به گزارش اکونا پرس،

 یکی از معروف ترین خیابان های شهر تاریخی تبریز خیابان تربیت است، خیابانی که قدمت آن به ابتدای قرن ۱۴ شمسی برمی گردد و در قسمت مرکزی شهر جای دارد. می خواهیم درباره خیابان تربیت تبریز حرف بزنیم، در ادامه ما را همراهی کنید.

یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده شهرها، خیابان ها هستند و از آن جایی که تبریز همیشه در طول تاریخ از شهرهای مهم ایران بوده از اولین شهرهایی بوده که با ساخت خیابان روبرو شده است. خیابان تربیت قدمتی دیرینه دارد و یکی از کهن ترین خیابان های تبریز به شمار می رود. در آغاز قرن ۱۴ شمسی، تحولات زیادی در شهرهای ایران اتفاق افتاد تا از شکل سنتی به شهر امروزی تبدیل شوند؛ شهر تبریز هم در آن زمان تغییرات زیادی را به خود دید که یکی از آن ها ساخت خیابان هایی برای رفت و آمد خودروها بود.

اولین خیابان تبریز که امروز به خیابان امام خمینی معروف است در فاصله سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۵ به دستور عبدالله خان طهماسبی ساخته شد. در سال ۱۳۰۶ برای گسترش خیابان امام خمینی، خیابان های فردوسی، منجم، خاقانی و منصور هم ساخته شدند. خیابان امام خمینی در واقع از اصلی ترین بخش های شهر می گذشت و معابر و مسیرهای مهم را به هم پیوند می داد. بعد از ساخت کامل این خیابان و خیابان های موازی اش، نوبت به ساخت خیابان تربیت رسید. به طوری که حد‌فاصل دروازه نوبر و دیک ‌باشی گسترش پیدا کرد و به اسم شهردار وقت به نام تربیت نامگذاری شد، خیابانی که دو مکان مهم شهر یعنی میدان ساعت را به بازار وصل می کرد. قبل از ساخت این خیابان، اینجا مسیر عبور جاده ابریشم بود و اهمیت زیادی داشت، در زمان های دور مردم محلات نوبر، مقصودیه و چرنداب برای رفت و آمد از این خیابان استفاده می کردند.

این خیابان معروف در مرکز شهر جای دارد و شامل دو بخش غربی و شرقی است و از آن جایی که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته همیشه در طول تاریخ اهمیت خاصی داشته است. این خیابان سنگ فرش شده با مجسمه های تماشایی، نورپردازی های دیدنی، مراکز خرید، مبلمان شهری جذاب و باغچه های زیبا تبدیل به یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری تبریز شده و کمتر گردشگری هست که تا تبریز برود و از این خیابان تاریخی دیدن نکند. اگر در تبریز قصد خرید دارید و به دنبال یکی از بهترین محله های خرید می گردید به خیابان تربیت بروید در اینجا مراکز خرید و مغازه های زیادی هست که کالاهای اصل تبریزی را با قیمت مناسب عرضه می کنند. یکی از مهمترین و محبوب ترین مراکز خرید این خیابان، مجتمع تجاری پردیس است که ۳ طبقه و ۱۵۵ مغازه دارد و کالاهایی مثل کیف، کفش، پارچه، لباس، چرم و … می فروشد.

در این خیابان جاذبه های تاریخی زیادی هست که آن را محبوب گردشگران و تاریخ دوستان کرده است. قدمت طولانی، جاذبه های تاریخی زیادی را برای این خیابان به ارمغان آورده که یکی از آن ها «بازارچه شیشه گر خانه» است. در ابتدای این خیابان مسجد قدیمی شعبان را می بینید که روزگاری آیت الله قاضی طباطبایی در آن به اقامه نماز مشغول بوده است. خانه «شاهزاده ضیاءالدوله امان‌الله میرزا» هم در این خیابان قرار دارد، شخصیتی که بعد از اشغال تبریز به وسیله روس ها در سال ۱۲۹۰ شمسی به خاطر کشت و کشتار فراوان روس ها در کنسولگری انگلستان خودکشی کرد و بعدها عمارت و محوطه خانه اش تبدیل به پاساژ شیخ صفی شد. به غیر از تماشای جاذبه های تاریخی، غذا خوردن در رستوران های سنتی هم یکی دیگر از تفریحات خیابان تربیت تبریز است. در این خیابان رستوران های سنتی زیادی هست که با غذاهای خوشمزه و سنتی از مهمانان و گردشگران پذیرایی می کنند و غذاهایی سرو می کنند که نمونه آن ها در رستوران های کمی پیدا می شود.

این خیابان کوچه های تاریخی و مشهوری مثل کوچه انجمن و کوچه پناهی دارد که خانه های ارزشمند و تاریخی زیادی را در خود جای داده اند. صندلی های این خیابان از جنس سنگ های تراشیده شده است، می توانید بر روی این صندلی ها مدت ها بنشینید و محو تماشای باغچه ها و بافت تاریخی خیابان شوید. در قدم زدن در این خیابان، گردشگران زیادی را می بینید که با لهجه های مختلف صحبت می کنند، نکته ای که نشان از توریستی بودن این خیابان دارد.

این خیابان یک کیلومتری روزگاری بخشی از جاده ابریشم بوده و بدون شک راه رفتن بر روی سنگ فرش های قدیمی آن تجربه ای خاطره انگیز و هیجان انگیز است. در طول این مسیر مجسمه هایی را می بینید که روایتگر مشاغل قدیمی شهر هستند و چنان زیبا و طبیعی اند که تماشای آن ها مطمئنا برایتان جالب خواهد بود؛ مجسمه مرد بستنی فروش، مرد فرش ‌فروش، مرد پینه ‌دوز و مرد سلمانی تعدادی از این مجسمه های جذاب هستند که گردشگران زیادی در کنار آن ها عکس های یادگاری می اندازند تا یاد و خاطره سفر به تبریز را برای همیشه ثبت کنند. این خیابان سال هاست که پیاده رو شده و هیچ ماشینی در آن رفت و آمد نمی کند و همین عامل جذابیت آن دوچندان شده است. پیشنهاد می کنیم در سفر به تبریز حتما از خیابان توریستی و تاریخی تربیت هم بازدید کنید تا با تاریخ و جاذبه های این شهر بیشتر آشنا شوید.

شهر تاریخی تبریز همیشه از مهمترین شهرهای تاریخی ایران بوده و جاذبه های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. در این شهر بناهایی هست که قدمت آن ها به چندین قرن قبل برمی گردد و مطمئنا تماشای آن ها یکی از هیجان انگیز ترین بخش های سفر به تبریز است. این شهر بوی تاریخ می دهد کافیست قبل از سفر به این شهر کمی درباره گذشته و بناهای تاریخی آن اطلاعات پیدا کنید تا بازدید از جاذبه ها برایتان جذاب تر شود.