی مورد حمله و ضربات چاقو قرار گرفته است؛ ضرباتی که بر پهلو و گردنش فرود آمدند و فقط چند میلی‌متر با مرگ فاصله داشت. هرچند در حال حاضر وضعیت عمومی وی بعد از انجام اعمال جراحی، مناسب است، اما باید پرسید چرا چنین اتفاقاتی برای پزشکان، آن هم در محل خدمت‌رسانی‌شان رخ می‌دهد و راهکار حفاظت و یا به نوعی امنیت آنها به واسطه شغل‌شان، چیست؟

برای روشن شدن ماجرا با دکتر احمد تارا تماس گرفتیم و وی با وجود احوال نه چندان مساعد، پاسخ‌ داد. وی با اشاره به اتفاقی که برایش در کلینیک بیمارستان مدرس رخ داده، گفت: در ساعات پایانی فعالیت کلینیک من در کلینیک بودم و فرد ضارب به عنوان آخرین بیمار وارد کلینیک شد. این فرد با من مواجه شد و ابتدا اسپری اشک‌آور به صورتم زد؛ به‌طوریکه دیگر چشمانم نمی‌دید و بعد هم با یک ضربه چاقو به گردنم زد که البته خوشبختانه ضربه‌اش دو میلی‌متر با رگ گردنم فاصله داشت. بعد از این اتفاق سعی کردم از محیط دور شوم، اما دوباره دو ضربه عمیق چاقو به پهلوهایم وارد کرد.

پلیس امنیت در حال بررسی ماجرا

وی با بیان اینکه متاسفانه بیمارستان‌ها از نظر مسائل امنیتی ضعیف هستند، افزود: دیروز عمل جراحی برایم انجام شد و ترجیح دادم به خانه منتقل شوم و در حال حاضر در منزل در حال استراحتم. در زمان حادثه وضعیتم نزدیک به مرگ بود و هوشیاریم داشت مختل می‌شد، اما چون در بیمارستان بودم، سریع مورد جراحی قرار گرفتم.

تارا با بیان اینکه در حال حاضر فرد ضارب بازداشت شده و پلیس امنیت هم مشغول بررسی انگیزه این فرد است، ادامه داد: البته پلیس در جیب فرد ضارب مواد روانگردان هم پیدا کرده بود. اکنون پلیس در حال بررسی این موضوع است که آیا این فرد خودش عامل این اقدام بوده یا از کسی پولی گرفته و این اقدام را انجام داده است.

گلایه از حراستی که نیست

وی در ادامه صحبت‌هایش با گلایه از عدم حساسیت مسوولان بیمارستان‌ها نسبت به بروز چنین مسائلی، گفت: باید در کلینیک‌های بیمارستانی که معمولا در فضایی متفاوت از فضای اصلی بیمارستان قرار می‌گیرند، تا زمانیکه آخرین بیمار از درمانگاه بیرون می‌آید، نیروی انتظامی و حراست در آنجا مستقر باشد. بنده یک پزشک بیمار محور هستم و تاکنون از طرف بیماران و همراهان‌شان کوچک‌ترین اهانتی به من نشده، اما این اتفاق غیر از بحث بیمار و پزشک بود. بنابراین تا زمانیکه آخرین بیماران در درمانگاه‌ها حضور دارند، باید محافظ هم در درمانگاه حضور داشته باشد. در زمانی که این اتفاق برای من افتاد، حراست و انتظاماتی حضور نداشت.

تارا تاکید کرد: متاسفانه نیروهای حراست طی چند سال گذشته در بیمارستان‌ها افت زیادی کرده‌اند که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. در زمان مسوولیت من در بیمارستان مدرس، ما با نیروی انتظامی قرارداد داشتیم و نیروی انتظامی در بیمارستان حضور داشته و در تامین امنیت بیمارستان نقش بسزایی ایفا می‌کردند. نمی‌دانم چرا این اقدامات در حال حاضر کمرنگ شده است. کار حراست بیمارستان عمدتا راهنمایی همراهان و بیماران است و نقشی در این اتفاقات ندارند. از طرفی سرعت مداخله در این اتفاقات هم مهم است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا باره ارائه تجهیزات دفاع شخصی به پزشکان از سوی سازمان نظام پزشکی نیز گفت: اگر افراد برای دریافت این تجهیزات پیگیری کنند، شاید بتوانند این تجهیزات را از نظام پزشکی بگیرند، اما باید توجه کرد که وسایل دفاع شخصی شاید در ۱۰ درصد موارد کاربرد داشته باشند. در حوادث چند سال اخیر می‌بینیم که اصلا این تجهیزات به کار نمی‌آیند. بنابراین فرد باید خودش را از محیط‌ حادثه دور کند و بهتر است که نیروهای محافظ در بیمارستان‌ها حضور داشته باشند.

دکتر نازنین شیرزادخان – مشاور اداره پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت و مدیر واحد مراقبت از اهداکنندگان زنده در بیمارستان مدرس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، ‌گفت: به طور کلی در درمانگاه بیمارستان مدرس فقط یک نیروی انتظامی بدون سلاح تا ساعت پنج عصر حضور دارد. از ساعت پنج به بعد هم کسی برای محافظت در درمانگاه نیست و فقط چند پزشک و یک منشی تا ساعت ۹:۳۰ الی ۱۰ شب در درمانگاه کار می‌کنند و تنها هستند.

وی با بیان اینکه کلینیک ما در حوزه پیوند اقدام می‌کند، عنوان کرد: آقای دکتر تارا یک سرمایه بزرگ اجتماعی برای کشور محسوب می‌شود. چطور می‌شود که فردی وارد درمانگاه شود، درب درمانگاه را ببندد و هیچکس هم هیچ عکس‌العملی نشان ندهد. این اصلا درست نیست. متاسفانه نه از طرف دانشگاه، نه از طرف وزارت بهداشت هیچ اقدامی برای کمک به دکتر تارا انجام نشد. در روز حادثه من یک نفره دنبال کارهای آقای دکتر بودم. این درحالیست که آقای دکتر اقدامات زیادی را در حوزه سلامت انجام دادند و به خاطر مردم ایران از آمریکا به کشور بازگشتند، اما حالا این اتفاق برایشان رخ داده است.

شیرزادخانی همچنین اظهار کرد: پلیس امنیت که پیگیر این قضیه است، اعلام کرده این فرد قصد کشتن آقای دکتر تارا را داشته و شاید هنوز هم به تهدیداتش ادامه دهد. دکتر تارا بیشترین آمار پیوند زنده را دارند و خدمات زیادی را به کشور انجام داده‌اند. نباید اجازه دهیم چنین اتفاقاتی رخ دهد.