به گزارش اکونا پرس،

حر بن یزید ریاحی از خاندان معروف عراق و از روسای کوفیان بود که به سرکردگی هزار سوار برگزیده شده بود. او پسر "یزید" فرزند "ناجیه" است که در سال ۶۰هجری، یکى از مشهورترین جنگاوران کوفه بود.

او همچنین مردی شریف در میان قوم خود بوده و فرماندهی بخشى از سپاه عبیدالله بن زیاد در واقعه کربلا را بر عهده داشت، که به سبب ندامت از اقدام خود و پیوستن به امام حسین (ع)، نزد شیعیان حرمتى خاص دارد. شیعیان حر را نماد امید به قبولی توبه و رستگاری بعد از آن می‌دانند.

او بلافاصله پس از پیوستن به امام، راهی میدان نبرد شد و پس از گفتگوی دوباره و بی‌نتیجه با عمربن سعد و بیان سخنانی در تقبیح رفتار زشت کوفیان، رجزگویان با آنان جنگید و سرانجام، پس از چندین نوبت نبرد، به شهادت رسید.

گفتنی است؛ شب چهارم عزاداری محرم اختصاص به این شهید سربلند کربلا یعنی حربن یزید ریاحی دارد. البته این شب را به فرزندان حضرت زینب نیز منسوب کرده‌اند. او در آغاز برخورد با امام حسین(ع) چنین جایگاه وارسته‌ای نداشت، اما ادب و تواضع حر در مقابل سالار شهیدان، سبب رهایی او شد. حر با ژرف بینی، حق را بر باطل ترجیح داد و پیشانی پشیمانی بر سجده گاه توبه فرود آورد و رستگارشد.

در ادامه می‌توانید گذری بر زندگی حر بن یزید ریاحی را در اینفوگرافی زیر مشاهده کنید:

روایت زندگی حربن یزید ریاحی در یک نگاه +اینفوگرافیک