به گزارش اکونا پرس،

ژاپنی ها آنقدر از اختراع جدید خود به وجد آمده بودند که آن را در پیست تاندرهیل (Thunderhill) کالیفرنیا به مصاف والنتینو روسی قهرمان معروف رقابت های موتو جی پی نیز فرستادند.

حال با گذشت سه سال از آن تاریخ، این بار ب ام و موتوراد دست به کار شده و موتور سیکلتی خودران تولید کرده است. هفته پیش این شرکت آلمانی نسخه ای خودران از R 1200 GS را در معرض دید خبرنگاران داد که برخلاف موتوبات یاماها فاقد راکب رباتیک بوده و همانند نمونه های استاندارد است.

autonomous-bmw-r-1200-gs-allows-systems-testing-at-no-risk-for-the-rider_3

این موتور سیکلت که توسط تیمی از مهندسین به رهبری استفان هانس (Stefan Hans) توسعه یافته، به سیستم های پیشرفته ای مجهز شده که می تواند به واسطه آنها تعادل خود را حفظ کند؛ علاوه بر این قادر است به طور خودکار در مسیری مثل پیست مسابقه حرکت نموده و در نهایت متوقف شود.

 

autonomous-bmw-r-1200-gs-allows-systems-testing-at-no-risk-for-the-rider_1

علی رقم چنین دستیابی به چنین قابلیت های پیشرفته ای، ب ام و موتوراد اعلام کرده برنامه ای برای تولید موتور سیکلتی خودران نداشته و قرار نیست در آینده محصول مشابهی را روانه بازار کند. در عوض از تجارب و تکنولوژی های بدست آمده در توسعه سیستم های ایمنی بهره خواهد برد.

autonomous-bmw-r-1200-gs-allows-systems-testing-at-no-risk-for-the-rider_2

در بیانیه منتشر شده، ب ام و موتوراد گفته: هدف این پروتوتایپ گردآوری دانشی بیشتر در زمینه دینامیک رانندگی است تا بتوان شرایط خطرناک رو زودتر تشخیص داده و از طریق سیستم های ایمنی از راننده در نقاطی مثل تقاطع ها و یا حین ترمزگیری های شدید حمایت کرد.

البته دلیل امتناع ب ام و از تولید انبوه چنین تکنولوژی ای چندان روشن نیست اما می توان گفت که تولید موتورسیکلت های خودران می تواند انقلابی در زمینه تجربه موتورسیکلت سواری باشد که البته ظاهرا قرار نیست به این زودی ها روی دهد.